Herr Brun Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Hvorfor skulle du få attest på at det er moren din? Jeg skjønner ikke hva det er du vil ha en attest på? Det skal være samsvar mellom navnet på billetten og navnet i passet, og politiet kan åpenbart ikke gi n attest på at moren din heter noe hun ikke heter.De kan faktisk det.. De kan jo ikke lyve! Du får åpenbart ikke politiet til å bekrefte noe som ikke stemmer, så om moren din ikke faktisk har endret dette navnet, så kan ikke politiet si at hun har gjort det. Ellers er jo politiets måte å bekrefte navnet ditt på å utstede pass. Hvorfor skulle forsikringsselskapet bry seg med dette, og hvorfor er attest fra politiet relevant for den vurderingen? 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Har hun feil navn i passet eller har hun lagt til et navn uten å registrere det? Hvis hun har fått et pass som ikke samsvarer med folkeregisteret så er det utsteder av passet (politiet?) sin feil. Går det forresten an å ha samme personnummer, husker jeg leste en sak om noe greier der en fyr hadde prestert å få huslån på en annen fyr siden de hadde samme personnummer. Sjekk navnet som hun er registrert som i folkeregisteret. § 7.Dokumentasjon for identitet og statsborgerskap Søkeren plikter å godtgjøre sin identitet og sitt norske statsborgerskap. Er søkeren ikke kjent av passmyndigheten, skal søkeren godtgjøre sin identitet på følgende vis: a) Ved søknad om fornyelse av pass: Med norsk pass, ikke senere enn tre måneder etter gyldighetstidens utløp. b) Ved første gangs utstedelse av pass og ved fornyelse av pass senere enn tre måneder etter gyldighetstidens utløp: Med gyldig norsk førerkort eller med annet minst like sikkert identitetskort påført bilde og fødselsnummer. c) Passmyndigheten kan i tillegg, og i situasjoner hvor slik dokumentasjon som nevnt i bokstav a og b ikke kan fremskaffes, kreve fremlagt den dokumentasjon som er nødvendig for å fastsette rett identitet. Passmyndigheten kan også kreve skriftlig forsikring av en myndig norsk borger om at søkerens opplysninger er korrekte. Den som leverer en slik forsikring skal være tilstede ved identitetskontrollen av passøkeren og skal godtgjøre sin egen identitet med gyldig norsk pass. Passmyndigheten skal kontrollere de fremlagte opplysningene mot folkeregisteret. Dersom søkeren har endret navn, for eksempel ved vigsel, og endringen ikke fremgår av folkeregisteret, henvises passøkeren til folkeregisteret for å registrere endringen. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Ok, men dette er greia: Flyselskapet har valget mellom å tjene 10k og 20k, hva tror du dem velger? ganske enkelt. Uten å vite, er jeg så sikker du tar feil at du skylder flyselskapene en unnskyldning! TS, hva står i dåpsattesten hennes? Lenke til kommentar
Misstufsa Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 Har hun feil navn i passet eller har hun lagt til et navn uten å registrere det? Hvis hun har fått et pass som ikke samsvarer med folkeregisteret så er det utsteder av passet (politiet?) sin feil. Går det forresten an å ha samme personnummer, husker jeg leste en sak om noe greier der en fyr hadde prestert å få huslån på en annen fyr siden de hadde samme personnummer. Selvfølgelig er det mange som har samme personnummer. Det er fem siffer i personnummeret, mens det er over fem millioner innbyggere i Norge. Fødselsnummeret skal imidlertid være unikt. Nei, herregud nå tuller jeg. Mente Fødselnr Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Har hun feil navn i passet eller har hun lagt til et navn uten å registrere det? Hvis hun har fått et pass som ikke samsvarer med folkeregisteret så er det utsteder av passet (politiet?) sin feil. Går det forresten an å ha samme personnummer, husker jeg leste en sak om noe greier der en fyr hadde prestert å få huslån på en annen fyr siden de hadde samme personnummer. Selvfølgelig er det mange som har samme personnummer. Det er fem siffer i personnummeret, mens det er over fem millioner innbyggere i Norge. Fødselsnummeret skal imidlertid være unikt. Derp, det geniale er at det tilogmed står på wikien at de to "brukes ofte feilaktig om hverandre" 1 Lenke til kommentar
Misstufsa Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 Ok, men dette er greia: Flyselskapet har valget mellom å tjene 10k og 20k, hva tror du dem velger? ganske enkelt. Uten å vite, er jeg så sikker du tar feil at du skylder flyselskapene en unnskyldning! TS, hva står i dåpsattesten hennes? Det står "AnnHelen Andersen" på dåpsattesten hennes. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Ok, men dette er greia: Flyselskapet har valget mellom å tjene 10k og 20k, hva tror du dem velger? ganske enkelt. Uten å vite, er jeg så sikker du tar feil at du skylder flyselskapene en unnskyldning! jaha? Det er vel ikke for ingen grunn at flyselskaper ofte lar deg bytte navn not gebyr, eventuelt legger navnebytte inn som et alternativ kun for dyrere flybiletter. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Ok, men dette er greia: Flyselskapet har valget mellom å tjene 10k og 20k, hva tror du dem velger? ganske enkelt. Uten å vite, er jeg så sikker du tar feil at du skylder flyselskapene en unnskyldning! TS, hva står i dåpsattesten hennes? Det står "AnnHelen Andersen" på dåpsattesten hennes. Hva står det på folkeregisteret? http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Utlevering-av-opplysninger/Finne-personer-og-adresser/ Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Det står "AnnHelen Andersen" på dåpsattesten hennes. Helt sikker på det? Ikke Ann Helen, ikke Ann-Helen? Vedkommende er nødvendigvis oppi årene, og på den tida var myndighetene nøye på at navn skulle skrives korrekt. Skrivemåten AnnHelen er et grovt brudd på rettskrivningsreglene, og denslags ble normalt ikke godtatt før i tida. Endret 6. desember 2015 av Vox_populi 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Poenget med ikke å tillate navnebytte (alternativt kun tillate mot gebyr) er å forhindre at kunden selger billetten til noen andre. Politiet kan kun attestere for forhold de kan stå inne for av egen kunnskap. De kan derfor naturlig nok ikke attestere på feilskrift av navn. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Poenget med ikke å tillate navnebytte (alternativt kun tillate mot gebyr) er å forhindre at kunden selger billetten til noen andre. Nemlig, rent kommersielt begrunnet altså Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Poenget med ikke å tillate navnebytte (alternativt kun tillate mot gebyr) er å forhindre at kunden selger billetten til noen andre. Sikker på det? Ingen regulatoriske krav her om å vite hvem passasjerene er? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Det finnes krav om det også, men man trenger ikke forby/gebyrbelegge navneendring for å overholde krav om identifikasjon av passasjerer. (Kravene, som er knyttet til pass- og visumkontroll, er knyttet til avgangstiden, ikke bestillingstiden.) 1 Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Har hun feil navn i passet eller har hun lagt til et navn uten å registrere det? Hvis hun har fått et pass som ikke samsvarer med folkeregisteret så er det utsteder av passet (politiet?) sin feil. Går det forresten an å ha samme personnummer, husker jeg leste en sak om noe greier der en fyr hadde prestert å få huslån på en annen fyr siden de hadde samme personnummer. Nei, det går ikke an, dersom du tenker på hele fødselsnummeret og ikke bare personnummeret (5 siste sifre). Ellers lurer jeg nå fælt på hvilket flyselskap TS reiser med. Kan ikke se at jeg har fått registrert fødselnummer på noen billett. Men kanskje jeg bare husker feil? Endret 8. desember 2015 av Illuminatum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå