Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg krav på attest fra politiet? (anmelde politiet?)

Misstufsa

Anbefalte innlegg

For noen måneder tilbake hadde jeg bestilt flybilletter for min mor på nettet. Da jeg bestillte billetten for min mor, så hadde jeg skrevet inn hele navnet hennes. Altså la oss si at min mor heter ;AnnHelen Andersen, men på passet hennes står det bare ;Helen Andersen. Altså jeg skrev; AnnHelen Andersen, på billetten. Da hun ankom flyplassen, fikk hun beskjed om at navnet på passet ikke stemmer med flybilletten. Flyselskapet fortalte at det navnet som står på passet, må også stå på flybilletten. Og at de dessverre ikke kunne gjøre noen endringer, siden det var for sent. Flyselskapet anbefalte min mor å dra til politiet, sånn at politiet kanskje kunne hjelpe henne der. 

Hun forklarte situasjonen til politiet, og politiet måtte søke henne opp for å sjekke om det var samme person. (Fordi det er jo ulovlig å skrive et helt annet navn). Og de bekreftet senere at det var henne. Politiet sa at de ikke kunne gjøre noe med saken. Noe jeg synes er veldig rart. (Leste i noen artikler der hvor folk hadde gjort den samme feilen. Men måtte heldigvis bare betale en liten gebyr for reisen. Med hjelp fra politiet). Men uansett, de sa at de ikke kunne gjøre noe med dette. (Greit nok). Så moren min bestemte seg for å kjøpe nye flybilletter som var på 10.000kr. 

Hun dro tilbake til politiet for å spørre om hun kunne få attest fra dem. (Krav for å vedkjenne at det var samme person. Og det hele var en skrivefeil.  Dette vil da være beviset vi har. Hvis vi skal kontakte forsikringsslekapet osv)

Og politiet svarte; " Nei, du får ikke attest. Dette er din egen feil."

Har de lov til å gjøre dette ? Har hun ikke krav på attest fra dem? :hmm:

Endret av Misstufsa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Attest på kva?

Det er det navnet som står i passet som er personens offisielle navn, og det er også dette som flyselskapet krever skal stå på flybillettane.

Så med mindre det har skjedd ein feil ved at det er skrevet feil i passet så er det jo ditt ansvar å bruke det rette navnet.

Dersom det skulle være feil i passet så vil løysninga være at politiet ordner eit nytt pass, enten eit vanlig pass eller eit nødpass alt etter kor mykje det hastar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Attest for hva? Hva er det du vil at politiet skal bekrefte eller erklære?

Attest på kva?

Det er det navnet som står i passet som er personens offisielle navn, og det er også dette som flyselskapet krever skal stå på flybillettane.

Så med mindre det har skjedd ein feil ved at det er skrevet feil i passet så er det jo ditt ansvar å bruke det rette navnet.

Dersom det skulle være feil i passet så vil løysninga være at politiet ordner eit nytt pass, enten eit vanlig pass eller eit nødpass alt etter kor mykje det hastar.

Jeg gjorde en dum feil ja, tar fullt ansvar.  ALtså Krav for å vedkjenne at det var samme person. Og det hele var en skrivefeil. Dette vil da være beviset vi har. Hvis vi skal kontakte forsikringsslekapet osv

Lenke til kommentar

Her ser vel bare flyselskapet sitt snitt til å tjene litt ekstra penger.

Sånn er det bare, dårlig gjort, men juridisk sett har dem nok sitt på det tørre.

Men hvorfor skal det være så vanskelig for dem å gi attest? Er det sånn at de ikke har lov til å gjøre det eller?  Vi fikk aldri en god nok grunn.

Lenke til kommentar

Her ser vel bare flyselskapet sitt snitt til å tjene litt ekstra penger.

Sånn er det bare, dårlig gjort, men juridisk sett har dem nok sitt på det tørre.

Men hvorfor skal det være så vanskelig for dem å gi attest? Er det sånn at de ikke har lov til å gjøre det eller?  Vi fikk aldri en god nok grunn.

Politiet vet vel ikke om flybiletten med "feil" navn er ment til henne.

Når det er sagt, om du så fikk en attest tror jeg ikke det hadde hjulpet noe.

Lenke til kommentar

Grunnen til at flyselskapet krever at navnet på billetten skal være identisk med passet er at det skal være lett å avgjere at billetten tilhøyrer personen med passet.

Det nærmaste politiet kan gjere er at dei går god for at "AnnHelen Andersen" er eit alias for "Helen Andersen", men det er langt frå sikkert at andre flyselskap, og grensekontrollørar vil akseptere ein slik attest. Det norske politiet har uansett ikkje noke holdepunkt for å seie at billettane tilhøyrer "Helen Andersen".

Hadde situasjonen vært omvendt der du hadde gløymt å legge til eit mellomnavn så kunne ein nok ha løyst situasjonen med eit nødpass, men det er vanskeligare når ein plutselig oppgir eit heilt anna navn.

Lenke til kommentar

Grunnen til at flyselskapet krever at navnet på billetten skal være identisk med passet er at det skal være lett å avgjere at billetten tilhøyrer personen med passet.

Det nærmaste politiet kan gjere er at dei går god for at "AnnHelen Andersen" er eit alias for "Helen Andersen", men det er langt frå sikkert at andre flyselskap, og grensekontrollørar vil akseptere ein slik attest. Det norske politiet har uansett ikkje noke holdepunkt for å seie at billettane tilhøyrer "Helen Andersen".

Hadde situasjonen vært omvendt der du hadde gløymt å legge til eit mellomnavn så kunne ein nok ha løyst situasjonen med eit nødpass, men det er vanskeligare når ein plutselig oppgir eit heilt anna navn.

Skal politiet erklære at Ann Helen Andersen og Helen Andersen er samme person? Det er jo ikke tilfelle, det fins sikkert flere eksemplarer av hvert av navna?

Ikke forstår jeg heller hvilken forsikring som skulle kunne dekke en slik feil.

Alt stemte jo da politiet sjekket folkeregistret. Det var jo korrekt personopplysning.  samme Fødselnr  som sto på personoysnigen sto også på billetten.etc. De sjekket også bankortete hennes, og der står det også hele navnet hennes altså; AnnHelen Anderesen . Hvis ikke opplysningene hadde vært riktig så hadde politiet sikkert tatt avhør av henne. Og de hadde ikke latt henne reise?

Lenke til kommentar

Ok, men dette er greia:

Flyselskapet har valget mellom å tjene 10k og 20k, hva tror du dem velger? ganske enkelt.

Jaja, forstår det. Men det er ikke det som er hovedsaken. Det jeg lurer på er hvorfor vi ikke kan få en attest. Når politiet har bekreftet at det er moren min..

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du få attest på at det er moren din? Jeg skjønner ikke hva det er du vil ha en attest på? Det skal være samsvar mellom navnet på billetten og navnet i passet, og politiet kan åpenbart ikke gi n attest på at moren din heter noe hun ikke heter.

De kan faktisk det.. 

Lenke til kommentar

Har hun feil navn i passet eller har hun lagt til et navn uten å registrere det? Hvis hun har fått et pass som ikke samsvarer med folkeregisteret så er det utsteder av passet (politiet?) sin feil.

Går det forresten an å ha samme personnummer, husker jeg leste en sak om noe greier der en fyr hadde prestert å få huslån på en annen fyr siden de hadde samme personnummer.

Lenke til kommentar

Har hun feil navn i passet eller har hun lagt til et navn uten å registrere det? Hvis hun har fått et pass som ikke samsvarer med folkeregisteret så er det utsteder av passet (politiet?) sin feil.

Går det forresten an å ha samme personnummer, husker jeg leste en sak om noe greier der en fyr hadde prestert å få huslån på en annen fyr siden de hadde samme personnummer.

Hadde de akkuratt samme navn? :hmm:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mange som har samme personnummer. Det er fem siffer i personnummeret, mens det er over fem millioner innbyggere i Norge. Fødselsnummeret skal imidlertid være unikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...