Ooooj Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Jeg kjøpte nylig en hdmi 2.0 kabel (fikk billig på black friday) siden jeg har en 4k tv. Før jeg kjøpte kabelen, var jeg klar over at gtx 760 ikke støtter 4k 60Hz over hdmi, men jeg har planer om å kjøpe nytt grafikkort i framtiden uansett. I alle fall så kan jeg velge både 1080p og 4k på 60Hz, men 1440p kan jeg bare velge opptil 30Hz. Hvorfor skjer dette? Burde jeg ikke ha mulighet til å kjøre 60Hz på 1440p på høy oppdateringsfrekvens? Kan det være at tven ikke støtter 1440p, siden det må oppskaleres til 4k? I alle fall på 1080p, burde jeg ikke kunne kjøre mer enn 60Hz? Med tanke på den store overføringshastigheten til kabelen. Har prøvd egendefinert oppløsning på både 1440p (maks 30Hz) og 1080p (maks 61Hz Utstyr: HDMI 2.0 Kabel: https://www.expert.no/tv-og-tilbehor/tilbehor/kabler-og-adaptere/monster-black-platinum-hdmi-cable-3m/p-246441/?q=monster%20black TV:http://www.philips.no/c-p/49PUS7909_12/7900-series-svaert-slank-4k-uhd-tv-drevet-av-androidtm-med-tosidig-ambilight-og-perfect-pixel-ultra-hd GPU: gtx 760 Endret 5. desember 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Vet HDMI generielt er noe dritt på andre oppløsninger en: Oppløsninger: 1024x786 HD (1920×1080p) Full HD (1920×1080p) 4K ( 3840 × 2160) I mitt tilfelle som kjøper billig HDMI kabel på biltema, clasohlson eller ebay har jeg ikke fått bilde på andre oppløsninger på Samsung PC skjerm eller Benq. Så at du klarer 1440p er helt utrolig. Displayport\Mini displayport eller DVI er nok bedre til dette bruket som klarer Dual Link: 2560 × 1600 (WQXGA) @ 60 Hz. Nå vet jeg ikke sikkert men tror skjermkortet eller driver er kanskje årsaken til problemet ditt? 1 Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Kabelen jeg kjøpte skal støtte 4k 60Hz (deep color hvis det har noe å si), og til og med 8k, så egentlig så tror jeg ikke det er kabelen. Derimot som du sier, kan det ha noe med grafikkortet å gjøre, men slik som jeg forstår skal hdmi 1.4, støtte 1440p 60Hz, i alle fall høyere enn 60Hz på 1080p. Jeg har nettopp oppdatert til nyeste driver, Da står jeg vel bare igjen med tven, men tven støtter hdmi 2.0. I tillegg er panelet 100Hz, så burde i alle fall få mer enn 60Hz på 1080p. Kanskje noen innstillinger? Og kan ikke bruke mini dp, dp siden tven ikke støtter det, samt hdmi 2.0 til dp finnes ikke. (I alle fall som jeg er klar over) Kan sikkert bruke dvi til hdmi eller dp til hdmi med 1.4, men da er poenget borte. Vil ha 1440p midlertidig til jeg eventuellt kjøper nytt grafikkort som da støtter hdmi 2.0. Endret 6. desember 2015 av Hårek Fjernet unødvendig sitering av forrige innlegg Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Hvis man gidder å lese bruksanvisningen til TV, så er det ikke listet opp støttede oppløsninger mellom 1080p og 2160p. • 640 x 480p – 60 Hz• 800 x 600p – 60 Hz• 1024 x 768p – 60 Hz• 1280 x 768p – 60 Hz• 1360 x 765p – 60 Hz• 1360 x 768p – 60 Hz• 1280 x 1024p – 60 Hz • 1920 x 1080p – 60 Hz• 3840 x 2160p – 24, 25, 30, 50, 60 Hz Endret 5. desember 2015 av Mr D 1 Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Oh, må ha oversett det der, skumleste i bruksanvisningen. Uansett, får vel bare kjøpe 1080p 60Hz inntil videre. Takk for hjelpen:) Endret 6. desember 2015 av Hårek Fjernet unødvendig sitering av forrige innlegg Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Veldig ofte er slike tabeller klippet og limt fra andre modeller. Så man trenger ikke lese dem som bibelen, du fikk jo 1440p@30Hz uten at det står i listen.. Jeg mener HDMI1.4 støtter 1080p@75Hz, men det er ikke dermed sagt at TV'en din vil ta det imot. Selv om det er en "100Hz" TV, så trenger ikke det bety noe annet enn at den for eksempel kan interpolere nye bilder inn mellom originalmaterialet i et 50Hz signal. Da får man 100fps med unike bilder, men bare 50 av dem er originale.. GTX760 skal såvidt jeg vet kunne gi 4K@60Hz, men med redusert fargeoppløsning. Det vil si sort/hvitt informasjonen er i 8 bit per pixel. Mens fargeinformasjonen er 8 bit per 4 piksler. Rett og slett FullHD fargeinformasjon strukket opp til 4K. Til Video vil dette være godt nok til å neppe merkes for de fleste. Men tekst og rette linjer med høy kontrast kan bli litt fuzzy. Mange 60Hz paneler kan "overklokkes", men ikke alle er så veldig glade i det. Noen går til 90Hz, eller til og med 120Hz, mens andre vil aldri over de 60Hz som står i manualen. "Overklokking" med custom resolution tool'en til Nvidia har visst blitt dårligere med Win10. Så om du kjører det, kan det være lurt å prøve et custom tool i stedet. Husker ikke navnet i farta, men google pleier å være behjelpelig. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Når du snakker om fargeoppløsning hva mener du egentlig? På innstillingene på nvidia finnes det litt forskjellig angående farger, men ikke noe om fargeoppløsning. Jeg har prøvd å endre disse også, blir samme; grønn blinking. Jeg tror ikke grafikkortet mitt støtter såpass høy oppløsning på 60Hz. Kan prøve å lage en egendefinert oppløsning og Hz i et annet program som du sier. Kanskje jeg får 1440p til å kjøre på ialle fall 50Hz eller i nærheten Endret 6. desember 2015 av Hårek Fjernet unødvendig sitering av forrige innlegg Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Når du er i "Change resolution" i Nvidia control panel. Under punkt 3 er det en rullegardinmeny som heter "Output colour format". Sannsynligvis står den som RGB. Hvis du bytter til YCbCr444, så er det omtrent det samme som RGB. Men Setter du istedet YCbCr422 så reduseres oppløsningen på fargeinformasjonen. Altså der før hver subpixel fikk 8bits med informasjon, vil det nå kun gjelde svart/hvitt informasjonen. Med 422 sendt fra skjermkortet, blir 3840x2160 fargeinformasjonen fra for eksempel en BluRay omskalert til 1920x1080. Så om du ser på skjermen vil den få tilsendt nøyaktig samme fargeinformasjon for pixlene 1 og 2 på linje 1 og 2. En pixel med fargeinformasjon fra skjermkortet vil dekke 4 pixler på skjermen. Skjermen "skjønner" at dette ikke stemmer, den har jo svart/hvitt informasjon for hele sin native oppløsning. Så med bakgrunn i denne informasjonen vil skjermen forsøke å gjette seg frem til hvilke farger som skulle vært på hver av de 4 pixlene. Stort sett går det bra. Men i tilfeller med mye kontrast, som for eksempel svart skrift over hvit bakgrunn vil gjerne skjermen tro at pixelen som ligger mellom 2 svarte punkter skal være grå. Og det skal den jo ikke, altså blir det fuzzy. Du sier jo at du får 4K@60Hz uten noe styr med custom resolution. Jeg vil tippe det da er driveren som automatisk setter Output colour format til YCbCr422. Nå vet jeg ikke hvorfor du vil ha 1440p oppløsning, skarphetsmessig vil jo 1080p være best. Jeg antar du ønsker ned i oppløsning for at skjermkortet letter skal klare å drive spill? Et tips da, selv om det ikke er like mye ned som 1440p, er å lage en custom 21:9 oppløsning. Altså at du beholder 3860 i lengden, men går ned til 1654 linjer. Det vil bli litt letter å drive ihvertfall. Gå så heller litt ned på detaljnivå og drawdistanse. Og dropp AA, oppløsningen er fremdeles den samme per tomme. Jeg tror dette vil bli mye bedre bilde enn å prøve å få til en 1440p oppløsning.. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Fikk til å skru ned til YcbCr422, men på 4k kan jeg fremdeles bare ha 30Hz. I tillegg så det veldig "blurry" ut som du nevnte til meg, siden jeg ikke vil ha de slik, må jeg nesten ha et grafikkort med hdmi 2.0, hvis jeg da ska ha 4k 60Hz. På vanlig RGB, kan jeg velge 4k 60Hz, men da blinker det grønt over hele skjemen, grafikkortet er ikke så glad med andre ord. Amgående 1440p, trodde jeg det ville se skarpere og bedre ut enn 1080p, men velger heller 1080p 60Hz enn 1440p 30Hz. I tillegg prøvde jeg oppløsningen som du nevnte (3860x1654) noe som ikke funket heller, jeg holder meg bare til 1080p. Eneste utveien er nytt grafikkort, som da støtter hdmi 2.0. AMD har ingen kort som støtter hdmi 2.0, så da står jeg bare igjen med nvidia sin gtx 9xx - serie, disse er ikke akkurat billige heller. Får vente til eventuellt ny serie med kort kommer, da forrige generasjon detter litt i pris. Uansett takk for hjelpen:) Endret 6. desember 2015 av Hårek Fjernet unødvendig sitering av forrige innlegg Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Bare hyggelig. Leit at det ikke fungerte helt. Men helt ærlig så er jo egentlig GTX760 uansett for svakt til noe annet enn 1080p i gjennomsnitt. Grunnen til at 1080p blir det skarpeste er at skjermen har nøyaktig 4 ganger høyere oppløsning enn 1080p. Skalering blir superenkelt, det er bare å bruke samme informasjon fra 1 pixel i signalet til 4 piksler på skjermen. Det kan være skjermen vil forsøke å interpolere informasjon istedet om du ikke har bildemodus satt til "game", det vil også kunne gi noe mer inputlag. Så å sette bildemodus når du skal spille er viktig. "Trikset" med YCbCr422 skulle ha fungert. Prøvde du det med å lage en custom resolution, eller valgte du det bare på en preset? Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Bare hyggelig. Leit at det ikke fungerte helt. Men helt ærlig så er jo egentlig GTX760 uansett for svakt til noe annet enn 1080p i gjennomsnitt. Grunnen til at 1080p blir det skarpeste er at skjermen har nøyaktig 4 ganger høyere oppløsning enn 1080p. Skalering blir superenkelt, det er bare å bruke samme informasjon fra 1 pixel i signalet til 4 piksler på skjermen. Det kan være skjermen vil forsøke å interpolere informasjon istedet om du ikke har bildemodus satt til "game", det vil også kunne gi noe mer inputlag. Så å sette bildemodus når du skal spille er viktig. "Trikset" med YCbCr422 skulle ha fungert. Prøvde du det med å lage en custom resolution, eller valgte du det bare på en preset? Visste at 760 var litt for veik for stort sett alt over 1080p, men siden jeg allerede hadde en 4k tv, ville jeg ta i nytte oppløsningnen generelt på pcen, ikke spilling. Derimot kunne jeg tenket meg et bedre grafikkort for 4k 60Hz, men jeg spiller ikke så mye, så å kjøpe noe som takler 4k spilling blir for dyrt. Kanskje fremtidlig oppgradering når det blir billigere. 1080p er bra nok, nå har jeg i alle fall kabel for fremtiden:) Prøvde YCbCr422 med custom resolution også, funket ikke. Må nytt grafikkort til dessverre. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) HDMI 1.4a støtter kun 4k (2160p) i 30Hz. Så hjelper lite om TVen støtter det om kilden ikke klarer sende ut mer. Du må også ha full HDMI 2.0a støtte i kjeden for å få 4:4:4. Har du displayport 1.2 på skjermkort, kan dette brukes via adapter til HDMI 2.0a; finnes noen få slike adaptere som faktisk har full HDMI 2.0a støtte. Endret 7. desember 2015 av TGB Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 vel, du får ikke 1440p@60 Hz på "noen" selv om du har hdmi 2.0. begrensningen ligger i TVn. når jeg sir noen, så kan det være unntak. har prøvd alt mulig piss på flere dyre 4k modeller internet kan komme med, men ingenting ser ut til i virke. 4k@60,1080p@60 funker fjell, alt imellom blir 30hz. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 7. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) HDMI 1.4a støtter kun 4k (2160p) i 30Hz. Så hjelper lite om TVen støtter det om kilden ikke klarer sende ut mer. Du må også ha full HDMI 2.0a støtte i kjeden for å få 4:4:4. Har du displayport 1.2 på skjermkort, kan dette brukes via adapter til HDMI 2.0a; finnes noen få slike adaptere som faktisk har full HDMI 2.0a støtte. Er klar over kapasitetene til hdmi 1.4 og 2.0, men finnes det dp 1.2 til hdmi 2.0 adapter som faktisk er 2.0? Trodde dette ikke fantes i det hele tatt, og at de som skal være 2.0 er egentlig 1.4. Endret 7. desember 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Finnes vel egentlig bare 1 produsent som har en reel adapter: http://club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/mini-displayport-12-to-hdmi-20-uhd-active-adapter.html De har også en utgave med mini displayport. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg ser jeg har blandet litt. Siden GTX760 har HDMI1.4, og 4:2:0 subsampling ikke kom inn i standarden før HDMI2.0. Så antok jeg at det holdt å gå ned til 4:2:2 for å spare inn nok båndbredde til å klare 4K@60Hz. Jeg ser det ikke stemmer helt. Man må ned til 4:2:0 for å få nok båndbredde til 4K@60Hz med HDMI1.4. Jeg fant endelig en plass som omtaler Nvidias "triks" her. Ellers har det vært full YCbCr 4:4:4 støtte siden HDMI1.0 Og HDMI2.0a over vanlig HDMI2.0 gir bare støtte for nødvendig metadata i signalet som tillater mottak (og sending) av HDR. HDMI innganger som også er merket med "DVI" kan i noen tilfeller gi utvidet støtte for "PC" oppløsninger selv om det ikke står i brukermanualen. Manualene er som sagt svært ofte bare copy/paste fra andre modeller. Men nå husker jeg ikke i farta om DVI støtter YCbCr en gang. Innbiller meg at det bare er RGB over DVI. Om det stemmer kan man uansett ikke trikse med Chroma sub sampling. Og man må ha støtte for Dual-Link for å komme opp i over 1080p@60Hz, noe jeg også tviler på man får. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 En annen viktig ting jeg har funnt ut er at selv om PC har Displayport 1.2; så er det ikke nødvendigvis sikkert at akkurat prosessoren som står i maskinen støtter 4k@60hz 4:4:4. Det er ikke alle siste generasjon intel prosessorer (eller skjermkort) som støtter dette; til tross for Displayport 1.2 utgang. Muligens gjort bare for å forvirre sluttbruker maksimalt; ikke vet jeg Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg ser jeg har blandet litt. Siden GTX760 har HDMI1.4, og 4:2:0 subsampling ikke kom inn i standarden før HDMI2.0. Så antok jeg at det holdt å gå ned til 4:2:2 for å spare inn nok båndbredde til å klare 4K@60Hz. Jeg ser det ikke stemmer helt. Man må ned til 4:2:0 for å få nok båndbredde til 4K@60Hz med HDMI1.4. Jeg fant endelig en plass som omtaler Nvidias "triks" her. Ellers har det vært full YCbCr 4:4:4 støtte siden HDMI1.0 Og HDMI2.0a over vanlig HDMI2.0 gir bare støtte for nødvendig metadata i signalet som tillater mottak (og sending) av HDR. HDMI innganger som også er merket med "DVI" kan i noen tilfeller gi utvidet støtte for "PC" oppløsninger selv om det ikke står i brukermanualen. Manualene er som sagt svært ofte bare copy/paste fra andre modeller. Men nå husker jeg ikke i farta om DVI støtter YCbCr en gang. Innbiller meg at det bare er RGB over DVI. Om det stemmer kan man uansett ikke trikse med Chroma sub sampling. Og man må ha støtte for Dual-Link for å komme opp i over 1080p@60Hz, noe jeg også tviler på man får. Oh, gir litt mening hvorfor det ikke funket da. Det rare er at jeg ikke har mulighet til å velge 4:2:0 som fargeoppløsning, derimot synes jeg at 4:2:2 så "blurry" kan jeg tenke meg at 4:2:0 ser enda verre ut. Velger heller 4:4:4 eller rgb 1080p 60hz enn 4k 60hz med 4:2:0. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 En annen viktig ting jeg har funnt ut er at selv om PC har Displayport 1.2; så er det ikke nødvendigvis sikkert at akkurat prosessoren som står i maskinen støtter 4k@60hz 4:4:4. Det er ikke alle siste generasjon intel prosessorer (eller skjermkort) som støtter dette; til tross for Displayport 1.2 utgang. Muligens gjort bare for å forvirre sluttbruker maksimalt; ikke vet jeg Har i5 4690, om det støtter 4k 60hz har jeg ikke annelse om. Sorry for sent svar, det adapteret koster jo faktisk mer enn kabelen jeg kjøpte, også kommer frakt i tillegg og. Men hvis det funker er det jo sikkert et bra produkt for prisen, men så var det jo også snakk om at noen prosessorer ikke støttet 4k 60hz, da ville jo det adapteret vært bortkastet. For å være ærlig synes jeg det var et styr med 4k 60hz, er såpass dyrt for alt og alt må være top notch og nyeste for å kunne kjøre det, i alle fall i dette tilfellet. Tror jeg holder meg til 1080p til 4k blir mer utbredt og "normalt", samt billigere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå