ltdata Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Fått meg smartphone for noen dager siden. Det er en android telefon. Første gang jeg har brukt smartphone. Jeg er ganske god på pc, men må si at det er ganske uvant å bruke denne smartphonen. Uansett dere som har hatt smarttelefon lenger enn meg; Hva bør jeg tenke på i starten når jeg bruker telefonen? Jeg har hørt man ikke skal gå bananas med å installere apper på telefonen da den kan bli tregere? Og hva med sikkerheten? Tenker at hvis jeg mister telefonene eller den blir stjålet så har de tilgang til ganske mye info. Noen måter å sikre seg mot slikt på? Eller noen tips til en helt ny bruker? Lenke til kommentar
Scientia3 Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) For å ikke få en treg telefon, få deg et minnekort på 32gb eller 64 gb. Når du installerer apper må du installerer dem som kan installeres på minnekortet! Få deg en app som heter app2SD, etter installasjonn på tlf vil du få en dialog som sier at denne app kan flyttes til SD kort. Ang sikkerhet ved tyveri er det flere apper der ute på markedet. Jeg selv bruker en kjøpeversjon som inkluderer flere sikkerhetsmoduler. Denne heter Eset mobile securety. Om du mister telefonen kan du låse telefonen, slette data, ta bilder automatisk av den som eventuelt har stjålet tlf. Og en fiffig løsning som sperrer tlf om et annet simkort blir satt i bruk! Finnes sikkerhetsløsninger som ikke koster penger og, ta noen søk på google appstore. Lykke til med ny (smart)telefon EDIT: for avslutning av app/operasjon er "ES task manager" grei med widget på startskjerm, for filsystem på telefon er "ES filutforsker" grei! Endret 5. desember 2015 av Scientia3 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Sikring: ikke putt alle eggene i en kurv. Bruk en egen Google-konto på telefonen, så slipper du å miste alt dersom noen klarer å få tilgang på telefonen din. Gjelder også andre kontoer som du måtte trenge på telefonen. Android Device Manager (enhetsbehandling på norsk) er anbefalt. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Jeg bruker samme Google-konto overalt for å utnytte fordelene med synk. av epost, kalender, kontakter, Chrome (favoritter, åpne sider, historikk) osv. Lås telefonen med PIN (helst mer enn fire siffer) eller (avansert) mønster. Konfigurer at mobilen låses med en gang skjermen er av. Det er kjedelig å taste koden hele tiden, men flere og flere mobiler kommer jo med fingerprintscanner. Jeg laster kun ned apper fra Play Store, så ser ikke poenget med "antivirus" på mobilen. Google sjekker appene både på Play Store og på mobilen. "Find my phone" er innebygd i Android, samt at noen av produsentene tilbyr en egen versjon (vet om Samsung og Sony). Du kan installere så mange apper du vil, så lenge det er plass på mobilen. Ved oppgradering av Android kan du dog oppleve at det tar lang tid å "optimalisere" apper, siden du har så mange. Så anbefaler at du tester ut diverse apper og sletter de du ikke kommer til å bruke (ofte). Min personlige mobil er en Nexus 5 med Android 6.0 aka Marshmallow. Den nye versjonen gir merkbart bedre batteritid takket være en ny funksjon som heter Doze. Da søker mobilen å gå i dvalemodus når den ikke er i bruk. Før måtte jeg lade hver dag, nå holder det med annenhver. Jeg har på wifi hele tiden, men aktiverer 4G ved behov. Som er sjeldent, da jeg har wifi hjemme og på jobb og hos de fleste jeg besøker. I bilen hører jeg enten på podkast eller musikk som er lastet ned (offline lister i Spotify). Bildene jeg tar lastes automatisk opp til Google Photo (jeg har mobilen på engelsk for å bruke Google Now). Så mister jeg mobilen eller den blir ødelagt, så mister jeg faktisk ingenting. 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Begynner nå å skjønne mer av smarttelefonen. Bruker get sky for automatisk synkronisering av data og backup. Jeg merker at ram begynner å bli fult. Er det mulig å oppgradere ram? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 At RAM er full kan komme av caching. Hvis minne trenges er den kjapp til å flushe ut. Sånn er i alle fall Linux som Andoid er basert på designet for maks ytelse. Det er en egen funksjon på de fleste telefoner hvor man kan flushe minnet som ikke er absolutt nødvendig og denne vil gi deg en pekepin på hvor mye RAM du egentlig har ledig. Minne er vanskelig å oppgradere siden den sitter fast på kortet i telefonen for å få ned tykkelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå