Gå til innhold

Ønsker kjapp NAS + HD løsning

Gjest Bruker-68389

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-68389

Handlet i 2013 en NAS og HD løsning hvor overføring/skrivehastighet tok "årevis" av tid. HD'en fikk skryt, og NAS'en fikk skryt. Jeg solgte dette kort tid etter da jeg ble særdeles misfornøyd. Jeg er nå på kikk etter en NAS med god programvare, og jeg er på jakt etter 2 ganger 3TB disker som skriver kjappest mulig. Her er oppsettet jeg hadde:

Zyxel NAS

2 x 3TB harddisker

Jeg er på jakt etter mest bang for the buck, hva vil dere anbefale, som har akseptabel skrivehastighet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Hva er akseptabel skrivehastighet? Hva fikk du sist?

Husker ikke eksakte data... Husker bare at jeg skulle overføre noe over 1TB i samme slengen, og fikk opp at det kom til å ta 29 DAGER og X antall timer. Jeg prøvde manger ganger, men samme resultat. Resten av maskinvaren i min pc er VELDIG up to date, så tviler på at det er her flaskehalsen ligger. 

Lenke til kommentar

Her er det noen ting du må sjekke før du kjøper nas, relatert til slike flaskehalser. For det hjelper ikke med GTX980 i SLI med I7 hvis oppkoblingen mellom pc og NAS er dårlig.

Kan du vise bilde av nettverksforbindelsen din?

Den ser slik ut: http://blink.ucsd.edu/_images/technology-tab/network/Win7_Ethernet2.jpg

Og du finer den på Network and sharing center / Nettverks og delingssenter

I følge test fra dinside kan du forvente rundt 55 Megabyte (440 megabit/s) data overført per sekund dersom filene er av passe størrelse (ikke småfiler)

1TB=1,000,000 MB

1,000,000 / 55=18181 / 60=303 minutter eller litt over 5 timer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Her er det noen ting du må sjekke før du kjøper nas, relatert til slike flaskehalser. For det hjelper ikke med GTX980 i SLI med I7 hvis oppkoblingen mellom pc og NAS er dårlig.

Den ser slik ut: http://blink.ucsd.edu/_images/technology-tab/network/Win7_Ethernet2.jpg

I følge test fra dinside kan du forvente rundt 55 Megabyte (440 megabit/s) data overført per sekund dersom filene er av passe størrelse (ikke småfiler)

1TB=1,000,000 MB

Bilde av nettverksforbindelsen NÅ eller under en filoverføring med gjeldende setup ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-68389

1TB=1,000,000 MB

Beklager at det tok veldig lang tid, men her kommer bildet:

post-68389-0-25218300-1450447160_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Tror mye av problemet ditt ligger der.

Ved "såpass stor" kopieringsjobb så bør du vurdere å koble maskinen til via kablet nett for 1gbps tilkobling istedenfor 65mpbs

Hmm, ok. Jeg har internett via strøm som har fungert knall før, men plutselig ville den ikke linke opp igjen, så da tok jeg frem trådløst da ned og opplastingshastigheter er helt like. Visst ikke at overføringshastighetene var så store mellom de to. 

Lenke til kommentar

Ta denne med en god klype salt - men tror ikke du får mer enn 100mbps via de homeplug(?) enhetene til vanlig - mulig nyere modeller siden sist jeg så på de men de var ihvertfall bare 100mbps

Tror de fleste NAS vil fungere med OK hastighet (stortsett begrenset av harddisk hastigheter og nettverket mellom enhetene) så lenge du får en grei tilkobling under kopieringen

Lenke til kommentar

Husk at mange små filer (bilder/mp3) tar lengre tid enn store filer å overføre.

Teoretisk tid dersom hastigheten holder seg som vist på bildet er litt over 34 timer (for 1000Gb). Selv bruker jeg Gigabit (1000Mbps) til NAS som er 15 ganger raskere enn din trådløse forbindelse. Jeg får makset hastigheten til NAS med dette.

Et alternativ er å bytte til AC nettverk men da må du sannsynligvis kjøpe ny router og WIFI-USB , blir vel grovt regnet en 1500 kroner. Kan dog ikke garantere tilfredsstillende hastigheter uten kabel.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Husk at mange små filer (bilder/mp3) tar lengre tid enn store filer å overføre.

Teoretisk tid dersom hastigheten holder seg som vist på bildet er litt over 34 timer (for 1000Gb). Selv bruker jeg Gigabit (1000Mbps) til NAS som er 15 ganger raskere enn din trådløse forbindelse. Jeg får makset hastigheten til NAS med dette.

Et alternativ er å bytte til AC nettverk men da må du sannsynligvis kjøpe ny router og WIFI-USB , blir vel grovt regnet en 1500 kroner. Kan dog ikke garantere tilfredsstillende hastigheter uten kabel.

Men jeg har en Netgear R6200 som jeg tror kostet 1800kr - burde ikke den holde, routermessig ?

Hvordan får jeg Gigabit forbindelse ?

http://www.netgear.no/home/products/networking/wifi-routers/R6200.aspx

Det står: 

WiFi Performance
  • AC1200 WiFi (300 Mbps + 867 Mbps)†
Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar

Om dette er di wifi oppkopling så er det ikkje rart det går tregt. 65Mbit er i teorien 8MB/s maks, men du kan normalt halvere dette på wifi. Har med at du ikkje kan sende og motta samtidig.

Det kan virke som at du er kopla opp via 2,4GHz bandet og difor ikkje får meir. Kva wifi kort står i maskina di?

På ein laptop eg brukte tidlegare med 3 N antenner mot ein N ruter der oppkoplinga då viste 450Mbit så klarte eg rundt 20-25MB/s ved overføring.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...