Gå til innhold

Hvorfor 2500+ barton - egentlig?


abdobe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en ting jeg ikke skjønner, hvordan overklokker man.. har hørt at mangew sier det er best å klokke med 2-3 mhz om gangen, men jeg kan bare velge forskjellige "modes", 266 mhz, 333mhz, osv

sjekk om du kan bruke avanserte instillinger.

Da kan du øke 1 og 1 Mhz, som regel.

Lenke til kommentar

En cpu vil selvfølgelig bli litt varmere på høyere hastighet. Det blir større temisk motstand når antallet svingninger(mhz) øker. Men det er ved økning av vcore man virkelig ser stor temp. økning. Det virker som en del folk her i denne tråden har misforstått litt angående cpuer, en xp 2500+ er i utgangspunktet samme cpu som en 3200+: Lik core, samme ant transitorer etc. Derfor har du ingen garantier for at en xp 2800+ skal kunne klokke bedre enn en xp 2500+. Det eneste du er garantert med å kjøpe en xp 2800+ er at den helt sikkert skal klare den oppgitte 2800+ hastigheten. Har enda tilgode å se noen som ikke klare å klokke en xp 2500+ over xp 2800+. Du trenger i utgangspunktet heller ikke større vifte på en xp 2500+ for å klokke den til 3200+ enn en som er spesifisert for xp3200+ hastighet. Du må ha akkurat samme vifta på en xp 2800+kunne transportere bort den økte varmemengden som kommer fra cpuene på xp 3200+ hastighet for så lenge du ikke har økt vcore så produserer de to xp cpuene samme mengde varme. Alle amd barton xp cpuer har en øvre grense hva antall mhz de kan klare pga produksjonsprosessen osv. Det er denne siste biten som krever ekstremkjøling. For da tyner man max på både vcore og fsb og multiplier og risikerer å brenne cpuen. Min xp 2500+ kjører lett på 2.3gig. uten å øke vcore Men da må jeg stille fsb så langt ned at det ikke gir særlig bedre ytelse en å kjøre fsb på 220 med maks aggresive innstillinger. Grunnen til at folk ofte kjøper dyre kjølere på xp 2500+ er at de betaler så lite for cpu at de kan kjøpe den å likevel komme under xp 2800+pris:D. Og bedre kjøler på cpu gir fordeler som mindre bråk og god kjøling.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet samme cpu. Men xp 3200+ er garantert å kjøre på nettopp xp 3200+ speed. Mens feks xp 2500+ kan være en 3200+ fra en dårlig batch og derfor klokka ned på multipler og buss. Men noen, meg innkludert kan være heldig få en cpu som er like stabil som en orginal xp 3200+. Da kan den kjøres på samme speed uten voltjustering. Og de fleste kommer ikke lengre i klokkinga på en xp3000+ enn en xp 2500+ fra en god batch. Men det er jo pga av at man ikke kan være garantert at cpuen man kjøper går på så høy hastighet at xp 3200+ selges. Da er man garantert å få det man betaler for. Men for oss som er villig til å ta en sjanse så er det store muligheter for å klare å klokke cpuen mye opp i speed.

Lenke til kommentar
det er jo tull å si at det er den samme prosessoren.

ellers skulle vel en 2500+ koste det samme som en 3200+

Det er akkurat det dem er...Nøyaktig samme prosessoren...

 

 

Derfor kjøp den billigeste...eller nå når de har begynt å låse Barton CPUene så ville jeg heller valgt en xp 2500/2600 da xp2800 kjører 12,5 i MULTIPLIER og tviler den klarer 12,5x200 uten du har ekstrem kjøling.

 

 

Kjøre 200 fordi da kjører du ramen(pc3200)på orginal hastighet..

 

Derfor heller en xp2500/2600 og overklokk ramen din og :woot:

mere å hente på høy FSB enn høy MULTIPLIER er det og..

 

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
det er jo tull å si at det er den samme prosessoren.

ellers skulle vel en 2500+ koste det samme som en 3200+

Det er akkurat det dem er...Nøyaktig samme prosessoren...

 

 

Derfor kjøp den billigeste...eller nå når de har begynt å låse Barton CPUene så ville jeg heller valgt en xp 2500/2600 da xp2800 kjører 12,5 i mutiplayer og tviler den klarar 12,5x200 uten du har ekstrem kjøling.

 

 

Kjøre 200 fordi da kjører du ramen(pc3200)på orginal hastighet..

 

Derfor heller en xp2500/2600 og overklokk ramen din og :woot:

mere å hente på høy FSB enn høy multiplayer er det og..

 

 

TaZ

MULTIPLIER, ikke multiplayer.

Lenke til kommentar

Offtopic: Uff, man trenger seriøst ikke å rette på andres trykkfeil. En PM burde ha holdt, eller i mange tilfeller så trenger man ikke å tenke på det i det hele tatt. Det er folk som har dysleksi eller har fremedspårkelig bakgrunn her som ikke trenger å bli påpekt at de ikke greier å stave riktig.

 

Men tilbake til topic,

 

Barton 2500 har kostet ca 750 kr de siste 20 ukene, mens 2800+ bare for litt over en måned siden kostet 1500 kr (dobbelte av det en 2500+ kostet da). Jeg kjøpte min CPU for ca 1 måned siden og valgte en 2500. Prisreduksjonen er enda ikke helt nådd markedet og mange webshopper selger fortsatt Barton 2800 til 1300 kr. Skulle jeg ha valgt i dag ville jeg fortsatt valgt 2500+. Med en prisforskjell på ca 400-500 kr, noe jeg foretrekker å spare. En annen ting som er nesten helt sikkert er at innen 2 uker så vil 2800+ ikke koste mer enn ca 1100 på de fleste webshoppene, og Barton sansyneligvis fortsatt på rundt 750. 350 kr forskjell... hmm... ville fortsatt ha spart dem jeg. Men akkurat som Radeon 9500 så vil det etterhvert bli vanskelig å få tak i 2500 CPU så da får man heller vudere noe annet. Til et "billig-system" der man skal få mest for pengene så ville jeg ha anbefalt Barton 2500+ i dag!

Endret av unwill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...