Gå til innhold

H1 - Flere ganger?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har et spørsmål om bruk av h1-tag. Jeg har hatt et inntrykk av at H1 skal kun brukes en gang på en nettside. 

<header>
  <h1>Tittel</h1>
</header>

Jeg har sett flere steder at man kan bruke H1 i artikler. Så da er spørsmålet. Kan man altså bruke H1 flere ganger på en nettside?

Endret av webliz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. H1 angir hvilken css-formattering teksten skal benytte. Ønsker man å bruke H1 formatteringen så gjør man det. Hvordan det stiller seg bruksdesignmessig med hensyn til leserne kan være en annen diskusjon.

Det er denne diskusjonen webliz er ute etter, CSS har ikke noe med den semantiske oppbygningen av HTML å gjøre (annet enn for visualiseringen).

Noe interessant lesestoff:

* http://ablognotlimited.com/articles/the-beauty-of-semantic-markup-part-3-headings

* http://webdesign.tutsplus.com/articles/the-truth-about-multiple-h1-tags-in-the-html5-era--webdesign-16824

Svaret er "Ja, du kan bruke <h1> flere ganger på samme side, så lenge det er overskriften på nytt hovedinnhold".

Lenke til kommentar

Hvilke tags du bruker handler mer om semantisk oppbygning av nettsiden - mer enn det handler om utseende. (design skal defineres av CSS). Det er og viktig å stille seg spørsmål om brukeområde; hva slaks type nettside lager du?

Hvis du lager en større offentlig nettside, hvor det er viktig å legge til rette for blinde så er det ikke anbefalt å ha flere H1-tags per side. Ha en på hovedoverskriften på hele siden, og la overskriftene på de ulike artiklene være H2. Dette fordi mange skjermlesere ikke er helt flinke på følge den nyeste HTML-standarden. 

Om du bare er ute etter å følge HTML-standarden, så kan du fint ha flere H1 på en nettside. Hovedregelen er at du kan ha en H1 per seksjon på nettsiden - og den skal være nært toppen. Denne H1-taggen skal da være overskriften for denne seksjonen av siden.

Med seksjon mener jeg da tagsene <article>, <section>, <nav> og <aside>.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...