t_o_m_m_y Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Hvor mye kan man ha tillit til sin hukommelse?Dette innlegg vil berøre deler av det jeg skrev i «hva er formålet med livet?»,dog jeg mener at et eget innlegg for skjevheter i hukommelse er på sin plass,delvis fordi det er hukommelsen vår vi baserer og definerer vår tro virkelighet og tro med)Jeg siterer fra hva jeg skrev i et annet innlegg:**«fikk nylig lest en bok om kroppens skjevhets bedømminger,og følgende fenomener ble vist som gyldige via eksperimenter:A: man husker mest begynnelsen,slutten og det intense øyeblikket,de mindre intense øyeblikk går i glemmeboken.B: hukommelsen er den som lagrer de inntrykk vi selektivt finner som viktige i ettertid og for å gjenkjenne.det slo meg da at når jeg spurte om "formålet med livet" så tenkte jeg ikke på at vår kropp og hjerne er selektiv i sin virkelighet,og at egentlig så vet ingen mennesker hva virkelighet ER.Riktig nok kan vi leve i hvert øyeblikk slik det nøytralt kommer,men hjernen og kroppen vår er mest interessert i begynnelsen,slutten og det mest intense av behag og ubehag,og dermed neglisjerer vi oftest den tid mellom og etter historien.og at vi skriver et svar ut i fra hvordan man selektivt velger hva som er "intenst viktig" basert på assosiasjoner og erfaringer.men videre forsto jeg at egentlig burde kanskje spm vært:"hva skal vi ta seriøst av de selektive hukommelser?".det blir noe forenklet å si feks "livet er å røyke hasj" fordi da baserer man seg på et selektivt minne om å røyke,ergo man snakker mer om hukommelsen sin begrenset evne til å oppfatte hele virkeligheten vår slik den nøytralt ER.» **og vis man går inn i sømmene så vil man innse at de 2 prinsippene(A og B ovenfor) er virkelighet i vårt mentale liv.Spm blir da 3:hvor mye av hukommelsen skal man ta seriøst?Hvor mye av hukommelsen kan vi bygge en gyldig tro på?Hvordan bygger man opp en sunn tro basert på hukommelsen vår?Ps:jeg vil påminne om at mennesker bruker sin hukommelsen til å basere sin religiøse og hverdagslige fordommer på,- alt fra like noe til mislike noe,og ofte har mennesker lite interesse av å kritisk og empirisk bevise logikken av sin hukommelses tro,så det å spørre om «tillit til hukommelsen» er det essensielle spm i enhver kontekst for fremtidige valg og tro. Endret 4. desember 2015 av t_o_m_m_y Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå