Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo som bråker og nekter å dempe seg

Nostoc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

veldig mange forbannede mennesker om du ikke blir det!

Er ikke meg imot, litt av vitsen det vel? Hehe.

Skulle gjerne hatt meg en sånn, men er vanskelig å importere da. Kanskje i flybagasje fra usa eller no sånt.

Kanskje man må bygge selv i verste fall, fins sikkert diy kit for det.

Lenke til kommentar

Neste gang han bråker, gå opp å bank på døra, spør om han kan komme ned til deg for å hjelpe deg med noe, bare finn på noe. når han kommer inn i leiligheten så sier du, så mye bråker det. skjønner du nå hvorfor jeg klager?

Hvis han sier, men jeg spiller jo ikke høyt bla. bla. Så sier du: la meg bli med deg opp også hører vi sammen.

Så får dere finne ut et volum det går an å leve med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Naboen er en drittsekk uten sidestykke. Han er en egoistisk jævel av en annen verden - virkelig.

Vi prøvde å ha en liten diskusjon her, vi klaget på støy etter en langhelg med mye musikkspilling (men vi visst han hadde besøk av dama, så vi lot det gå). Men etter nesten en uke med jevn dundring begynner jeg å bli lei, så jeg gikk opp for å si ifra da. Nå gidder ikke naboen engang åpne døra (selv om jeg kan telle på èn hånd hvor mange ganger jeg har vært oppe for å si ifra om bråk siden han flytta inn i august). Etter litt intervaller med banking på døra, roper han bare "Faen er det nå da?!" gjennom døra. Spør om han kan dempe seg litt "DET ER JO FAEN IKKE HØYT!" Jo, sier jeg. Vi hører deg tydelig ned. Han bare går, jeg går ned igjen, før han skrur opp volumet så vi kan drive gjettekonkurranse ala P4 om sang og artist i stua. Så skrur han ned igjen til sitt "normale" nivå, og så skrur han enda litt lavere (slik vi gjerne tolererer) og kommer ned for å spørre om han kan høre.

Klart, sier jeg - han kommer inn. "Dette må dere da faen meg tåle, hører ingen ting jeg!" Jeg sier at jeg kan høre litt, men at dette nivået er greit. Han prøver å si at han alltid spiller sånn, jeg gidder ikke krangle, og så sier han at han skal skru opp på det volumet han helst vil høre på, og kommer ned igjen. Sier fremdeles at han ikke kan høre noen ting og igjen "dette må dere tåle!". Vi spurte hvorfor han skrudde opp musikken i stad, og han sa at "Jamen det var jo bare for gøy!"...

Han prøver også å si at vi må bare skru på tven eller noe så overdøver man støyen (det gjør man ikke, spesielt siden han ofte hører på anlegg og bassen sniker seg gjennom). Uansett, prøvde å si at noen ganger har vi hjemmekontor, noen ganger vil vi ikke ha på tv, radio, musikk, you name it - hvorfor skal vi da forpestes med dunking gjennom taket? Nei, det måtte vi bare tåle, vi visste det kom til å bo noen på toppen. Jeg parerer med at han visste det kom til å bo noen under og at det handler om å ta hensyn. Han sier han er avhengig av å høre på musikk, og det er greit det - kjære vene han skal da få høre på musikk, det er lydnivået vi ikke er enige i! Men han mener at den eneste måten å høre på musikk på er høyt over anlegget. Han mener også at siden vi hørte tv-lyder (han så mye på film i helga, helt OK. Synes TV-støy er hundre ganger bedre enn musikk-støy) som gikk over anlegget, måtte vi tåle musikk over tv-anlegget - for det lagde jo ikke like mye bråk. Prøver igjen å si at det har noe med lydNIVÅ ikke anlegg å gjøre.

Så konfronterte jeg ham med å trampe i trappa hver gang vi har slått av vårt ganglys (vi har to, han har ett ved døra si oppe, vi har ett ved døra vår nede. Han er så gjerrig at han ikke vil la det stå på selv om han kommer hjem etter det har blitt mørkt, og blir sur når vi ikke har vårt skrudd på så han kan se noe. Så han tramper så hardt han kan i trappa når han kommer hjem. Gjerne kl 11-12 på kvelden når vi har lagt oss). Han sier at innimellom må han bare løpe i trappa. Nice try, men det er ikke løping..!

Vi spør om vi skal kjøpe kvalitetsheadsett til ham så han kan høre på musikken sin hvor som helst i leiligheten, så høyt han vil - men det var visst frekt. Så spør vi om vi skal gi ham en liten timeplan fra vår side med når vi jobber/jobber hjemme, jobber sent osv, så han kan spille til grunnmuren rister om han vil når vi ikke er hjemme. Men da ble han bare sur, for "kan jo fa'n ikke bare spille etter deres pipe!". Så spurte vi om han ville lydisolere gulvet hos seg, mot at vi tok 75% av kostnadene og mesteparten av arbeidet. Men da måtte han flytte to dørkarmer, og det ble for mye styr.

Vi prøver og prøver å møte ham på halvveien og tilby løsninger på problemet - men han føler dette er helt normalt og at han får gjøre som han vil i egen del av huset, og han ser ingen grunn til å være hyggelig mot andre enn han selv.

Men nå er han tyttebærpoliti, har asiatdame, kjører BMW og hører på syremusikk. Han er (dessverre) veldig steriotypisk der. Lurer også på om han boler, for han er utrolig aggressiv over noe så enkelt som at jeg kommer på døra bare for å si ifra om nødvendige ting (som at rørleggeren kommer og at vannet blir stengt da og da).

... Og etter samtalen vår har han blitt sur da, så nå tramper han med vilje. Vi VET han kan gå normalt, men nå virker det som han skal trampe så spottene våre faller ut av taket. Spesielt samme kveld etter diskusjonen, da gikk han fire-fem ganger inn på soverommet (som er rett over vårt) trampet rundt hele og ut igjen. Mellom kl 23-01 selvfølgelig. Siden har han kun trampet rundt der oppe. Lurer på om han driver fosterhjem for elefanter.

Nå begynte han med høy musikk igjen, virker som han spiller enda høyere når jeg er hjemme alene, siden han har ganske liten respekt for det motsatte kjønn. Jeg gikk opp for å si ifra, men nå gidder han ikke engan rope gjennom døra. Begynner med vanlig banking, ender opp med å dundre på døra (i tilfelle han spiller såpass høyt at han ikke hører meg) og har ringt på døra flere ganger uten at han åpner, skrur ned musikken eller i det hele tatt snakker gjennom døra. Null respekt for andre mennesker.

Håper han river av seg kuken neste gang han runker. Sorry, men nå er jeg drittlei av å bo under en 45 år gammel 14-åring som kun har ordet "nei" i vokabularet.

Endte opp med at jeg filmet for å dokumentere lydnivået, og deretter satt på min tyngste musikk på maks. Da gikk volumet oppe litt ned. Nå har han endelig dempet seg såpass at jeg ikke blir gal. Lurer veldig på om jeg skal begynne med sekkepipespilling. Eller fiolin. Kanskje tuba.

:wallbash:

Lenke til kommentar

Skal du reise på juleferie? I så fall, sett på improvisert frijazz med sekkepiper og panfløyter* på repeat på høyeste nivå før du drar og sett timer på anlegget så det kun går mellom kl 07 og 23 hver dag. Bruk UPS så en flipp med hovedsikringa ikke stopper noe. PS. Det kan være lurt å ha innbruddsalarm, kameraovervåkning og abonnement hos et annet vaktselskap. Med ondt skal ondt fordrives.

* Flere forslag:

- Gummy bear

- Karius og baktus

- Macarena

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal du reise på juleferie? Kan du ikke bare sette på frijazz med sekkepiper og panfløyter eller gummy bear på repeat på høyeste nivå før du drar og sette timer på anlegget så det kun går mellom kl 07 og 23 hver dag? Bruk UPS så en flipp med hovedsikringa ikke stopper noe. PS. Det kan være lurt å ha innbruddsalarm, kameraovervåkning og abonnement hos et annet vekterselskap. Med ondt skal ondt fordrives.

Gjorde noe lignende med min bråkete nabo.

Lastet ned "Revenge CD" fra bukta og satte på repeat 08-23 med timer på forsterker.

Dette sto på i to uker mens vi var Syden

Fyren flyttet.

(y)

Anonymous poster hash: fa05c...8d2

• Liker 6
Lenke til kommentar

Vi skal dessverre ikke reise bort til jul - jeg jobber skift og jobber i romjula. Ellers har vi tenkt på det, eneste problemet er at vi har kaniner her som også må flyttes på om vi skal ha på øreblødende musikk nesten konstant

Nå virker det som om jævelen over oss bare skal provosere. Han er OK nok å ha boende over oss når han jobber kvelder, da har vi hvertfall rolige ettermiddager og kvelder her, men nå er han hjemme 24/7 (han har ferie) og det går meg på nervene. Jeg jobber også med mye støy og mye mennesker, så før eller etter jobben liker jeg å ha det litt rolig, lese en bok eller bare surfe litt i total stillhet, men det er komplett umulig når man blir tvangsfôret syremusikk.

Tar hvertfall opp videoer og sikrer litt bevis, samt fører "nabodagbok", så vi kanskje har litt å slå i bordet med. Det er fryktelig frustrerende å være et normalt menneske med moral når fyren på toppen er strippet for alt bortsett fra det som omhandler han selv.

Lenke til kommentar

Be han skru ned på bass nivået, det er bassen som går igjennom mur og vegger som om de ikke var der engang.

Jeg har også naboer over meg som tramper som om det var elefanter der oppe, de har barn også, som tror at gulvet er trampoline.

Når de tramper som fult, så setter jeg på så høy musikk at til og med de der oppe kan høre det.. jeg har bare vanlige pc høytalere, men har ok bass..

Lenke til kommentar

Nettopp.

Men jeg fikk snakket med ei hyggelig politidame som kom innom jobben i går. Hun sa at det var ikke noe problem å ta en telefon til politiet, og det minste de kunne gjøre var å hvertfall ta en telefon til ham, slik at han kanskje forstår alvoret i situasjonen (og blir jekket ned noen hakk). Jeg sa til henne at han ikke spilte sent på kvelden eller på natten, men det var ikke noe problem å sette politiet på saken. Hun skjønte godt at jeg synes det er uutholdelig med jevn dunking uten å få kontakt eller en dialog med naboen overhode.

Prøvde å filme litt i går:

filmet med iphone, så den er ikke fryktelig god til å fange opp bakgrunnsstøy o.l. Skru opp til rett før man hører mikrofonstøy, det er sånn ca reelt lydnivå. Vi hører jo vokalen ned i tillegg, men det fanget den ikke opp. Prøvde å ta en tur inn på kontoret for å se om den fanget opp lyden der (det gjorde den ikke), men dere skjønner vel tegninga.

Lenke til kommentar

Som nemnt tidligare så er den største utfordringa her å avgjere om støyen på dagtid er ei urimelig plage eller ikkje. Det blir ei avvegning mellom den eine naboen sitt ønske og behov for å kunne høyre musikk og leve normalt i boligen, og den andre naboen sitt behov for å ha det stille og rolig.

Her er bevisstillinga ofte vanskelig då kva som er nødvendig og unødvendig støy er ei svært subjektiv vurdering.

Det å kutte straumen/ta sikringa vil være ulovlig sjølvtekt, og dette vil fort kunne snu vektskåla slik at det er du som blir ansett som problemnaboen dersom saka om støy skulle komme opp i rettsystemet for ei avklaring.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Prøvde å filme litt i går:

filmet med iphone, så den er ikke fryktelig god til å fange opp bakgrunnsstøy o.l. Skru opp til rett før man hører mikrofonstøy, det er sånn ca reelt lydnivå. Vi hører jo vokalen ned i tillegg, men det fanget den ikke opp. Prøvde å ta en tur inn på kontoret for å se om den fanget opp lyden der (det gjorde den ikke), men dere skjønner vel tegninga.

Det du klarte å fange opp med den iPhonen var ikke mye, så hvis det er representativt for hva du hører fra naboen, er jeg redd du ikke har noen saklig grunn til å klage.

Den svake musikklyden overdøves jo av lyder du av og til lager selv mens du går rundt og filmer, og vil lett kunne overdøves av en radio du setter på selv. Med tale, nyheter f.eks. på normalt/lavt lydnivå. Du kan ærlig talt ikke forvente at det skal være helt lydløst i en leilighet, ja stillere enn i en skog med vind, fuglesang og fossebrus. Naboen har også rett til å være aktiv og levende i eget hjem. Generelt regnes det som en bra ting at man kan høre at naboen er hjemme og i live, så lenge man ikke hører hva han sier. Det tristeste som fins er leiligheter der naboen kan dø og bli liggende ukesvis uten at det oppdages, fordi naboene ikke hører noen forskjell.

Nå skal jeg selvsagt ikke utelukke at iPhone + mine innebygde PC-høytalere ikke gir riktig bilde av den uønskede lyden, men for å undersøke videre bør du vurdere å måle dB-nivået med en lydmåler (finnes billig på Biltema, mobilapper finnes, kommunens miljø/helsetjeneste kan muligens låne ut eller måle hos deg). Hvis du måler over 42 dB har du en sak i følge Støyforeningen. Men jeg mistenker ut fra filmen du har lagt ut at vi hær snakker om lydnivå godt under 40 dB.

Lenke til kommentar

Det du klarte å fange opp med den iPhonen var ikke mye, så hvis det er representativt for hva du hører fra naboen, er jeg redd du ikke har noen saklig grunn til å klage.

Den svake musikklyden overdøves jo av lyder du av og til lager selv mens du går rundt og filmer, og vil lett kunne overdøves av en radio du setter på selv. Med tale, nyheter f.eks. på normalt/lavt lydnivå. Du kan ærlig talt ikke forvente at det skal være helt lydløst i en leilighet, ja stillere enn i en skog med vind, fuglesang og fossebrus. Naboen har også rett til å være aktiv og levende i eget hjem. Generelt regnes det som en bra ting at man kan høre at naboen er hjemme og i live, så lenge man ikke hører hva han sier. Det tristeste som fins er leiligheter der naboen kan dø og bli liggende ukesvis uten at det oppdages, fordi naboene ikke hører noen forskjell.

Nå skal jeg selvsagt ikke utelukke at iPhone + mine innebygde PC-høytalere ikke gir riktig bilde av den uønskede lyden, men for å undersøke videre bør du vurdere å måle dB-nivået med en lydmåler (finnes billig på Biltema, mobilapper finnes, kommunens miljø/helsetjeneste kan muligens låne ut eller måle hos deg). Hvis du måler over 42 dB har du en sak i følge Støyforeningen. Men jeg mistenker ut fra filmen du har lagt ut at vi hær snakker om lydnivå godt under 40 dB.

Tror man må høre med eksterne høyttalere eller headset for å høre noe særlig. Hører ingenting om jeg bare hører direkte på iphone (uten headset). Jeg hører først hva jeg har klart å fange opp når jeg overfører til PC (med eksterne høyttalere). Har målt litt dB med iphone-apper, det ligger ganske javnt på 48 dB, men det er jo ikke sikkert det er et reelt bilde (iom det er en gratisapp). Jeg synes også det er koselig (til en viss grad) å høre litt lyder fra naboen, siden jeg er veldig vandt til å bo med mange naboer rundt/over.

At han lever er null problem. Vi har ingen problem med litt tv-lyder, snakking eller liknende. Det er den pokkers musikken han spiller hver eneste dag på det nivået han spiller. Hadde det vært i ny og ne, hadde jeg ikke brydd meg. Men når det er hver dag, og det er såpass ille at jeg ikke kan sitte i noe rom i hele etasjen uten å høre dunking gjennom taket - da er det for ille. Det er verst i stua, men dunkingen når til kontor, soverom, gang og kjøkken også - så om jeg vil ha det helt stille en dag kan jeg ikke evakuere til et eneste rom pdd (i kjelleren står det nemlig på vifter iom vi har hatt en liten vannlekkasje som skal tørkes. Musikken hans høres godt over dette - jeg har også på viftene i videoen, men de hører man ikke engang). Dunkingen går glatt gjennom TV på normalt nivå, radio og liknende. For å overdøve alt, må jeg sette min musikk på maks og sitte rett ved - men hvis jeg vil ha det litt rolig en dag er ikke akkurat det noe sjakktrekk.

Vanvittig frustrerende å ikke kunne slappe av i sitt eget hjem. Det er litt bedre nå som han jobber igjen, så har vi rolige ettermiddager og kvelder - men på formiddagene er det fremdeles full rulle. Siden jeg jobber skift er jeg ofte hjemme på de tidspunktene og må da tvangsfôres med hans skrekkelig dårlige reportoar av dunkemusikk. Sjekket tilfeldigvis facebooken hans, og så noen tidligere åpne statuser for en stund tilbake hvor han klaget over naboen som klaget på musikk og film på høyt nivå, så vi er ikke de eneste som synes nivået hans er uakseptabelt.

Endret av Nostoc
Lenke til kommentar

Er så uenig i den "litt må man tåle når man bor i by"-tankegangen. Joda, litt må man tåle. Fottrinn, barneskrik, romstering, en fest i ny og ne og ditto musikk. Men man skal ikke måtte høre naboens musikk fra 7 til 23 hver eneste dag. Hører man naboens musikk, spiller han for høyt. Er det lytt, er det den som spiller høyt som må skru ned.

Heldigvis er naboloven enig med meg.

Problemet med dundrende musikk kan i stor grad løses ved å bytte ut Cerwin Vega-ene med noe litt mer sivilisert. Bassterkt lydutstyr er for eneboliger.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sjekket tilfeldigvis facebooken hans, og så noen tidligere åpne statuser for en stund tilbake hvor han klaget over naboen som klaget på musikk og film på høyt nivå, så vi er ikke de eneste som synes nivået hans er uakseptabelt.

"Tilfeldigvis" ja. :D

Ta "print screen" av disse status oppdateringene hans, så har dere bevis for at han har vært til plage for tidligere naboer også. Levert av ham selv, fordi han er for dum til å ha låst profilen sin for uvedkommende. :p Han kan jo slette disse statusene, eller låse profilen sin da, så det kan være lurt å sikre bevis så raskt som mulig.

Ellers et tips: Støydempende hodetelefoner til deg selv. Du trenger jo ikke ha musikk på, bare støydempefunksjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...