Nostoc Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Vi kjøpte en halvpart av en tomannsbolig i overgangen mai/juni i førsteetasje. Omtrent samtidig blir overetasjen kjøpt, og vi flytter inn i siste halvdel av juni. Naboen skal etter planene flytte inn i august. Ingen problemer, storfornøyd med nytt hus og når naboen kommer i august er alt fint. Vi prater ikke så mye med ham, men vi hører ikke stort til han og vi er fornøyde.Bare så det er sagt, vi tåler lyder av at folk lever over oss altså. Litt lyder fra en tv som står på eller tusling over gulvet, støvsuging og liknende er null problem. Vi visste jo vi måtte tolerere litt lyder når vi bor underst.Problemet begynner rundt oktober, da begynner han å pusse opp loftet. Selve oppussingslydene er greie, men han tramper så det rister i taket. Tenker kanskje han bruker tunge støvler inne eller noe og lar det foreløpig gå.Plutselig en dag kommer vi inn i felles gang, og blir slått av en kvelende parfymelukt (så ille at vi brekker oss når vi skal gå den ene meteren fra døra vår til utgangsdøra). Spør han om han har knust en parfymeflaske i gangen, men nei - det lukta visst så vondt i gangen at han måtte gjøre noe med det. Vi prøvde å forklare at det er ganske mange andre måter å løse det på enn å dynke gangen i parfyme, og tror vi kommer gjennom. Vi har forøvrig ikke merket noen lukt. Bortsett fra parfymen (kan også være Axe - det lukter hvertfall prepubertal garderobe, for å si det slik)Så skjer det igjen. Og igjen. Vi sender ham en melding og sier ifra at vi må få renset gangen for parfyme (vi har tepper i trappa hans og gangen), spesielt iom en i familien vår er allergisk og at vi forventer at han tar regningen siden han ukritisk sprayer parfyme av alle ting i gangen. Han prøver å parere med at det er vår leilighet det stinker fra og at han måtte spraye noe for han ble så kvalm av å gå i gangen. Prøver å si at uansett om det er vår leilighet det stinker fra eller ikke, så kan han ikke spraye parfyme ukritisk i gangen. Vi ber ham prøve å ha en dialog, og om han må spraye noe, spraye luktfjerner som er parfymefri. (vi fant i ettertid ut at det er etter at kjæresten hans har laget asiatisk mat at parfymeflasken blir flittig brukt. Han har heldigvis tatt til fornuften og funnet noe annet å spraye med som ikke lukter... foreløpig hvertfall.) Vi har også invitert ham til oss for å se om det er oss den lukta kommer fra, men han har ikke tatt turen innom.Så begynner han å spille høy musikk. Ofte. Spesielt mellom kl 10-23 kan vi enkelt synge med på sangene hans, vi hører det tydelig ned. Ingen av oss er spesielt glad i konflikter, så vi drøyer gjerne litt med å si ifra (sånn i tilfelle naboen kanskje finner ut selv at det kanskje var i høyeste laget. Han har fra før av nevnt for oss at han liker å spille høy musikk i ny og ne men "det er bare å si ifra om jeg spiller for høyt!"). De siste par ukene har det vært oftere og oftere. Vi har prøvd banke på, men det er ikke alltid han åpner døra.Et par ganger har vi satt hardt mot hardt - vi liker begge metall, så vi har ganske tung musikk å parere med. Et par dager har vi spilt litt på høyt volum for å overdøve musikken hans (og kanskje også få ham til å innse at han er ikke den eneste som bor her). Etter omkring 20-30 minutter med vår musikk ble det stort sett stille oppe, så da skrudde vi også av vår musikk eller dempet det til et normalt nivå.I går begynner det igjen, og jeg går opp for å si ifra at vi hører ham ned. Må banke på 4 ganger, ringe på 1 gang og så hamre på døra før han kommer, og ber ham (pent, selvfølgelig) om å dempe seg. Jeg spør også om han vil være med ned for å høre hvor høyt det faktisk er i vår leilighet. "Jeg må da få høre på musikk så høyt jeg vil i mitt eget hjem!" er svaret. Prøver å si at vi bor her vi og, og at vi må ta hensyn til hverandre. "Men det er så jævelig lytt her!". Ja, det er litt lytt (men igjen, normale lydnivåer har vi ingen problemer med), men han har flere ganger sagt han ikke hører oss - så jeg skjønner ikke det skal være så vanskelig å tenke på oss under. Prøver å si at vi eier på lik linje som ham, og at vi stiller likt her. Samtalen avslutter med at han sier han skal dempe seg, og deretter utbryter herregud før han smeller igjen døra, som om vi er gærne naboer.Ender med at han sier han skal dempe seg (han skrudde vel kanskje ned ett hakk eller to), så vi fortsetter å høre på musikken hans til rundt 22.30. I dag begynte han igjen kl 10, gikk opp kl 10.20 for å si ifra, og måtte igjen banke på døra 3 ganger før han kom. "Hei, gidder du å dempe deg, vi hører deg ned igjen." "Ja, værsågod og hør!" før han smalt igjen døra og låste - og fortsatte å spille musikken sin like høyt.Sånn på tampen kan jeg også nevne at hver gang vi er oppe og prater med ham, tramper han ekstra i gulvet. Lurer på om det er en slags form for hevn. Hva gjør vi når naboen ikke engang er litt villig til å møte en på halvveien? Hvordan er rettighetene våre når han holder seg innenfor kl 7-23 med musikkspillingen?Tenkte å melde oss inn i Huseiernes Landsforbund over nyttår, og fortsette å si ifra hver gang han bråker fælt. Vi kan hvertfall ikke ha det sånn at taket rister hver gang han tramper over og at vi konstant har musikken hans i stua. Vi skal jo leve her vi og! Men vi vil holde det sivilisert, vi skal ikke synke ned på hans nivå - selv om det er fristende fra tid til annen.Han er forøvrig 45 år gammel, så man skulle jo tro han var gammel nok til å kommunisere skikkelig. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 En løsning (som er for lite brukt) er å sette inn lyddemping. Lekter i taket og lydisolerende plater i 1.etg, eventuellt i gulvet i 2.etg. Dette koster jo, men vil nok øke verdien litt (?). Dette er noe som bør betales sammen synes jeg. Gamle hus er jo kjent for å være notorisk dårlige pålydisolering. Kanskje ikke en ønskelig løsning pga at det koster penger, men er den desidert beste løsningen på sikt. Blir mer frihet for begge parter. Det er jo et kjent problem at det er "dumt" å bo i 1.etg med tanke på lyd. 1 Lenke til kommentar
Nostoc Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 En løsning (som er for lite brukt) er å sette inn lyddemping. Lekter i taket og lydisolerende plater i 1.etg, eventuellt i gulvet i 2.etg. Dette koster jo, men vil nok øke verdien litt (?). Dette er noe som bør betales sammen synes jeg. Gamle hus er jo kjent for å være notorisk dårlige pålydisolering. Kanskje ikke en ønskelig løsning pga at det koster penger, men er den desidert beste løsningen på sikt. Blir mer frihet for begge parter. Det er jo et kjent problem at det er "dumt" å bo i 1.etg med tanke på lyd. Klart, tanken har slått oss - og om vi ikke kan leve med ham må vi bare lydisolere. Veldig kjedelig iom huset er totalrenovert før vi kjøpte det. Penger er ikke det største problemet, men det at jeg har fryktelig lite lyst til å bo på en byggeplass når vi akkurat har flyttet til nyoppusset bolig nettopp for å unngå slikt. Videre er takhøyden ganske lav her, er vel 230 under taket, og vil helst ikke spise mer av takhøyden enn nødvendig. Så det er siste utvei - men vil jo helt klart være den beste løsningen. Må vi så må vi, men jeg tviler på at han blir med på å ta kostnaden (som jeg også synes er rett og rimelig, iom det er han som gjør det ulevelig her, og da kan han spille høy musikk igjen og trampe til krampa tar'n). 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Det er ikke så høyt tak nei, skal du få god nok lydisolering så må du jo brått skrelle vekk 10cm eventuellt rive opp og skifte eksisterende isolasjon med noe støydempende. Det er vel minimumskrav for takhøyde også. Tar også en god del dager å fikse + at det er et stort område så jeg regner med at alt som står på det aktuelle stedet (hvis ikke det er hele boligen) må fjernes. Huffameg, du har min sympati. Lykke til 2 Lenke til kommentar
grenness Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15/KAPITTEL_1#§2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Dette suger, føler med deg. Mange er nok kjent med bråkete naboer, meg inkludert. Hvis det blir for ille slår jeg av strømmen i et par timer, det pleier og hjelpe. Folk som ikke kan oppføre seg fortjener straff helt klart. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Feilen folk ofte gjør i sånne tilfeller er at de tror de må "gi dem en sjanse", noe som gjør at naboen blir godt vant og enda mindre villig til å skifte på stilen når konfrontasjonen først kommer, samtidig som man selv tenker at uff, det er vel litt seint å begynne med dette nå. Her er det på høy tid å sette hardt mot hardt. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Har dere andre naboer? Om en annen nabo kommer og ber ham dempe seg (gjerne en gang dere ikke er hjemme, så ikke han tror dere har sendt ham), så kanskje han innser at det begynner å bli "flere mot en" i saken. Svogeren min opplevde det samme i et horisontaldelt hus, og ga tilslutt opp og flytta til et nytt sted. Her spilte naboen i kjelleretasjen så høyt at glasset i peisinnsatsen hans stod og klirra. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Jeg tror det skal mye til for å vinne i retten mot støyplagen. Det er vel 3-5 år siden jeg leste om en rettssak i Norge, der ei gammel dame som bodde i etasjen over et diskotek etter mye om og men fikk medhold i retten. Så vidt jeg husker var den umiddelbare løsningen at diskoteket måtte dempe lyden kraftig, og den langsiktige løsningen at diskoteket måtte bekoste lydisolering av både tak/gulv, samt yttervegg/vindu i andre etasje, innen en gitt frist. Så vidt jeg husker fikk hun kun medhold i at støyen var for høy etter kl 23. Pluss noen saksomkostninger og konsulenter som hadde målt støyen. Edit: Denne saken ligner. Tror ikke jeg husker så dårlig at jeg har forvekslet den med diskoteksaken. Det var også en rettsak i Bærum tidligere i år angående en varmepumpe som støyet og plagde naboen. Også der ble vist utfallet at støyen var for høy kl 23 19-07, ellers ikke. Det var riktignok en voldsom varmepumpe med to vifter på utedelen som gikk synkront og ga en slags pumpeeffekt på lyden. Mener å huske at saksomkostninger + konsulenter kom på over 100 000 kr. Kilde. Legg merke til faktaboksen med støygrenser. Ellers, sjekk ut norsk forening mot støy. Jeg skumleser kjapt en grense på 42 dBA innendørs. Endret 4. desember 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
TobleroneDrone Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Lykke til. Jeg har også bråkete naboer (på dagtid) som ikke har lyst til å kommunisere i det hele tatt. Måtte legge igjen en lapp i postkassa siden de ikke ville åpne døra da jeg banket på for å spør om de kunne skru ned volumet. Skulle ønske jeg hadde råd og evne til å flytte langt bort fra folk. *sukk* 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Har dere husordensregler? er dere et sameie? man kan ikke gjentatte ganger spille grovt sjenerende musikk selv om det er innenfor 7-2300. som jeg ser det har du to valg, du kan true med vold, eller flytte.... noen rettsak er dyrt og risikofult, å lydisolere er også dyrt og gir sannsynligvis ikke tilfredstillende resultat..... true med vold funker bra hvis du er typen til det men ikke alle er jo det.... Lenke til kommentar
Strato Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Hei TS. Vet ikke om dette er relevant for deg, men jeg er i en lignende situasjon, bare motsatt. I april flyttet jeg inn i en toppleilighet i et sameie. Siden den gangen har jeg fått rundt 10 klager fra naboen under meg, 2 skriftlige og 8 muntlige. Første klage kom faktisk tre dager etter overtagelsesdato mens jeg holdt på å flytte inn ting som kjøleskap, tv, møbler osv... Klagen er den samme hver gang. "Du går med for tunge skritt. Du kan ikke gå i leiligheten din etter 23. Da skal det være stilt. Vi får ikke sove dersom du er oppe i leiligheten og går..." Noe så dumt? Litt om meg selv for å sette lys på situasjonen. Jobber 100%. Legger meg som regel 00 tiden i ukedager og 03 tiden i helger. Har besøk av flere enn tre stk sjeldnere enn hver syvende-åttende uke. Er overhodet ikke en "fester". Hører på musikk over stereo en gang i blant, men som regel på et nivå hvor man kan føre en samtale i tillegg. Når jeg sitter oppe i helgene er det som regel fordi jeg gamer litt på pc'n. Da blir det litt skritting over gulvet når man må på toalettet en gang i ny og ne... Klagingen handler uansett ikke om festing, musikk eller husbråk, men fottrinn.... Ekteparet under meg i 70 årene har til og med prestert å klage på meg når jeg ikke er hjemme... Nå har det gått så langt at saken har blitt behandlet i sameiets styre fordi ekteparet under meg har levert en klage til dem også. Det endte med at jeg fikk et signert brev fra styret som ba meg pent om å forholde meg til reglene i sameiet. Det skal også sies at styreformannen kom på besøk til meg og fortalte meg at han var på min side og sa at dette overhodet ikke var en "advarsel", men heller en formalitet for å blidgjøre gamlingen under meg. Jeg vet at dette ikke hjelper deg stort. Skriver egentlig bare for å illustrere at frustrasjonen lett kan gå begge veier. I ditt tilfelle høres det dog ut som at du har en skikkelig kjiping over deg 2 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Har dere husordensregler? er dere et sameie? man kan ikke gjentatte ganger spille grovt sjenerende musikk selv om det er innenfor 7-2300. som jeg ser det har du to valg, du kan true med vold, eller flytte.... noen rettsak er dyrt og risikofult, å lydisolere er også dyrt og gir sannsynligvis ikke tilfredstillende resultat..... true med vold funker bra hvis du er typen til det men ikke alle er jo det.... True med vold er vel et heller dårlig råd.... Regner med at det er en spøk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Etter 2300 går man med lettere skritt enn på dagtid spør du meg, jeg går alltid lydløst etter 2300 bare for å ikke bråke til folk rundt meg, det gjorde jeg når jeg bodde hjemme med mamma og pappa og ikke ville vekke dem og det gjør jeg nå når det bor folk rundt meg, det handler om respekt. Anonymous poster hash: 62ddf...8a4 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Har dere husordensregler? er dere et sameie? man kan ikke gjentatte ganger spille grovt sjenerende musikk selv om det er innenfor 7-2300. som jeg ser det har du to valg, du kan true med vold, eller flytte.... noen rettsak er dyrt og risikofult, å lydisolere er også dyrt og gir sannsynligvis ikke tilfredstillende resultat..... true med vold funker bra hvis du er typen til det men ikke alle er jo det.... True med vold er vel et heller dårlig råd.... Regner med at det er en spøk. Hva ellers skal man gjøre med en slik person? spiller kjempehøy musikk døgnet rundt, nekter å slutte, nekter å høre, er frekk og ufyselig.... i gamledager tok man tak i vedkommende og slengte han opp etter veggen så var saken løst.... i dag skal man gå gjennom retten til flere hundre tusen kroner.... Endret 4. desember 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Siden dere bor i leilighet regner jeg dere har en eller form for borettslag. Ta det med styret så kan han eventuelt kastets ut hvis han ikke gir seg. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Ekteparet under meg i 70 årene har til og med prestert å klage på meg når jeg ikke er hjemme... Haha, enkelte altså Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet et skikkelig og ryddig brev tilbake og påpekt brøleren de har gjort, og fått med tydelig i brevet at kopi er sendt til sameiet. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Haha, enkelte altså Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet et skikkelig og ryddig brev tilbake og påpekt brøleren de har gjort, og fått med tydelig i brevet at kopi er sendt til sameiet. Joda, kan alltids gjøre noe slikt. Men jeg orker egentlig ikke bruke energi på dette. Svaret mitt etter at de hadde klaget muntlig fem ganger var å kjøpe ørepropper på apoteket og teipe på ytterdøra deres. Syntes det var morsomt jeg ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 4. desember 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
Strato Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Hva ellers skal man gjøre med en slik person? spiller kjempehøy musikk døgnet rundt, nekter å slutte, nekter å høre, er frekk og ufyselig.... i gamledager tok man tak i vedkommende og slengte han opp etter veggen så var saken løst.... i dag skal man gå gjennom retten til flere hundre tusen kroner.... Å true med vold er kriminelt. Å høre på musikk og bråke i sin egen leilighet er ikke kriminelt. Jeg vil si at man går for langt dersom man må ty til kriminalitet for å løse hverdagsproblemer. I tillegg bør man være veldig klar over hvem man truer. Å true feil person med vold kan veldig fort føre til uønskede problemer og en ubehagelig/utrygg hverdag. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 4. desember 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) å true med vold er kriminelt. Å høre på musikk og bråke i sin egen leilighet er ikke kriminelt. Jeg vil si at man går for langt dersom man må ty til kriminalitet for å løse hverdagsproblemer. I tillegg bør man være veldig klar over hvem man truer. Å true feil person med vold kan veldig fort føre til uønskede problemer og en ubehagelig/utrygg hverdag. Klart det burde være siste utvei, denne fyren har hvis du spør meg, fortjent det. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 4. desember 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå