Gjest Slettet+9812734 Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Jeg er fagarbeider innenfor IT. Jeg har tatt IKT-Servicefag og har fått fagbrev i det. Kan jeg da jobbe i faget kontor uten videre? Jeg har jo ikke utdanning til det. Vil det ha noen følger for lønn siden jeg ikke har utdannelse til det? Scenarioet er at jeg er ansatt 100% som fagarbeider innenfor IT men er blitt bedt om å tiltre noen prosent innenfor kontor. Er dette greit? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Det er relativt få yrker der du trenger "offisiell" kompetanse. I mange yrker så funker det godt med opplæring på stedet. Hvis du har bedt om å jobbe litt på kontor så er dette utenfor arbeidsoppgavene dine regner jeg med, utenfor det du er ansatt som. Du har vel da forsåvidt krav på samme eller bedre lønn, slik jeg har forstått det fra mine yngre dager da jeg jobbet på en skole og ble bedt om å være "vikar". Alternativt så kan sjefen krympe stillingen din så du får kontorlønnen uavhengig av din nåværende jobb. Det går vel litt på hvor "snill"/ rettferdig/ "moralsk" sjefen din er. Edit; Ja, dette er helt greit og ganske vanlig. Ha en god dialog med sjefen så ordner det seg til det beste Endret 4. desember 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734 Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Det er relativt få yrker der du trenger "offisiell" kompetanse. I mange yrker så funker det godt med opplæring på stedet. Hvis du har bedt om å jobbe litt på kontor så er dette utenfor arbeidsoppgavene dine regner jeg med, utenfor det du er ansatt som. Du har vel da forsåvidt krav på samme eller bedre lønn, slik jeg har forstått det fra mine yngre dager da jeg jobbet på en skole og ble bedt om å være "vikar". Alternativt så kan sjefen krympe stillingen din så du får kontorlønnen uavhengig av din nåværende jobb. Det går vel litt på hvor "snill"/ rettferdig/ "moralsk" sjefen din er. Edit; Ja, dette er helt greit og ganske vanlig. Ha en god dialog med sjefen så ordner det seg til det beste Sjefen har jo hatt veldig god moral før. Skal se hva jeg gjør fremover. Takk for det raske svaret. Jeg er en idiot innenfor lover og regler. Jeg leser og leser men det er sjeldent jeg holder på det som er blitt lest. Beste tommelregelen jeg husker egentlig å få alt skriftlig! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Bare hyggelig Jeg er ikke noen advokat eller ekspert, men hvis sjefen er en ordentlig fyr så trenger du ikke henvise til noe lovverk eller noe. Hvis det hadde vært på den måten så hadde det vel ikke vært et godt sted å jobbe uansett. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Jeg er fagarbeider innenfor IT. Jeg har tatt IKT-Servicefag og har fått fagbrev i det. Kan jeg da jobbe i faget kontor uten videre? Jeg har jo ikke utdanning til det. Vil det ha noen følger for lønn siden jeg ikke har utdannelse til det? Scenarioet er at jeg er ansatt 100% som fagarbeider innenfor IT men er blitt bedt om å tiltre noen prosent innenfor kontor. Er dette greit? Kontorarbeid er ikkje eigentleg eit eige fag, så med mindre det er snakk om ein kontorjobb som krever formell kompetanse så kan kven som helst jobbe på kontor. Sidan du har ei 100% stilling som fagarbeidar innanfor IT så er det i utgangspunktet den jobben du skal gjere. Arbeidsgiver kan gjennom sin styringsrett pålegge deg enkelte andre arbeidsoppgåver i tillegg, men ved større endringar så må du formelt sett få ei endringsoppsigelse der du effektivt sett blir sagt opp, men får umiddelbart tilbud om ny jobb, f.eks. som 90% IT og 10% kontor. Då vil du som arbeidstakar få valget mellom å takke ja til den nye stillinga, eller du kan takke nei dersom du ikkje vil ha ein slik jobb. Kontoransatte har vanligvis lavare lønn enn fagarbeidarar, med kontoransatte tenker eg her meir i retning av sekeretærliknande arbeidsoppgåver, ikkje profesjonsjobbar som sitter på kontor. Så lenge du får tilbud om samme lønna så vil ei slik endring ha lite praktisk betydning anna enn at du får ein litt meir variert arbeidsdag. Det viktigaste du må gjere er å få klarheit i kva arbeidsvilkår du vil få. I utgangspunktet vil ein fagarbeidar innanfor IT uansett gjere ein del kontorarbeid, så det kan være greit å få klarheit i kva denne kontorjobben går ut på. Om det er veldig annaleis enn den stillinga du har så kan du nekte å godta denne endringa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå