Carveer Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Jeg bor for tiden på bygda og det fins ikke jobber her. Nærmeste by er 1,5 time unna, og har bodd der 2 år mens jeg gikk på vgs. Trives verken i den byen eller på bygda, så tenker å flytte til Oslo, Trondheim, Bergen, Kristiansand eller noe i den duren. Jeg har bestemt meg for å flytte for å øke sjansene for jobb, i tillegg til at det bryter meg ned å bo på en øde plass uten venner (alle er utflytta). Det store problemet er at jeg har 31 kr på kontoen og har kun rett på vanlig sosialhjelp fra NAV. Den er på ca 6500 kr i måneden. Akkurat nå bor jeg hjemme så betaler ikke husleie. Har vært noen ganger innom NAV og snakket om situasjonen min og de er enig i at det er vanskelig for meg å få jobb på denne plassen. Om jeg skulle velge å studere har jeg ikke rett på penger fra NAV, noe som vil være økonomisk selvmord da jeg også har gammel forbruksgjeld jeg prøver å betale ned. Er 25 år gammel så har antageligvis ikke de samme rettighetene ang. stipend osv. som andre 15-16 åringer som flytter for å studere. Det jeg lurer på er om NAV teoretisk sett kan dekke ting som depositum, første månedsleie og flyttekostnader? Jeg vet at NAV i enkelte tilfeller kan dekke utgifter med flytting hvis man er GARANTERT jobb på den plassen man flytter til.. Men jeg blir jo ikke garantert jobb når jeg bor på en helt øde plass i landet. Tips? Foreldrene er jo heller ikke keen på å ha meg boende her og drive dank hver dag. Alternativet er gata hvis jeg ikke får økonomisk hjelp til å starte på nytt en annen plass. Endret 4. desember 2015 av Carveer Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Hva med å finne en jobb før du flytter? 5 Lenke til kommentar
tven Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 jepp nav sosialtjenesten KAN dekke depositum og transportkostnader til det nye stedet. Men det er ingen rettighet du har. Du må huske at nav sosialtjeneste er kommunen. Og klarer du å overbevise de om at du er en slask som ikke kommer til å finne deg en jobb på lang lang tid så er det mye billigere for kommunen å eksportere deg vekk. Men hvis du er fersk sosialklient og du i tillegg bor hos foreldrene dine så er nok ikke kost/nytte verdien av å betale reiseutgiftene dine gode nok.Du må si til nav at foreldrene dine kaster deg ut, at du ikke har et sted å bo, du har ikke noe sjans til å få jobb, men det har du hvis du flytter til et annet sted med lavere arb.ledighet.Rett og slett gjør deg så ulekker som mulig for nav. Det er jo slik at de som ikke lykkes i karriereracet de klatrer istedet på nav-stigen. Det går an å gjøre nav karriere og kort fortalt går den ut på at jo lengre du naver jo mer får du (flere og bedre tiltak, KVP istedet for sosialhjelp osv). Så det er jo en plan B i livet. Hvis du har jobbtilbud et annet sted og ber nav om hjelp til depositum osv. Så blir det fattet vedtak om lån. Nav sosialtjenesten har full rett til å gi deg lån istedetfor bidrag. Eneste kriteriet er at det er realistisk at du skal kunne betale det tilbake. Og det er veldig realistisk hvis du har et jobbtilbud. Så selv om jeg hadde hatt et jobbtilbud så ville jeg ikke sagt det til nav. Gratis penger er jo self. bedre enn lån... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Du får søke asyl i Sverige Lenke til kommentar
tven Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Jeg har faktisk undersøkt muligheten for å søke asyl i Sverige/Danmark i håp om å få avslag, men tilbud om stønad for å vende tilbake til hjemlandet. Norge og mangw andre land betaler jo ut 20.000kr gjennom IOM til personer som ikke er flyktninger, som tar seg ulovlig inn i landet, men som er villig til at norske myndigheter transporterer dem tilbake til hjemlandet. (http://www.udi.no/globalassets/global/skjemaer/soknad-om-okonomisk-stotte-for-tilbakevending-til-hjemlandet-rs2013-009v-b.pdf) Dessverre viste det seg at personer med helt grunnløse søknader om asyl ikke vil få tilbud om økonomisk stønad hvis de vender tilbake til hjemlandet Det er synd at det bare er offentlige byråkrater og asyl-baroner som skal tjene på flyktigningestrømmen. Jeg vil ha min del av kaken. Men men dette var litt OT. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Ja det er bra dumt at ikkje kven som helst kan gå på NAV og påstå han/ho er flyktning for å casche ut betaling utan at nokon stiller spørsmål, men som alt anna er dett sjølvsagt situasjonavhengig. Men, uansett. Den åpenbare løysninga er vell å søke jobb i dei byane der du ønsker å bu. Dersom det ikkje er jobb å få i den kommunen du kjem ifrå så er det ikkje noke problem å få hjelp til å flytte så lenge du flyttar til ein stad der du har fått jobbtilbud. Det er ingen grunn til å ikkje søke jobbar over alt der du finner ledige stillingar. Dersom du bli kalla inn til intervju så er det arbeidsgiver som dekker reisa. For din eigen del vil det nok hjelpe dersom du blir sparka ut heimaifrå. Men fyrst og fremst må du fokusere på å skaffe deg ein jobb slik at du får betalt ned forbrukslånet du har. Deretter kan du vurdere å studere slik at du har sjangs til å få deg ein betre jobb. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Det er ingen grunn til å ikkje søke jobbar over alt der du finner ledige stillingar. Dersom du bli kalla inn til intervju så er det arbeidsgiver som dekker reisa. Dette er ingen selvfølge. Det er jo ingen som gidder å kalle inn noen fra langt unna til en jobb om de må betale reise og personen ikke er hyperaktuell. Er det en fantastisk kandidat, derimot, gjør man gjerne alt for å få hen inn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå