Gå til innhold

Prosjekt: Førstegangsbygg i Dell ECM01 serverkabinett

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Moderatorer: Er usikker på om dette er riktig sted for denne type tråd, go easy on me! ;)

Jeg har lenge fundert på å bygge egen pc siden min gamle og relativt trofaste bærbare gaming pc måtte leies ut bak låven og skytes i sommer(!). Er helt fersk på dette forumet, men er en relativt gammel gamer med forkjærlighet for Fallout og Elder Scrolls seriene.

Har nylig fått tak på en pent brukt server fra jobb hvor harddiskene er fjernet, og ser for meg at dette må da være et helt ok utgangspunkt for et bygg. Jeg har aldri bygd en pc før, men lest mye om temaet oppigjennom årene . Tenker at dette ikke kan være så fjernt fra grunnleggene mekanikk og bilelektronikk som jeg har mye erfaring med.

I første omgang lurer jeg på hva det kan være som er gjennvinnbart i dette kabinettet før jeg bestiller nye deler.

Kabinettet er et Dell ECM01 (PowerEdge 2900 server) uten harddisker.

Kjølevifte: Nidec BETA V TA350DC, og det finnes 6 av dem i kabinettet.

Strømforsyning: Dell A930P-00, leverer max 930W kontinuerlig, det står 2 av dem i kabinettet .

Resten av innmaten har jeg ikke studert så nøye enda, men jeg regner med at dette er forlengst utdatert siden serveren er fra 2007.

Dette er et enormt chassis! De ytre mål er 45 x 23 x 66 cm (HxBxD). God plass til videre oppgraderinger og tilleggsfunksjoner på sikt.

Bruksområde for dette bygget er i hovedsak gaming med tung grafikk, og etterhvert ønsker jeg å få inn en serverfunksjon slik at data samles på et sted og gjøres tilgjengelig for øvrige maskiner i husholdningen.

Første runde med spørsmål:

- Hva er det egentlig jeg har å jobbe med her?

- Fordeler og ulemper ved å bruke dette kabinettet?

- Er original strømforsyning og kjølevifter er tilfredsstillende for et nytt bygg?

- Er det noe som er verdt å sjekke ut av de øvrige gamle komponentene for gjenbruk?

Noe som slår meg under demontering av serveren er at ting er ganske smart satt sammen og lett å jobbe med, men det er vel ikke nødvendigvis like lett å kombinere med nye oppgraderinger. ;)

Setter pris på all hjelp jeg kan få!

Endret av Corvus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok spyttet ut 400,- for et kabinett laget for gaming komponenter, men ser ikke noe galt med å bruke det kabinettet hvis du skal ha mye innmat eller er særlig interessert i å benytte det. Har ikke bygd i et slikt før så kan ikke si noe om faktiske utfordringer / positive sider med det der.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok spyttet ut 400,- for et kabinett laget for gaming komponenter, men ser ikke noe galt med å bruke det kabinettet hvis du skal ha mye innmat eller er særlig interessert i å benytte det. Har ikke bygd i et slikt før så kan ikke si noe om faktiske utfordringer / positive sider med det der.

Ser den, men er som du sier muligheten til mye innmat som er kjekt her, og så liker jeg det nøytrale utseendet. :) Skal jobbe litt i helgen med å tømme kabinettet for komponenter, regner med at det meste blir byttet ut. Ser på amerikanske forum at viftene på denne serveren bråker mye, så må nok belage meg på å skifte dem også. Ser nok bedre ut enn de høres... :)

Driver å jobber meg opp en liten ønskeliste på komponenter som i mitt hode virker bra, legger ut her når det er ferdig, så får vi se om det duger. ;) Plan er å putte ca. 10 000 - 15 000 inn i denne kassa, så vi får se hvordan det går. :)

Lenke til kommentar

Klarte ikke å vente til helga...

Tok jo knapt 5 minutter å ribbe mesteparten av kabinettet. Var hurtigkoblinger på alt. :wee:

Masse plass!

post-395676-0-83200100-1449185014_thumb.jpg

Kjølere med hurtigfeste

post-395676-0-49577700-1449185114_thumb.jpg

Hovedkort, plass til to CPU men kun en montert:

post-395676-0-56703700-1449185153_thumb.jpg

Minne, 1 GB x 4 brikker

post-395676-0-95697600-1449185220_thumb.jpg

Skjermkort?

post-395676-0-31705600-1449185336_thumb.jpg

Usikker på hva dette er, docking for harddisker? Er plassert i front i kabinettet bak 8 slots.

post-395676-0-75668700-1449185404_thumb.jpg

Så det er stort sett bare utdatert skrot her inne, ikke noe poeng i å diskutere den. ;)

Det jeg ser for meg som gjenbrukbart er:

- Kabinettet med monteringsbraketter for vifter og hovedkort

- Strømforsyning, trenger neppe å kjøre begge, men jeg liker å ha muligheten.

- Kjølevifter med monteringsbraketter, på sikt vil jeg kanskje finne nyere vifter som passer i montasjen.

- Optisk drev for DVD, dette fungerer nok helt kurrant for mitt bruk en stund til fremover...

Endret av Corvus
Lenke til kommentar

Første utkast på en handleliste...

Har tenkt særdeles lite på pris i dette oppsettet, dog har jeg ikke konsekvent gått for det dyreste heller, og jeg har minimal kunnskap om hvordan dette fungerer samlet i en pakke.

HOVEDKORT: ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+ Hovedkort, ATX, 990FX+SB950, DDR3, 4xG2-PCIe-x16, CFX/SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0

CPU: AMD FX-8320 Black Edition, Socket-AM3+, Prosessor, 3.5GHz, 8-Core, 16MB Cache, 125W, 32nm, inkl. kjøler

RAM: 2x Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 16GB kit (8GBx2),1600MHz, 1.5V, CL8-8-8-24

HDD: 1x Samsung 850 EVO 500GB SSD SATA6.0Gbps, 3d V-nand 32 layer,MGX ctrl, 540/520 mb/s R/W

+ 1x Seagate Barracuda® 2TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB Skjermkort, PCI-Express 3.0, "Twin Frozr V",D-DVI-I + DL-DVI-D,HDMI,DP

Lydkort: Creative Sound Blaster Z Lydkort PCIe 1x, 5.1 kanals surround, hi fi, hodetelefonforsterker, Core3D, 116 dB SRN

OS: Microsoft Windows 10 Home 64-bit OEM Norsk, OEM, DVD

Ser fram til å få høre hva folket mener, selv om mangt kan menes om mye. ;) Findetaljene vil jeg nok neppe merke forskjell på fra en komponent til en annen, jeg ønsker bare at ting skal være bra og at det skal fungere når man setter det sammen. :)

Lenke til kommentar

Det du mener er et skjermkort regner jeg med er minne med batteribackup (Den svarte greia pakket i plast ser altså ut som et batteri)

Det siste bildet er nok som du sier docking for disken. Mest sannsynlig hot-swappable.

Du kan ha et poeng der altså. :) Har servere i det hele tatt skjermkort? Har jeg oversett det et sted på hovedkortet? Eller kanskje det mangler? :)

Hvilke disker vil passe til hot-swappable docking? (kanskje et dumt spørsmål, men det må stilles... :))

Innmaten du har listet krever ikke noe plass :p

Regner med det, blir luftig og fint der inne. :grin2:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har sjekket det allerede: sjekk først at et standard hovedkort (ATX whatever) passer i kabinettet (fysisk, med skruehull og alt, samt hvordan ledninger og kontakter passer). Det er ikke gitt at serverkabinetter (fra Dell eller andre) benytter samme standard på komponenter som i vanlige PCer.

"skjermkortet" ditt er en RAID-kontroller med cache og batteribackup. Avhengig av modell så er den verdt å bruke, eller så er den skrap.

"diskdokkingen" kalles et bakplan, og ja, det er der du dytter inn diskene dine. Ja, det er hotswap. Veldig ofte så er servere laget slik at du må ha en støttet RAID-kontroller for å få full glede (= full utnyttelse) av bakplan for disker.

Det lønner seg å laste ned manualen til serveren fra supportsidene til Dell, lese igjennom og finne ut hvilke begrensninger / muligheter du har før du setter i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...