SailorMoon Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Hei jeg er 25 år snart og har jobbet mye innen kundeservice. Jeg trives forsåvidt god med å hjelpe mennesker. Nå er jeg arbeidsledig og begynt å tenke litt mer på hva jeg skal på sikt fremover. Har ingen utdanning utenom medier og kommunikasjon på vgs (har studiekompetanse med middels karakterer). Det jeg har funnet ut gjennom arbeid som vararepresentant i en fagforening er at jeg er ganske interessert i lover og regler og spesielt arbeidsmiljøloven. Kunne tenke meg en jobb er en blanding mellom teori og praksis. Kunne ikke tenke meg å bare sitte på et kontor da det blir for stillesittende (har jobbet på kontor i 3 år). Er det noen som har tips om hvilken utdanning og yrke jeg bør sikte meg inn på ? Kanskje det er noen som vet om rådgiver eller lignende jeg kan snakke med om dette i Bergen området? På forhånd takk for alle svar. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Hei jeg er 25 år snart og har jobbet mye innen kundeservice. Jeg trives forsåvidt god med å hjelpe mennesker. Nå er jeg arbeidsledig og begynt å tenke litt mer på hva jeg skal på sikt fremover. Har ingen utdanning utenom medier og kommunikasjon på vgs (har studiekompetanse med middels karakterer). Det jeg har funnet ut gjennom arbeid som vararepresentant i en fagforening er at jeg er ganske interessert i lover og regler og spesielt arbeidsmiljøloven. Kunne tenke meg en jobb er en blanding mellom teori og praksis. Kunne ikke tenke meg å bare sitte på et kontor da det blir for stillesittende (har jobbet på kontor i 3 år). Er det noen som har tips om hvilken utdanning og yrke jeg bør sikte meg inn på ? Kanskje det er noen som vet om rådgiver eller lignende jeg kan snakke med om dette i Bergen området? På forhånd takk for alle svar. Hva med å jobbe deg opp innad i fagforeningen? Om du trives med det er det jo bare til å kjøre på Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Du kan fint bli advokat uten å være låst til et kontor. Advokatyrket er mer variert og bredt enn mange tror. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 På litt større arbeidsplassar er dei tillitsvalgte frikjøpte slik at dei bruker heile eller delar av arbeidstida på fagforeningsarbeid. Så det er sjølvsagt ei muligheit. Ellers er det ganske mange forskjellige stillingar innanfor det offentlege og særlig innanfor kommuene der jobben går ut på å veilede innbyggerane om kva dei bør gjere for å tilfredsstille lovverket. Her kan det være alt frå byggesaksbehandling, vegvedlikehold, brannvern, skulevalg, eldreomsorg, osv. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Du nevner interesse for arbeidsmiljøloven og at du vil ha en kombinasjon av teori og praksis. Da bør du kanskje vurdere en form for utdannelse innen HMS. Det er f.eks. et relativt stort behov for yrkeshygienisk kompetanse. Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 Hei takk for svar Det går ikke å jobbe seg opp i den fagforeningen jeg var del av siden jeg ikke lenger arbeider i den bedriften som var tilknyttet fagforeningen, så er ikke medlem der lengre. Og ikke for å være negativ men de fleste som jobber i toppen av denne fagforeningen trives så godt at de aldri vil slutte. Og regner med at slike jobber ikke vokser på trær. Jeg trenger ikke nødvendigvis å være ansatt verken av en fagforening eller ha advokatutdanning. Det som er viktig for meg er å ha en fleksibel hverdag der jeg er litt i bevegelse å ikke bare sitter på kontor. Det er ingenting galt i å sitte på kontor om man trives med det, men for meg blir det for stillesittende og har tidligere hatt ryggplager så er ønskelig med iallefall litt beveglese. Kan godt sitte litt på kontor men ikke 7,5 time hver dag hele året. Arbeidsmiljøloven er noe jeg vet er interessant pga det er den jeg har vært mest borti via fagforeningsarbeid, men er og åpen for å lære nye lover osv. Belphegor du må gjerne utdype kommentaren din om at advokatyrket er mye mer en en trur. Er nettopp derfor jeg spør ønsker å lære og litt veileding/hjelp til å se muligheter. HMS utdannelse er heler ikke dumt, men er litt bekymret for om det er nok ledige jobber innen dette Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 Regnet nettopp ut at jeg har 45,45 i konkurransepoeng altså de poengene du bruker når du søker skoler. Tror neppe jeg kommer inn på Juss ut i fra det. Vet at man kan ta opp fag for å få bedre snitt, men det er kostbart og kan ta tid. Hadde litt håp om å finne noe jeg kunne starte på allerede til høsten Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Du kan fint bli advokat uten å være låst til et kontor. Advokatyrket er mer variert og bredt enn mange tror.Men det er ganske langt mellom jobbene som ikke er temmelig sedate. Selvfølgelig har man dager utenfor kontoret, med møtevirksomhet og/eller rettsforhandlinger, og innenfor enkelte områder er det en del befaring mv., men om man ønsker et yrke som ikke er stillesittende så er nok advokat feil valg. Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2015 Hva vil du anbefale Herr Brun? Du kan fint bli advokat uten å være låst til et kontor. Advokatyrket er mer variert og bredt enn mange tror.Men det er ganske langt mellom jobbene som ikke er temmelig sedate. Selvfølgelig har man dager utenfor kontoret, med møtevirksomhet og/eller rettsforhandlinger, og innenfor enkelte områder er det en del befaring mv., men om man ønsker et yrke som ikke er stillesittende så er nok advokat feil valg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Jeg er ikke kjent med noen jobber hvor du primært kan jobbe med "lover og regler" uten å være jurist, så jeg kan i grunn ikke anbefale så mye annet enn jussutdannelse enn det. Det finnes en masse jobber hvor du ikke er bundet til skrivebordet, men ikke mange nok til at det er noe å satse på om det er helt essensielt for deg å være i bevegelse og være utendørs når du jobber. Kanskje en utdannelse à la HMS-ingeniør kunne være noe for deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå