Torstein132 Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Har som pensum og kunne noen unntak for vikeplikten. Problemet er at jeg ikke finner noen Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) Mener du tilfeller der høyreregelen ikke gjelder? Du har ikke vikeplikt fra høyre om du er på forkjørsvei, eller for kjøretøy som kommer fra parkeringsplass eller vei som ikke er for alminnelig ferdsel (f.eks. utkjørsel fra et hus). Endret 3. desember 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Du har heller ikke vanlig vikeplikt ved trafikklys eller trafikkdirigering. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) Det er ingen unntak fra vikeplikten egentlig, de er ufravikelige Alt du trenger å vite står i trafikkreglene https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 og vegtrafikkloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4 Edit; For eksempel utrykkningskjøretøysituasjoner kan vel sees på som unntak? Jeg regner ikke med slike ting da det står tydelig skrevet i loven hva som gjelder for forskjellige situasjoner. Endret 3. desember 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Det er ingen unntak fra vikeplikten egentlig, de er ufravikelige De er fravikelige dersom en politimann dirigerer trafikken. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Kanskje ingen regel, men i praksis gjøres det slik at hvis en bil jeg har vikeplikt for er sperret av en tredje bil, kan jeg kjøre. Selv om jeg altså har vikeplikt for en av bilene, er det til alles beste at jeg kommer meg vekk fra krysset så fort som mulig. Endret 4. desember 2015 av Porcius Festus Lenke til kommentar
Torstein132 Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 Sent svar, men takk til alle bidrag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå