FranzJosef Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Dit vi flytter har vi utendørsparkering med stolpe der vi kan koble til ledning. Sånn sett er det jo greit med DEFA-system med ledning. Alternativet er jo webasto med fjernstyring som brenner diesel til oppvarmingen. Det virker litt merkelig å ikke bruke stolpen en betaler 500 kr året for. Men bilselgeren mente av den fjernstyrte webastoen var mye greiere, dieselforbruket på dette skulle være ganske lite og han påpekte fordelen med å slippe å tenke på kabelen. Dessuten får en jo da oppvarmingen andre steder som ikke har kabel (dvs de fleste andre steder enn hjemme). Noen som har erfaringer med dette? Aldri brukt sånt før. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Det fungerer fint, og det er utrolig deilig å slippe å skrape is når jeg skal kjøre hjem fra jobb. Men vær klar over at webastoen også bruker strøm. Avhengig av kjørelengde kan du ende opp med å tappe batteriet sakte men sikkert, helt til du en dag kommer til varm bil, men ikke har nok strøm til å få startet... (Been there.) Elektronikken skal i teorien slå av webastoen dersom dieseltanken eller batteriet begynner å bli tomt, men det er teorien. (NAF-medlemskapet kom hendig med.) En tommelfingerregel jeg hørte var at du bør ha en kjøretid som er like lang som den tiden webastoen står på. Ellers finnes det jo batteriladere som kan brukes til å toppe opp batteriet innimellom. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Hatt 2 biler med dieselvarmer. Begge var problematisk med at de sotet seg til så de ikke virket som de skulle, og måtte passe godt på lading av batteriet. Det var fint så lenge det virket, men det var dyrt å fikse på. Levetiden var ca 100.000KM før kostnadene på fiksing av dieselvarmeren ble for høy, på begge bilene. Slikt gjør meg skeptisk til den teknologien. Defa har jeg hatt på mange biler, helt siden 80-tallet. Bakdelen er jo at du må ha tilgang på strøm, men ellers så funker det bra. I bilen som vi har nå har vi en ny variant Defa med fjernkontroll, batterilader, motor- og kupe-varmer. Bortsett fra "kabelhelvete" så er det så velfungerende, og nokså "smart" med at du setter tiden du ønsker å ha bilen klar, så sørger den for å starte i nødvendig tid i forkant. Er ganske sikker på at begge typer sparer mer drivstoff/energi enn de forbruker. Fordelen med dieselvarmer er jo at den kan finne på å slå seg på under kjøring, om det er kaldt ute, for å holde oppe temperaturen på motoren. Det var veldig behagelig når vi var på høyfjellet og sto i kolonnekø. Flere motorer sliter med å holde oppe temperaturen når det blir bikkjekaldt og du vil ha full pupp på varmeapparatet i bilen, da er dieselvarmeren super. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Nå er dette til ny-bil evt, VW har 5 år/200 000 km. Så da er vi i hvertfall sikret lang tid mot feil. Selgeren anbefalte en sånn ladeløsning på webastoen også for å vedlikeholdslade litt inni mellom. koster 3300 i tillegg, selve fjernkontrollswebastoen koster 6000. På Defa-varianten ville vi nok gått for full pakke, som du beskriver, koster 11000. Så ganske lik pris. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Webastoen hørtes billig ut Fikk pris på rett under 30 000 på min Hilux (20k for webasto + arbeid) Defa får en rundt 8k ferdig montert, men skal jeg først montere motorvarmer så skal den kunne brukes overalt og at jeg må legge opp strøm til bilen Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Jeg ville gått Webasto med opplegg for lading. Er veldig kjekt å kunne bruke den under kjøring når det er bikkjekaldt. Spesielt siden det er en dieselbil. Mondeodieselen jeg hadde før slet med holde motortempen oppe når det var kaldt (dette var med dieselvarmeren avskrudd, uproblematisk når den var på). Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 Akkurat i dette tilfellet mitt så følger det med som standard webasto motorvarmer på nye VW Caddy, men kun etter oppstart. Dvs nettopp den under-kjøring-funksjonen. Derfor er de 6000 bare for å få fjernstyringsfunksjon som kan sette i gang dette før oppstart + at den setter i gang A/C vifta til bilen antar jeg. Så altså 3300 for å få en enklere ladefunksjon enn å sette på klyper på batteriet. Men disse prisene er jo da fra fabrikk også, så det vil være mye dyrere å installere i etterkant. Defa kan få enklere varianter med bare motor- eller kupevarmer, men skal en ha full pakke med motor, kupe, lading og fjernkontroll så kosta det over 11k. Men det får en ikke fra fabrikk uansett, så der er det ingen fordeler med å gjøre det før eller etter. Så vidt jeg kan forstå fungerer Defa aller smidigst om man bruker bilen hver dag og vet når man skal stå opp. Dit jeg flytter vil jeg nok bruke alle transportmidler, både bil, gå, sykle og til og med noe buss kanskje. Da er ikke Defa-varianten så fleksibel. Nå har den fjernkontroll også, så det eneste er at en må alltid plugge inn kabelen når man parkerer og så evt justere med fjernkontroll. Skal bo i 4. etasje uten heis så det er ikke veldig praktisk å fly opp og ned bare for å plugge i kabel. Hører også at Defaen helst skal ha noen timer på dette, mens webastoen ikke beregner mer enn 30 min per oppvarming. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Halve poenget med motorvarmer er vel at motoren skal være varm før en starter den opp. Vel, så synes jeg iallfall :-P Forskjellen er ganske stor på en dieselvarmer som bare går når motoren går (den bare varmer ved behov, den har ikke egen sirkulasjonspumpe, og kalles gjerne kjørevarmer), og den komplette varianten, som kan programmeres og/eller startes med fjernkontroll, evt på display i bil.Defa med fjernkontroll fjernstyres på samme måte: Enten på tid (når du skal bruke bilen), eller ved å slå den på/av manuelt. Begge har fjernkontroller som fint virker 4 etg. borte.Defaen bruker en god del lengre tid på å varme opp ja, men ikke 4 timer som de gjorde i "gamle dager". Dvs, der finnes forskjellige styrker å kjøpe, uten at den kraftigste koster noe særlig mer. Defaen har egen liten kupevifte som varmer bilen, dieselvarmerne bruker bilens eget ventilasjonssystem. Det varierer hvor smart dieselvarmerne er integrert. På vår forrige bil, Vectra C, var dieselvarmeren meget godt integrert i bilens elektronikk, slik at styring av bla.a ventilasjonsspjeld / resirkuleringsspjeld / viftehastighet varierte etter behovet. Mens på en Toyota vi hadde på jobben var det fint lite samarbeid mellom varmeren og bilens elektronikk. Forøvrig var det ganske enkelt å utvide fra kjørevarmer til komplett varmer, med å montere inn en liten kjølevannspumpe (veldig dyr originalt, rimelig og like bra uoriginalt), fjernkontroll-mottakeren samt noen minutter med programmering. Dyrt originalt, men det er pga overpriset pumpe (6.000,- for en liten pumpe). Slik var det iallfall på Vectraen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå