Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel-"hysteriet" - er det risikabelt å kjøpe dieselbil nå?


Anbefalte innlegg

Dieselforbud kommer aldri til å skje, ikke totalforbud ihvertfall, men i "verste" fall forbud i rushet

Varetransporten må jo fram 

 

Ja, i det Oslo har vedtatt er det jo nevnt en god del unntak;

Kjøreforbudet vil ha unntak for enkelte kjøretøygrupper. Dette vil blant annet gjelde vareleveranser til Oslo, utrykningskjøretøy, kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste, pasienttransport, kjøretøy benyttet til utøvende næringsvirksomhet og av- og påkjøring til utenlandsferger.

 

Så tomt for diesel-kjøretøy blir det uansett ikke med det første nei. Jeg tror vel heller vi kan komme til å se høyere og differensierte bom-avgifter, og den typen "stimuli". Da får man inn en god slump penger samtidig som det er mye lettere å håndheve. Problemet er bare at det må svi ganske kraftig hvis det skal ha noen reell effekt, så blir spennende å se hva det ender med. For meg personlig er det ingen ulempe om dere andre holder dere unna veien på kalde dager, men jeg finner den villedende og vaklende politikken rimelig provoserende likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

 

Dieselforbud kommer aldri til å skje, ikke totalforbud ihvertfall, men i "verste" fall forbud i rushet

Varetransporten må jo fram 

 

Ja, i det Oslo har vedtatt er det jo nevnt en god del unntak;

Kjøreforbudet vil ha unntak for enkelte kjøretøygrupper. Dette vil blant annet gjelde vareleveranser til Oslo, utrykningskjøretøy, kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste, pasienttransport, kjøretøy benyttet til utøvende næringsvirksomhet og av- og påkjøring til utenlandsferger.

 

Så tomt for diesel-kjøretøy blir det uansett ikke med det første nei. Jeg tror vel heller vi kan komme til å se høyere og differensierte bom-avgifter, og den typen "stimuli". Da får man inn en god slump penger samtidig som det er mye lettere å håndheve. Problemet er bare at det må svi ganske kraftig hvis det skal ha noen reell effekt, så blir spennende å se hva det ender med. For meg personlig er det ingen ulempe om dere andre holder dere unna veien på kalde dager, men jeg finner den villedende og vaklende politikken rimelig provoserende likevel.

 

Hvorfor skal det svi å kjøre en dieselbil man allerede har kjøpt? De selges fortsatt så man bør heller gjøre noe med nybilprisen slik at de fases ut etterhvert. Alternativt kan man sette høyere bomavgifter fra 2030 slik at folk for tid til å legge om ved neste bilkjøp.

 

Man lar altså offentlige tjenester benytte diesel mens privatpersoner med dårlig økonomi osv. lide. Hva med å bytte ut ambulansene og alt annet offentlig som kjører rundt på diesel først?

 

Man lurer på hvorfor det blir stadig flere fattige og fattige barn i dette landet. Det er jo fordi foreldrene snart bruker hele lønna på transportrelaterte kostnader.

Lenke til kommentar

Man lar altså offentlige tjenester benytte diesel mens privatpersoner med dårlig økonomi osv. lide. Hva med å bytte ut ambulansene og alt annet offentlig som kjører rundt på diesel først?

Kan du finne noen gode alternativer til Caravelle og Sprinter som er utstyrt med bensinmotor?

 

Folk som har fulgt med på virkeligheten de siste årene har forstått at det kommer til å straffe seg med dieselbil, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes ingen i Norge, men de finnes...

 

At diesel ikke er bra akkurat nå kan fort snu seg igjen, for de slipper ut mindre CO som var viktig tidligere. Globalt sett sies det at diesel er å foretrekke mtp. forurensning. 

 

Det må altså gå mer enn to-tre år før man endrer vilkår vil dieselkjøring siden en bil varer mye lenger enn noen få år.

Lenke til kommentar

Siden spesifiseringen av hva slags diesel-biler (Euro6 standard osv) er kontroversielt kan det altså bli et generelt forbud mot dieselbiler. Hva da med diesel+el hybrider som det selges mye av. Da vil man få tilfeller der en toppladet hybrid som har planlagt å kjøre inn og ut av byen på ren el vil være forbudt mens gamle veteranbiler og hva som verre finnes er helt greit.

Lenke til kommentar

 

Dieselforbud kommer aldri til å skje, ikke totalforbud ihvertfall, men i "verste" fall forbud i rushet

Varetransporten må jo fram 

 

Ja, i det Oslo har vedtatt er det jo nevnt en god del unntak;

Kjøreforbudet vil ha unntak for enkelte kjøretøygrupper. Dette vil blant annet gjelde vareleveranser til Oslo, utrykningskjøretøy, kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste, pasienttransport, kjøretøy benyttet til utøvende næringsvirksomhet og av- og påkjøring til utenlandsferger.

 

Så tomt for diesel-kjøretøy blir det uansett ikke med det første nei. Jeg tror vel heller vi kan komme til å se høyere og differensierte bom-avgifter, og den typen "stimuli". Da får man inn en god slump penger samtidig som det er mye lettere å håndheve. Problemet er bare at det må svi ganske kraftig hvis det skal ha noen reell effekt, så blir spennende å se hva det ender med. For meg personlig er det ingen ulempe om dere andre holder dere unna veien på kalde dager, men jeg finner den villedende og vaklende politikken rimelig provoserende likevel.

 

ALLE kan jo levere varer, så da kan alle med dieselbil kjøre i smutthullet

Lenke til kommentar

Hovedproblemet her blir vel ikke å faktisk komme inn i byen rent fysisk med diesel hvis dette skal være basert på å sanksjoneres via stikk-kontroller.

 

Hovedproblemet blir vel heller at hvis det faktisk er et forbud i en eller annen form så vil det helt klart gjøre noe med markedsprisen til alle som sitter med en stor og dyr dieselbil i garasjen.

 

For min del er ikke akkurat det noen krise, hvis jeg først kjøper en vil jeg nok kjøre den til det er lite verdi igjen av den uansett. Om de plutselig gjør noe drastisk politisk med dieselprisen i tillegg begynner en å få skjegget i postkassa.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det svi å kjøre en dieselbil man allerede har kjøpt? De selges fortsatt så man bør heller gjøre noe med nybilprisen slik at de fases ut etterhvert. Alternativt kan man sette høyere bomavgifter fra 2030 slik at folk for tid til å legge om ved neste bilkjøp.

 

Det må dessverre svi, hvis det skal ha noen reell effekt og kunne være et alternativ til forbud, som var det jeg snakket om. Hensikten er da ikke  ikke å bedrive vettug forutsigbar og langsiktig politikk, men i størst mulig grad begrense bruken av dieseldrevne biler umiddelbart (ikke i 2030). Dersom det skal gjøres gjennom bomavgift må den være plagsomt høy for at folk faktisk skal slutte å kjøre. Dersom man går for differensiering av avgift vil det bli som dyrest når flest trenger bilen, samt evnt på kalde/utsatte dager, og rimeligerer på kveld/natt.

 

Men jeg sier altså ikke dette fordi jeg syns det er så fint og flott, eller noe jeg ønsker meg. Jeg syns ikke så mye om ideen, og man kan også argumentere med at det er urettferdig fordi det rammer veldig mye hardere for de som ikke har så mye. Men det vil redusere bruken, og det vil gi ekstra inntekter, og er langt eklere i praksis enn et forbud, så fristelsen er nok stor for de som bestemmer.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hvor mange hybrider med dieselmotor selges det egentlig?

De fleste hybrider på det norske markedet har vel bensinmotor så vidt jeg har fått med meg..

 

Av ladbare modeller er det kun Volvo V60 som selges per i dag, mens Audi Q7 e-tron er på vei inn i markedet. V60-en har solgt i 25 eksemplarer så langt i år. Q7 e-tron har drøyt 100 forhåndsbestillinger, tipper jeg. Det var ca. 90 for en måned siden, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...