Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel-"hysteriet" - er det risikabelt å kjøpe dieselbil nå?

Anbefalte innlegg

Vi er nok langt langt inn i 2018, kanskje har 2019 startet før TM3 er kommer her til lands.

Det er bare å se på historikken til fabrikken, alt som har blitt levert er utsatt 1.5-2 år. Konsekvent.

Jepp det kan se slik ut, men håper de kan komme med litt info før den tid rundt prising og kapasitet :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bystyret i Oslo har allerede bestemt at man kan innføre forbud mot dieselbiler på dager med høy forurensing og det sier jo litt om hvor tankeløse de er.

Hvordan er det tankeløst å bruke tilgjengelige og lovlige midler for å i størst mulig grad unngå livsfarlig luftkvalitet i Oslo?

Problemet her ligger i at de ikke har nedlagt forbud for dieselbiler på generelt basis.

Tror de færreste dropper å kjøpe elbil pga de må plugge den inn. Induksjonslading vill være ekstremt ueffektivt så jeg ville absolutt plugget inn uansett.

Hvorfor forutsetter du at kjøretøyet må stå stille for å induksjonslades?

Lenke til kommentar

Tror de færreste dropper å kjøpe elbil pga de må plugge den inn. Induksjonslading vill være ekstremt ueffektivt så jeg ville absolutt plugget inn uansett.

Fordi det er det som er aktuelt i nærmeste fremtid :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egentlig det?

Lading i veibanen er vel allerede testet ut i Japan ut fra hva jeg har hørt rykter om.

Da til elektriske busser.

Jeg kan ikke gå god for påstanden.

Lenke til kommentar

Er det egentlig det?

Lading i veibanen er vel allerede testet ut i Japan ut fra hva jeg har hørt rykter om.

Da til elektriske busser.

Jeg kan ikke gå god for påstanden.

Slik som veibygging foregår her i landet går det lang tid før vi har ett slikt veinett, har vell ikke hørt noe om slike planer i Norge iallefall :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er nok langt langt inn i 2018, kanskje har 2019 startet før TM3 er kommer her til lands.

Det er bare å se på historikken til fabrikken, alt som har blitt levert er utsatt 1.5-2 år. Konsekvent.

Jepp det kan se slik ut, men håper de kan komme med litt info før den tid rundt prising og kapasitet :)

Mye info er allerede sånn cirka klart.

50-60 kwh

EPA på rundt 240 miles

Ca. 250- 300 hp - RWD

Base price 35k USD

Sedan

0-100 5-6 sekunder

15" touch screen

Hovedsakelig bygd av stål

En hel drøss options

Dette er selvsagt antagelser, Den er også sagt å få lav drag coefficient, forvent under 0.22.

Skal være 20 % mindre enn TMS, men ikke en krympet versjon av den. Snarere en helt annerledes og unik design.

Vi får se hva det blir til, jeg er hvertfall spent. Lansering ryktes på en messe i mars.

En ting er sikkert, Elon er flink til å skryte og love ting, ikke fullt så flink til å levere i tide.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært betenkt med å kjøpe dieselbil nå om man ikke har spesielle behov. Våre politikere er vinglete og overhodet ikke til å stole på. De vedtar både det ene og det andre helt uten mål og mening, og inngår hestehandler med mikroskopiske partier med ekstreme meninger. Bystyret i Oslo har allerede bestemt at man kan innføre forbud mot dieselbiler på dager med høy forurensing og det sier jo litt om hvor tankeløse de er.

Har de bestemt dette allerede? Hvor finner en pålitelig informasjon om dette?

Er det da formulert som alle dieselbiler eller bare de som ikke tilfredsstiller Euro 6?

I følge denne er man trygg om er innenfor Euro 6:

http://www.dinside.no/933442/dieselforbudet-sjekk-om-din-bil-staar-paa-svartelisten

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar

Jeg ville vært betenkt med å kjøpe dieselbil nå om man ikke har spesielle behov. Våre politikere er vinglete og overhodet ikke til å stole på. De vedtar både det ene og det andre helt uten mål og mening, og inngår hestehandler med mikroskopiske partier med ekstreme meninger. Bystyret i Oslo har allerede bestemt at man kan innføre forbud mot dieselbiler på dager med høy forurensing og det sier jo litt om hvor tankeløse de er.

Er det da formulert som alle dieselbiler eller bare de som ikke tilfredsstiller Euro 6?

http://www.dinside.no/933442/dieselforbudet-sjekk-om-din-bil-staar-paa-svartelisten

Leste en artikkel i går som mente på at Euro 6 ikke var sikkert allikevel, men husker ikke hvor. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg mener da tydelig at dette ble opplest og vedtatt av bystyret. Om de iverksetter tiltaket noen gang er vel ett annet spørsmål for da blir det rabalder. Det er vel endel mindre gjennomtenkte ting som varsling, alternativ transport osv. som må på plass. Kjenner jeg dem rett så slår de alle dieselbiler over en kam, selv småbiler som nesten ikke forurenser i forhold til digre bensinslukende suver.

Lenke til kommentar

De siste vi desverre bør høre på er våre politikere! De har minimale kunnskaper om forurensning, men likevel er de premissgivende.

For en tid tilbake: Diesel er bra. kjøp dieselbil, mindre CO2 utslipp.

Fo en litt kortere tid siden: Hmmm - meget komplisert tema. Må vurderes grundig!

For litt siden: Blås i CO2 ! Diesel forurenser mer synlig forurensning. Forby dieselbiler i blant - men ikke alle!

Vi politikere er da proaktive - dessuten er det viktig at de få som gidder stemme i Norge har noe synlig å forholde seg til.

Eh...CO2 ? Det kommer vi tilbake til!

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke dieselbiler forsvinner eller blir forbudt (på landsbasis) med det første, til det er det for mange andre store næringer som transport og drosjenæring som foreløpig er avhengig av diesel. Det kan jo selvsagt hende at det kommer forbud bare for private personbiler. Jeg tror heller det kommer en oppfinnelse som fanger opp (NOx filter) eller omgjør det til et annet ufarlig stoff før det slippes ut.

Lenke til kommentar

Men ekspertisen har vel ikke det siste tiåret eller to uttalt seg i en slik retning at dieselbiler burde være billigere enn bensinbiler?

En eller annen plass må de jo ha fått ideen fra. Men den historien kjenner jeg ikke til:)

Dette kommer nok fra miljøekstremistene tenker jeg..

SV var sentrale, de fikk med seg at dieselbiler slapp ut mindre CO2, og tenkte vel at det var nok..

Det der er ikke en gjeng som pleier å tenke seg om to ganger.

Lenke til kommentar

Men ekspertisen har vel ikke det siste tiåret eller to uttalt seg i en slik retning at dieselbiler burde være billigere enn bensinbiler?

En eller annen plass må de jo ha fått ideen fra. Men den historien kjenner jeg ikke til:)

Det har aldri manglet eksperter som har advart. Kunnskapen har vært der hele tiden men den ble ignorert fordi de med makten var fanatisk ensidig opptatt av CO2, koste hva det koste vil. Hvis daværende finansminister hadde fått oppfylt drømmen sin ville forøvrig salg av bensin-bil vært forbudt i dag. Det skjedde heldigvis ikke, men den vanvittige politikken har jo ført til at utvalget av nyere bruktbiler med bensin er svært begrenset.

Her er hva finansminsiter Halvorsen sa i 2009; http://www.nrk.no/norge/sv-vil-forby-salg-av-bensinbiler-1.6536323

Vedrørende det Nidar2 nevnte om dieselforbud, så stemmer det nok at Oslo har vedtatt å gjennomføre dette. Men da jeg leste om dette (link under) så var det et vedtak som fortsatt må godkjennes av Statens Vegvesen før det eventuelt kan iverksettes i praksis. Jeg vet ikke om det har vært noen utvikling siden?

http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-har-vedtatt-dieselforbud-8027257.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dieselforbud kommer aldri til å skje, ikke totalforbud ihvertfall, men i "verste" fall forbud i rushet

Varetransporten må jo fram 

Varetransport  kommer ikke til å kjøre diesel i all evighet. 

Nei kanskje ikke. Du har nok rett i det.

Likevel vil det nok gå betydelig med tid før dette er en realitet.

Det er store krefter som må til for å frakte last på mellom 50 og 60 tonn på varierte og kuperte veier.

Husk også at lastebiler er og alltid har vært lengst frem på motorteknologi og effektivitet i forhold til størrelse.

Lenke til kommentar

Nei kanskje ikke. Du har nok rett i det.

Likevel vil det nok gå betydelig med tid før dette er en realitet.

Det er store krefter som må til for å frakte last på mellom 50 og 60 tonn på varierte og kuperte veier.

Husk også at lastebiler er og alltid har vært lengst frem på motorteknologi og effektivitet i forhold til størrelse.

Det er jeg enig i, men at vi aldri kommer til å gå vekk i fra diesel er helt feil å si. Har stor tro på hydrogen for tungtransport. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...