Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel-"hysteriet" - er det risikabelt å kjøpe dieselbil nå?


Anbefalte innlegg

"tør du kjøpe diesel nå?", "dieselavgiftene skal opp", "diesel skal bli dyrere" osv er en del artikler som fort dukker opp når en søker på diesel. Dette med dieselforbud i byene, det som ligger til grunn er ikke et genrelt forbud mot alle dieselbiler? De som tilfredstiller Euro 6 vil kunne kjøre som andre biler i byene om vinteren?

 

Det at dieselprisen på pumpa skal opp, er det konkrete forslag som ligger der som dere kjenner til? Det har jo vært noen skremselsartikler i flere år med jevne mellomrom, men er det verre enn det?
 
Vurderer å kjøpe ny VW Caddy varebil. Det er visst foreslått å legge på reg. avgiften over nyttår, men på liten varebil var det visstnok ikke verre enn ca 5000. Hvor finner jeg dette?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endringer i bilavgiftene til hver enkelt bilmodell kan du finne her.*

 

Angående dieselforbud i byene er det vel opp til hver enkelt by hvordan de vil implementere det. Foreløpig foreligger det ingen konkrete planer om å utestenge dieselbiler fra byområder, og dermed er det umulig å si om dette kommer til å påvirke Euro6-motorer eller ikke. I forslaget til statsbudsjettet for 2016 har Regjeringen foreslått en liten økning i dieselavgiften, på 2,4% - mens bensinavgiften foreslås økt 2,5%. Disse satsene finner du her.

 

 

*: Disclaimer; jeg jobber for dette nettstedet.

Lenke til kommentar

Endringer i bilavgiftene til hver enkelt bilmodell kan du finne her.*

 

Angående dieselforbud i byene er det vel opp til hver enkelt by hvordan de vil implementere det. Foreløpig foreligger det ingen konkrete planer om å utestenge dieselbiler fra byområder, og dermed er det umulig å si om dette kommer til å påvirke Euro6-motorer eller ikke. I forslaget til statsbudsjettet for 2016 har Regjeringen foreslått en liten økning i dieselavgiften, på 2,4% - mens bensinavgiften foreslås økt 2,5%. Disse satsene finner du her.

 

 

*: Disclaimer; jeg jobber for dette nettstedet.

 

Spørsmål til den tabellen på bilnorge.no - jeg var innom Mitsubishi for å høre om den nye L200en, og der sa de den ville øke med rundt 9000kr for en varebil. Tabellen sier den vil øke med over 18k, er det fordi det er personbil og ikke varebil at den øker med så mye? 

Lenke til kommentar

Spørsmål til den tabellen på bilnorge.no - jeg var innom Mitsubishi for å høre om den nye L200en, og der sa de den ville øke med rundt 9000kr for en varebil. Tabellen sier den vil øke med over 18k, er det fordi det er personbil og ikke varebil at den øker med så mye? 

 

 

Tabellen viser endring i avgiftene, men importørene/forhandlerne må ikke endre salgsprisene med eksakt samme beløp. Det betyr at forhandlerne vil kunne tjene mer eller mindre på en modell etter nyttår enn de gjør nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Spørsmål til den tabellen på bilnorge.no - jeg var innom Mitsubishi for å høre om den nye L200en, og der sa de den ville øke med rundt 9000kr for en varebil. Tabellen sier den vil øke med over 18k, er det fordi det er personbil og ikke varebil at den øker med så mye? 

 

 

Tabellen viser endring i avgiftene, men importørene/forhandlerne må ikke endre salgsprisene med eksakt samme beløp. Det betyr at forhandlerne vil kunne tjene mer eller mindre på en modell etter nyttår enn de gjør nå.

 

 

Nettopp. Blant annet har Volvo varslet en justering på sine modeller på grunn av valutaendringer. Alle importørene kan justere nettoprisene på sine biler ved nyttår. Dette tar ikke denne kalkulatoren hensyn til - kun den reelle avgiften, som er upåvirket av importørenes nettopris.

Lenke til kommentar

For min del ville hybrid med plug-in vært helt perfekt. Kjører mye under 50 km i det daglige, men skal på 5 timers turer til hytta og andre steder inni mellom. Dvs jeg kan glemme rene el-biler.

 

Problemet mitt er delvis totalprisen, men kanskje vel så mye utvalget av modeller som foreløpig er snevert.

 

Behøver ikke flere seter enn to, liten varebil er derfor perfekt. Får en ganske rimelig bil og har lært meg til å nyte den enorme bagasjeplassen til å ta med sykkel, ski og alt mulig uten å måtte spenne det fast på taket. Skulle hatt en hybrid liten varebil med plug-in...

Lenke til kommentar

For min del ville hybrid med plug-in vært helt perfekt. Kjører mye under 50 km i det daglige, men skal på 5 timers turer til hytta og andre steder inni mellom. Dvs jeg kan glemme rene el-biler.

 

Problemet mitt er delvis totalprisen, men kanskje vel så mye utvalget av modeller som foreløpig er snevert.

 

Behøver ikke flere seter enn to, liten varebil er derfor perfekt. Får en ganske rimelig bil og har lært meg til å nyte den enorme bagasjeplassen til å ta med sykkel, ski og alt mulig uten å måtte spenne det fast på taket. Skulle hatt en hybrid liten varebil med plug-in...

 

Hvorfor kan du glemme elbiler? 5 timers turer er somregel innenfor rekkevidden til Tesla, og det finnes jo "uendelig" med lademuligheter i Norge. 

 

Og om noen år tror jeg de fleste kommer på samme nivå med rene elbiler, veldig spent på model 3 ift pris og rekkevidde som forhåpentligvis kommer om ikke alt for lenge! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Joda, en 5 timers tur er som regel innenfor rekkevidden til Tesla, men man skal jo gjerne ha råd til å kjøpe den. Største problemet jeg ser med el biler er mangel på hengerfeste, og til en viss grad rekkevidde for oss som ikke er millionærer. Selv kjøpte jeg meg en ny Mazda3 diesel i høst og er fornøyd med den. Men drivstoff burde koke ned til hva man faktisk bruker bilen til. 

Lenke til kommentar

Joda, en 5 timers tur er som regel innenfor rekkevidden til Tesla, men man skal jo gjerne ha råd til å kjøpe den. Største problemet jeg ser med el biler er mangel på hengerfeste, og til en viss grad rekkevidde for oss som ikke er millionærer. Selv kjøpte jeg meg en ny Mazda3 diesel i høst og er fornøyd med den. Men drivstoff burde koke ned til hva man faktisk bruker bilen til. 

 

Absolutt, derfor er jeg veldig spent på Model 3 ift pris og rekkevidde. Men det er flere som vill komme på banen de neste årene. Jeg håper iallefall det. Og tesla kommer med hengerfeste på Model x nå, og håper for det samme på model 3. 

 

Men, man må og huske på at man sparer mye utgifter med en tesla når en ser på kostnad. Jeg kjører ikke særlig mye men vill spare minst 10 000 pr år i drivstoff utgifter, om ikke mer. Legger en til alle de andre godene en har nå blir jo dette tallet betraktelig høyere. Men det forsvinner nok om kort tid. 

Lenke til kommentar

Sett at man sparer 10-15 tusen per år i drivstoff. Men hva da om et par år når batteriet er kaputt og man må kjøpe nytt batteri til 80 tusen?

 

Aner ikke noe om det, men bare hører at batteriet har relativt kort varighet og en ren el-bil er jo da absolutt verdiløs med et tynnslitt batteri. Sur kostnad å oppgradere en "gammel" bil for 80'.

Lenke til kommentar

Sett at man sparer 10-15 tusen per år i drivstoff. Men hva da om et par år når batteriet er kaputt og man må kjøpe nytt batteri til 80 tusen?

 

Aner ikke noe om det, men bare hører at batteriet har relativt kort varighet og en ren el-bil er jo da absolutt verdiløs med et tynnslitt batteri. Sur kostnad å oppgradere en "gammel" bil for 80'.

 

Det er vell ingenting som tyder på at moderne el-biler må skifte batteriene etter "ett par år" og de aller fleste har gode garantier. Som Tesla, de har 8år og "unlimited miles". 

 

I tillegg koster en service 4500 hos tesla, alt inkludert. Så etter 8 år har man spart mye penger på service slik at om en måtte bytte batteri har en spart mye penger før den tid. Nå er Tesla sine batterier mye dyrere enn 80 000. Men med nye fabrikker vill forhåpentligvis prisen gå ned slik at det er overkommelig når den tid er inne :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville vært betenkt med å kjøpe dieselbil nå om man ikke har spesielle behov. Våre politikere er vinglete og overhodet ikke til å stole på. De vedtar både det ene og det andre helt uten mål og mening, og inngår hestehandler med mikroskopiske partier med ekstreme meninger. Bystyret i Oslo har allerede bestemt at man kan innføre forbud mot dieselbiler på dager med høy forurensing og det sier jo litt om hvor tankeløse de er.

Lenke til kommentar

 

Joda, en 5 timers tur er som regel innenfor rekkevidden til Tesla, men man skal jo gjerne ha råd til å kjøpe den. Største problemet jeg ser med el biler er mangel på hengerfeste, og til en viss grad rekkevidde for oss som ikke er millionærer. Selv kjøpte jeg meg en ny Mazda3 diesel i høst og er fornøyd med den. Men drivstoff burde koke ned til hva man faktisk bruker bilen til. 

 

Absolutt, derfor er jeg veldig spent på Model 3 ift pris og rekkevidde. Men det er flere som vill komme på banen de neste årene. Jeg håper iallefall det. Og tesla kommer med hengerfeste på Model x nå, og håper for det samme på model 3. 

 

Men, man må og huske på at man sparer mye utgifter med en tesla når en ser på kostnad. Jeg kjører ikke særlig mye men vill spare minst 10 000 pr år i drivstoff utgifter, om ikke mer. Legger en til alle de andre godene en har nå blir jo dette tallet betraktelig høyere. Men det forsvinner nok om kort tid. 

 

Vi er nok langt langt inn i 2018, kanskje har 2019 startet før TM3 er kommer her til lands.

Det er bare å se på historikken til fabrikken, alt som har blitt levert er utsatt 1.5-2 år. Konsekvent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...