Gå til innhold

Utvikling av komplekse nettsider


Anbefalte innlegg

 

[..] absolutt minimum (funksjonelt) for å kunne bruke til det du vil.

Det finnes et fast uttrykk for dette, MVP - minimum viable produkt.

 

I know it, men tenkte jeg skulle forklare det med egne ord til TS for å unngå assosiasjoner til ModelViewPresenter eller MostValuablePlayer etc. Men, nå lærte kanskje TS noe nytt og det er aldri feil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor ofte FINN.no forandrer seg (små oppdateringer og endringer som ofte merkes når man ofte er innom der), kan det ikke engang sammenlignes med generelle ferdigløsninger som WordPress satt opp av en dude på fritiden med luftige ambisjoner.

 

Å lage noe som skalerer godt, samtidig som det er sikkert, brukervennlig, responsivt +++, er utrolig mye arbeid. For det baller fort på seg når man skal ha ditt og datt her og der som øker funksjonaliteten.

 

EDIT. Om man likevel vil prøve seg er det selvsagt ikke umulig å få til. Hadde det vært meg ville jeg benyttet AWS med blant annet EC2/AutoScaling, ELB, DynamoDB o.s.v. for skalerende ressurser. node.js eller Java EE for backend og HTML5, Bootstrap, Angular.js (eller tilsvarende), ++ for frontend. Da er man godt i gang med noe som ville tatt sikkert ett år å få til skikkelig. :)

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

 De er alle skrevet fra scratch.

 

 

 

Det er de definitivt ikke, det er en masse "ferdigteknologi" (os-rammeverk for ditt og datt osv.)  inne i bildet, men i liten grad CMS'er a'la Joomla, trur eg. Muligens med unntak av intranett el. Finn kunne sikkert brukt et cms i front, for den saks skyld, men selve innholdet til finn - annonsene - kunne ikke ligget i et.

 

Man kan kikke litt på Javazone-videoene for de siste par-tre åra, så får man en idé om ihvertfall deler av det. Lurer på om det var noe hystrix-greier og cassandra som ble presentert i år. (Men det er selvfølgelig mye logikk som er spesifikk for finn, som er implementert oppå alt dette, og dét kan man jo si er utviklet fra scratch)

 

Plattformen til finn.no er kompleks og utviklet over mange, mange år. 

Lenke til kommentar

. Det er annonser i kategorier som listes opp. Hvor komplekst kan det gjøres? Det er klart det er noen fiffige funksjoner som betalingsgaranti, kart og forslag basert på hva du har sett på, men basisen er en side som putter annonser inn i databasen og slår opp i databasen for å vise dem.

 

 

 

Tja, hvor komplekst kan det gjøres? Ganske komplekst.

 

Skal prøve å komme opp med en link til et relevant foredrag hvor noe av dette blir forklart ila dagen :)

 

Om man trenger å gjøre det så komplekst er et annet spørsmål...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

Det er nok mye som skjer med de ulike annonsene på finn, som vi som brukere ikke ser - eller tenker over når vi bruker det.

For eksempel hva? :)

 

 

Hvilke annonser du eksponeres for når du er på finn er ikke akkurat tilfeldig ... når du smurfer rundt bygges det opp en profil som man antar representerer dine interesser, og så matches annonsene du får se mot dette. På en ikke helt triviell måte. Å gi deg akkurat de annonsene du søker på er ikke så krevende. Det er alle de andre du ikke har bedt om, både finn-annonser med betalt profilering og seff. bannerannonsene som annonsører betaler finn for å vise. Finns kjernevirksomhet er jo nettopp akkurat dét, og her må de være såpass tunge at konkurrentene ikke rekker opp til skosålene en gang. Og det tror jeg jaggu de er, om du ser på all teknologien de lister opp i en av linkene jeg nettopp posta, og den posisjonen de har i annonsemarkedet. Alle monopoler må falle en eller annen gang, men akkurat hvordan det skulle skje med finn er nesten umulig å se for seg. Derimot kan man nok finne seg en nisje og klare å gjøre god business der med en enklere løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke annonser du eksponeres for når du er på finn er ikke akkurat tilfeldig ... når du smurfer rundt bygges det opp en profil som man antar representerer dine interesser, og så matches annonsene du får se mot dette. På en ikke helt triviell måte. Å gi deg akkurat de annonsene du søker på er ikke så krevende. Det er alle de andre du ikke har bedt om, både finn-annonser med betalt profilering og seff. bannerannonsene som annonsører betaler finn for å vise. Finns kjernevirksomhet er jo nettopp akkurat dét, og her må de være såpass tunge at konkurrentene ikke rekker opp til skosålene en gang. Og det tror jeg jaggu de er, om du ser på all teknologien de lister opp i en av linkene jeg nettopp posta, og den posisjonen de har i annonsemarkedet. Alle monopoler må falle en eller annen gang, men akkurat hvordan det skulle skje med finn er nesten umulig å se for seg. Derimot kan man nok finne seg en nisje og klare å gjøre god business der med en enklere løsning.

Bannerannonsene leveres av adtech, ikke finn. Finn trenger neppe ekstra kode på det. Når jeg blar opp annonser er de som standard sortert på dato. Dette krever ikke profilering. Finn-annonsene med betalt profilering går på hva man søker på.

 

Edit: Når jeg testet nå var det ikke annonse fra adtech.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Hvilke annonser du eksponeres for når du er på finn er ikke akkurat tilfeldig ... når du smurfer rundt bygges det opp en profil som man antar representerer dine interesser, og så matches annonsene du får se mot dette. På en ikke helt triviell måte. Å gi deg akkurat de annonsene du søker på er ikke så krevende. Det er alle de andre du ikke har bedt om, både finn-annonser med betalt profilering og seff. bannerannonsene som annonsører betaler finn for å vise. Finns kjernevirksomhet er jo nettopp akkurat dét, og her må de være såpass tunge at konkurrentene ikke rekker opp til skosålene en gang. Og det tror jeg jaggu de er, om du ser på all teknologien de lister opp i en av linkene jeg nettopp posta, og den posisjonen de har i annonsemarkedet. Alle monopoler må falle en eller annen gang, men akkurat hvordan det skulle skje med finn er nesten umulig å se for seg. Derimot kan man nok finne seg en nisje og klare å gjøre god business der med en enklere løsning.

Bannerannonsene leveres av adtech, ikke finn. Finn trenger neppe ekstra kode på det. Når jeg blar opp annonser er de som standard sortert på dato. Dette krever ikke profilering. Finn-annonsene med betalt profilering går på hva man søker på.

 

Edit: Når jeg testet nå var det ikke annonse fra adtech.

 

 

Ta en titt på javazone-foredraget fra i år, mener det sies litt om matching av annonser mot profil, ikke rukket å høre gjennom det selv :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...