Gannicus66 Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Hei,Har planer om å utvikle en lignende nettside som freelancer.com / Mittanbud.no / Finn.no.Og lurer på hvordan disse nettsidene utvikles, programmereres disse nettsidene fra bunnen av? Eller blir det brukt en CMS løsning slik som WordPress,Drupal,Joomla? Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Jeg har virkelig troa på deg hvis DU skal utvikle en nettside lignende det du linker til, men ikke vet hvordan de er laget. De er alle skrevet fra scratch. Det har de siste årene kommet flere nisjemarkedssider, ala sider som fokuserer på kjøp og salg av biler. Mange av de er basert på Wordpress, og fungerer veldig bra til den bruk. 1 Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Sjekk om WordPress + WooCommerce gir det noe ala det du vil ha Lykke til! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 @kjekset: De blir nok ikke programmert fra scratch - det er svært lite i dag som ikke bruke rammeverk (Ruby on Rails, Django, Symphony etc). Men at man bruker CMS-løsninger er lite vanlig - de er ofte for mye tvangstrøye. @Gannicus66: Det primære på slike sider er ikke verktøyene, men prosessen fra ide til produkt. Trolig er selve kodejobben langt mindre del en vi tror, mens den delen som går på forretningsutvikling er betydelig større. Så tenker du på å levere tjenester av den typen som i i alle fall to av nettsidene gjør (dvs formidle tjenester), vi nok din viktigste jobb være å utvikle forretningsideen. Med en klar forretningside, hvor man vet hva man skal "selge", hva som må være fortrinn over konkurrenter og hvordan forretningslogikken er - så er selve utviklingen av nettside forholdsvis kurrant. Med god forretningside får man også tak i penger til å leie inn folk til å gjøre den jobben. Kort sagt - utvikling av slike nettsteder er forretningsutvikling - ikke webutvikling. Når man har en klar forretningside - så utvikler man i det mest hensiktsmessige verktøyet man har råd til. Om det er rammeverk, WordPress, TYPO3, Jomla, Neos, SiteCore, EzPublish eller annet spiller i realiteten minimal rolle. 3 Lenke til kommentar
Font-size Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) @Gannicus66: Trolig er selve kodejobben langt mindre del en vi tror, mens den delen som går på forretningsutvikling er betydelig større. Så tenker du på å levere tjenester av den typen som i i alle fall to av nettsidene gjør (dvs formidle tjenester), vi nok din viktigste jobb være å utvikle forretningsideen. Jeg er enig i det meste du skriver her i ditt innlegg. Tror det viktigste fokuset for Gannicus66 er på forretningssiden for å skape noe som skiller seg ut. Det vil bli vanskelig å konkurrere ut de andre løsningene som har besatt sin posisjon i markedet. Men for å si det slik, så er det en enorm kodejobb for Gannicus66 å lage en tilsvarende side som f.eks finn.no helt alene. -Særlig med tanke på at det ikke virker som han har noe erfaring med koding tidligere. Endret 5. desember 2015 av Font-size Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Men for å si det slik, så er det en enorm kodejobb for Gannicus66 å lage en tilsvarende side som f.eks finn.no helt alene. -Særlig med tanke på at det ikke virker som han har noe erfaring med koding tidligere. Ikke uenig i det. Vil faktisk si det er nesten umulig for en person alene. Derfor er det utvikling av forretningsideen er så fundamentalt, da en "glimrende" forretningside kan åpne for investorer, kickstarter etc, og således økonomi til å hyre inn kompetanse på dette området. 1 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Jeg har over de siste månedene skrevet en slik side du beskriver, men denne skiller seg fra finn o.l ved at den også inneholder et mini-sosialt nettverk for brukergruppen. Når jeg startet hadde jeg kun to mnd fra start til slutt (ved siden an fulltidsstudier), det verkøyet jeg kjente best til var PHP + Wordpress. Takket være mye pluggins og mye tid klarte jeg dette på den korte tidsfristen, derimot det jeg har lært er at Wordpress egner seg ekstremt dårlig til dette. La meg utdype: Når man utvikler i Wordpress fungerer det konge for litt enklere sider med "få" funksjoner, men den kompleksiteten som etterspørs krever flere funksjoner en hva noen få pluggins kan gi, men på den positive siden finnes det pluggins for det meste til Wordpress. Så foreløpig er alt bra, derimot når man skal endre på utsende og skrive egne funksjoner kommer problemet med mange plugins da hele systemet blir et evig rot med veldig uoversiktlig mappestruktur, mye gjentakelse i kode samt at ting må gjøres flere steder. La oss si du har en pluggin som gjør en ting, men som linker videre til neste side, neste side tar en annen plugin seg av. Da må utsende lages to ganger på disse sidene, og det hadde ikke vært noe problem om de var skrevet på samme måte, men det er ikke tilfelle, hver utvikler har sin egen måte å gjøre ting på. I tillegg med mye plugins går det utover ytelsen, f.eks på noen sider lastes jquery inn fem ganger... Så jeg for min skroter Wordpress, og skriver iløpet av neste halvår om hele nettsiden i .NET. Hva jeg har lært: Rammeverk er supert, men ferdige CMS løsninger som Wordpress egner seg ikke til såpass komplekse systemer. Her vil jeg heller anbefale Meteor + Angular eller for min del .NET. Endret 5. desember 2015 av chri-ot Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Du har helt rett når det gjelder Wordpress, men CMS/CMF som TYPO3, Neos og Drupal kan egne seg. I motsetning til Wordpress har disse i langt større grad et velfungerende rammeverk i bunn og en standard måte å skrive plugins på (TYPO3 bruker stort API, MVC og DDD). Wordpress kommer ikke vekk fra sin "bloggopprinnelse". Derfor er det også en god del meget komplekse systemer som er basert på f.eks TYPO3 og Drupal. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Hei, Har planer om å utvikle en lignende nettside som freelancer.com / Mittanbud.no / Finn.no. Og lurer på hvordan disse nettsidene utvikles, programmereres disse nettsidene fra bunnen av? Eller blir det brukt en CMS løsning slik som WordPress,Drupal,Joomla? Nå kjenner jeg best til finn.no av disse, og den er ikke spesielt kompleks bortsett fra det store antallet besøkende den skal håndtere. Det er annonser i kategorier som listes opp. Hvor komplekst kan det gjøres? Det er klart det er noen fiffige funksjoner som betalingsgaranti, kart og forslag basert på hva du har sett på, men basisen er en side som putter annonser inn i databasen og slår opp i databasen for å vise dem. Jeg kan ikke tenke meg at det brukes noe CMS. Lenke til kommentar
etse Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Hei, Har planer om å utvikle en lignende nettside som freelancer.com / Mittanbud.no / Finn.no. Og lurer på hvordan disse nettsidene utvikles, programmereres disse nettsidene fra bunnen av? Eller blir det brukt en CMS løsning slik som WordPress,Drupal,Joomla? Nå kjenner jeg best til finn.no av disse, og den er ikke spesielt kompleks bortsett fra det store antallet besøkende den skal håndtere. Det er annonser i kategorier som listes opp. Hvor komplekst kan det gjøres? Det er klart det er noen fiffige funksjoner som betalingsgaranti, kart og forslag basert på hva du har sett på, men basisen er en side som putter annonser inn i databasen og slår opp i databasen for å vise dem. Jeg kan ikke tenke meg at det brukes noe CMS. Det er umulig å vite hvor avansert det er, uten å vite hva som faktisk foregår bak panseret. Frontenden virker ikke veldig avansert for oss brukere - men forretningslogikken som ligger bak kan være utrolig mye mer avansert enn hva man tror. Jeg har selv flere ganger jobbet på prosjekter som lett kan oppsummeres som "Det er jo bare noen enkle spørsmål og svar, med noe validering, hvor vanskelig kan det være?" - men alikavel er det prosjekter som krever fullt team med utviklere i 4-6 måneder å utvikle; rett og slett fordi det ligger så mye skjult forretningslogikk bak som vanlige brukere ikke merker noe til. Sider som finn.no er såpass store at jeg rett og slett forventer at det nesten er skrevet fra scratch. Det startet nok ikke sånn helt i begynnelsen - men etterhvert som siden har vokst og fått helt andre behov virker det naturlig at de har laget sine egne løsninger som er skreddersydd for akkurat deres nettside og deres problemer. Og kostnaden av å skrive noe fra scratch er ikke så veldig mye større, sett i øyne av selskaper på størrelsen med finn.no - da er det å lage kode som lett kan tilpasses, skreddersys og forvaltes absolutt mye viktigere. Uansett, ut i fra hva slaks frontendutviklere finn.no søker ser det ut som de utvikler tjenester med react.js i frontend, og en eller annen javabackend. Personlig regner jeg også applikasjoner skrevet med ting som react, angular o.s.v. som skrevet fra scratch - så lenge man skriver nesten alle modulene selv. Endret 5. desember 2015 av etse Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Hvis brukerne ikke ser noe til forretningslogikken, hva er poenget med den? Lenke til kommentar
etse Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Hvis brukerne ikke ser noe til forretningslogikken, hva er poenget med den? Å hjelpe forretningssiden, men ja det blir litt uklart. Merker jeg burde kanskje brukte order "kunder" i stede for "bruker". Siden også forretningssiden er brukere av systemet. Det er nok mye som skjer med de ulike annonsene på finn, som vi som brukere ikke ser - eller tenker over når vi bruker det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Det er nok mye som skjer med de ulike annonsene på finn, som vi som brukere ikke ser - eller tenker over når vi bruker det. For eksempel hva? Lenke til kommentar
etse Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Det er nok mye som skjer med de ulike annonsene på finn, som vi som brukere ikke ser - eller tenker over når vi bruker det. For eksempel hva? Jeg jobber ikke i finn, så jeg har ingen kunskaper om hva som skjer. Men vil tenke meg det er en del ting knyttet opp i å automatisk fange opp potsensielle scammere. Mye logikk knyttet rundt det å finne ut hvilke annonser de skal vise til hvilke brukere. Og finn har nok en del funksjonalitet som kun de ansatte i finn faktisk får bruke. Poenget mitt er bare at store tjenester som finn.no trolig har ganske mange behov når det kommer til funksjonalitet som mindre nettbutikker og kjøp og salg steder ikke trenger - jeg vet ikke nøyaktig hva dette er. Men etter å ha jobbet på en del prosjekter hos relativt store kunder er min erfaring er foretningssiden ofte har behov for funksjonalitet som jeg ikke hadde klart å forutse som utvikler. (i hvertfall ikke uten masse domenekunnskap ) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 @etse: Du har to meget bra kommentarer - nettsider/løsninger som ser svært enkle ut når det gjelder funksjonalitet for kunden/bruker kan faktisk ha forholdsvis avansert forretninglogikk bakenfor. Hensikten med god forretninglogikk er faktisk å gjøre ting enkle, f.eks høy grad av automasjon. Brukerne/kundene ser ofte ikke logikken i det hele tatt - og i de fleste tilfeller skal de faktisk ikke oppfatte denne. Og de har også en "godt bearbeidet" forretningside. Ellers er det ikke noen direkte sammeheng mellom forretningside og forretninglogikk. Forretningside er "hva man skal tjene penger på" - og er i realiteten ikke relatert til teknologi i det hele tatt. Forretninglogikk er klart et teknologisk begrep, og man kan til en viss grad si at det er hvordan vi oversetter "forretningsideen" til datalogikk. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg mener nå likevel at selv om endel slike ting kan være kompliserte blir det litt feil å regne de med til selve siden. F.eks. komplett sitt lagersystem. Det er komplisert, og knyttet til komplett.no, men jeg vil ikke telle det som en del av samme prosjekt. Finn.no har sikkert også masse admin-greier på baksiden, MEN nå var det ikke det TS lurte på, sånn jeg tolket det. Han lurte på den siden som ligger på det åpne internett. Lenke til kommentar
tusseladdden Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Det er nok mye som skjer med de ulike annonsene på finn, som vi som brukere ikke ser - eller tenker over når vi bruker det. For eksempel hva? For at man skal kunne håndtere brukere må man en database-tabell som holder denne informasjonen og helst et mellomlag som kan som tar imot spørringer og returnerer info fra selve web-serveren som klienten kommuniserer med når han/hun logger inn på siden. Man må ha egne sider for registrering, egne element for innlogging og "oppå" dette må man ha et lag med sikkerhet som sjekker at brukeren ikke skriver inn kode og filterere dette vekk fra input. For å handtere innlogging må man også ha et system for å håndtere session variabler og alle detaljer om brukren som trenges må lagres på og håndteres. Dette kan av og til kreve en egen tabell i databasen. Alt dette er ting som ofte følger med rammeverk som brukes til å lage CMS ( et system hvor brukere håndterer innhold uten at de koder noe). Siden alle modulene (kategoriene) er forskjellige må disse skrives for seg og tillater ikke mye gjenbruk. For hver eneste av disse må man ha kode som kan ta input fra brukerene ( når man skal legge ut bil for salg f.eks ) i egne "modeller" som en tilpasset hver av disse f.eks har bil felter som årsmodell, pris , antall seter osv. Dette brukes gjerne på flere forskjellige nettsider og må lagres på en genrell måte slik at dette blir mulig. Om man bruker forskjellige modeller på forskjellige kategorier med biler ( varebil , bobil ) må man skrive egne nettsider for dette. Man må også ha støtte for forskjellige søk og filtreringer på alle de forskjellige modellene som, man kan sikkert lage en løsning som generer filter basert på alle feltene , men må da altså støtte de forskjellige type felt som finner ( hvor i landet en bil er vs pris , her må kode forskjellig for disse filtrene ). Reklamen som kommer opp på siden pleier ikke være tilfeldig, den er basert på personlig data som alder og kjønn. Dette krever mye kode som ikke ses på nettsiden i det hele tatt. Her må man også støtte for dynamiske reklamer, ikke bare at det kan dukke opp forskjellige reklamer på siden, men at disse blir automatisk hentet basert på hvilken bruker eller "gjest" som besøker siden. Det må selfølgelig være et admin system slik at andre bedrifter kan laste opp sin reklame og at finn.no kan legge inn når disse skal settes ut i feltet og til hvilke person og hvor ofte basert på hva man betaler for. Alt dette gjøres av "ikke tekniske" personer , med det mener eg at de ikke kan kode. Dette er bare de første tingene eg kommer på. Blant annet tar det en del kode for å få alle sidene responsive slik at de passer på mobil og tablet. Kort sagt : når man skal ha ikke tekniske brukere til å håndtere innhold kan man tidoble arbeidet. Man kan få mye gratis med ved å bruke rammeverk , men det er mye arbeid som er lagt i denne siden. CMS er et ganske generelt begrep og betyr ikke et spesifikt språk eller rammeverk, å ikke kalle finn.no et CMS blir feil. Lenke til kommentar
etse Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg mener nå likevel at selv om endel slike ting kan være kompliserte blir det litt feil å regne de med til selve siden. F.eks. komplett sitt lagersystem. Det er komplisert, og knyttet til komplett.no, men jeg vil ikke telle det som en del av samme prosjekt. Finn.no har sikkert også masse admin-greier på baksiden, MEN nå var det ikke det TS lurte på, sånn jeg tolket det. Han lurte på den siden som ligger på det åpne internett. poenget er at både komplett og finn tyrolig har masse logikk knyttet til selve nettsiden dems som du ikke vet om - og når de fungerer som de skal så merker du ikke at de er der. Jeg tenkte ikke på ting som hvordan lager-robotene sørger for at varene blir sendt. Enkelt spørsmål man kan stille seg: Når jeg oppretter en annonse på finn, hva skjer i datasystemet? Her er det stor forskjell mellom hva en enkel løsning som TS spør om gjør - og hva løsningen til finn gjør. For det er nok utrolig mye som skjer bak kulissene som vi ikke ser av foretningslogikk når en annonse blir opprettet. Dette kan være ting som - Automatiske sjekker mot typiske scam-annonser - Sette annonse i kø for manuell verifikasjon om nødvendig - Finne ut hvilke brukere som burde bli annonsert om artikkelen - Masse big-data stuff for å få statistikk som de finner stor verdi i. +++ sikkert masse ting jeg ikke kommer på og ikke hadde klart å gjette at finn har behov for. 1 Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Selv om jeg forstår hvorfor denne tråden heter "Utvikling av komplekse nettsider" så vil jeg bare si at det er mye bedre å tenke at du skal lage en enkel nettside. Start med noe enkelt, og bygg fra det mot noe du mener er absolutt minimum (funksjonelt) for å kunne bruke til det du vil. Du spiser en elefant en bit om gangen. https://gettingreal.37signals.com/ch02_Build_Less.php Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Selv om jeg forstår hvorfor denne tråden heter "Utvikling av komplekse nettsider" så vil jeg bare si at det er mye bedre å tenke at du skal lage en enkel nettside. Start med noe enkelt, og bygg fra det mot noe du mener er absolutt minimum (funksjonelt) for å kunne bruke til det du vil. Det finnes et fast uttrykk for dette, MVP - minimum viable produkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå