Gå til innhold

[Løst] koble reciver til tv via ARC

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp kjøpt ny tv (Samsung 7005 4K 3D 55") og har koblet denne til en Denon 2311 via Hdmi 2.0 ARC. Da fikk vi lyden fra tv via reciver og fjernkontrollen til tv fungerte på reciver, er veldig fornøyd med det:) Men, jeg hadde også en PS 3 og Apple tv koblet vi reciveren, og de fikk jeg plutselig ikke kontakt med lenger... så jeg koblet heller alt inn i Mini Connect boksen til tv. da fungerte bildet fantastisk bra, problemet er bare at jeg har satt opp reciveren med Bi Amp og kjører bare stereo ut fra den. når jeg da fks. spilte av en blue ray så fikk jeg 5.1 lyd i stereo og det var ikke bra... er det noen som har hatt samme problem? hvorfor klarer ikke reciveren å gjenskjenne lyd formatet når det kommer via tv, hadde ikke dette problemet når det gikk direkte via reciver??

setter pris på alle tilbakemeldinger:)

Endret av Prebman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste TVer sender ikke lydformatet videre, de gjør det om. De fleste sender kun stereo ut igjen, prøvde å se om jeg så noe i manualen til den på samsung.no. Og som vanlig så er Samsung manualene veldig sparsomlige med info. Det eneste jeg kunne finne var følgende sitat fra side 31: "Digital audio is only available with 5.1-channel broadcasts"

Slik jeg leser det stå støtter den kun 5.1 ut når de interne dekoderene eller smart-TV funksjonen brukes. Tilkoblede enheter gir da kun stereo ut.

Ville nok prøvd å løse problemet med PS3 og Apple TV, slik at de kan være koblet direkte i receiveren. Spesielt PS3 som støtter HD lyd, noe TVen ikke gjør. Normalt så kan du prøve å starte PS3 ved å holde powerknappen inne til den piper når den er tilkoblet receiveren. Da stiller PS3 seg inn etter receiveren, og det bør funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...