Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er anbefalt daglig inntak av Vitamin D?

KnutValentino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvordan står det til med søvnhygienen, treningsregimet og kostholdet ellers? Dersom du ikke får nok D-vitamin gjennom mat kan det jo tyde på at du ikke spiser sunt nok.

Søvnhygienen forandrer seg hele tiden - Mtp. Når på døgnet jeg sover/er våken. Men når det kommer til antall timer med søvn så er denne gjennomsnittlig på minst 10 timer. Så her skal det ikke være noe problem sånn sett.

Trening er det ikke mye av nå. Men når det kommer til det generelle aktivitetsnivået så er dette absolutt en god del bedre nå enn på svært mange måneder.

Jeg får sannsynligvis ikke i meg mye D-vitamin gjennom kostholdet. Men dette er i utgangspunktet ikke pga. at jeg ikke spiser sunt. Det handler mer om at jeg i større grad forsøker å tilrette meg et Vegansk kosthold (pga. det etiske ved dette).

Når det derimot er Animalske produkter som inntas så er det hovedsakelig pizza og generelt sett proteinrik mat - Hovedsakelig pga. matens rike innhold på Aminosyren Tyrosin.

Nok D-vitamin gjennom kostholdet skal det uansett en del til for at man klarer. Iallefall å få i seg mer enn 10 μg D-vitamin per dag igjennom mat og drikke alene, vil jeg tro det skal en god del til for at man klarer.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Hvor mye D-vitamin produseres når man går rundt "halvnaken" i sola, egentlig? Opp mot 30 000ie?

De strålene som trengs når oss i ganske kort tid på døgnet her oppe i vårt nordlige land, omtrent 1,5 time i tolvtiden på sommeren ettersom jeg har lest, så det gjelder å være utendørs med mye bar hud akkurat da.

Lenke til kommentar

- Hjertebank og generelt følelse av Angst og Frykt som ikke har noen forklaring.

- Ekstrem trøtthet (Koffeinforbruket bare den siste uken har økt fra 4-600 mg til oppimot 1200 mg)

Hvor mange gnager må jeg si det at koffein gir hjertebank? Slutt med det hvis du ikke vil ha hjertebank. Høye doser koffein blokkerer dessuten GABA, som er et angstdempende stoff. Koffein i høye doser virker rett og slett motsatt av angstdempende som Valium og lignende.

Det er faktisk ikke så enkelt som å si at Koffein gir hjertebank. Selv så drikker jeg alltid Kamille te om morgenen, nettopp for å unngå denne typen bivirkninger av Koffeinet - Noe jeg finner svært effektivt. I tillegg så har koffein som oftest den motsatte virkningen hos meg personlig - Ved å øke energinivået, senke angst,- nervøs,- og urolighets-nivået. Og ved å virke Antidepressiv.

Det skal også nevnes at de nåværende Hjertebank,- og Frykt-relaterte plagene som oftest er kraftigst om morgenen - Når koffeinforbruket er på sitt laveste - Og ofte på sitt mildeste/laveste de siste timene før leggetid (når koffeinkonsentrasjonen gjerne er på noe av sitt høyeste). Så koffeinet er nok ikke det som har skylden her. I tillegg så oppstod plagene før jeg startet med å øke koffeindosene.

Lenke til kommentar

- Lavt til ekstremt lavt energinivå (forbigående)

Hvor lavt er egentlig dette på det verste? Har du en jobb eller lignende?

Da er det ille. Såpass ille at ikke engang det å spise har man energi til. Man har rett og slett ikke lyst- eller energi til å gjøre noe annet enn å bare se rett fram, med et tomt, trist og nærmest tankeløst blikk. 

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Søvnhygienen forandrer seg hele tiden - Mtp. Når på døgnet jeg sover/er våken. Men når det kommer til antall timer med søvn så er denne gjennomsnittlig på minst 10 timer. Så her skal det ikke være noe problem sånn sett.

Trening er det ikke mye av nå. Men når det kommer til det generelle aktivitetsnivået så er dette absolutt en god del bedre nå enn på svært mange måneder.

Jeg får sannsynligvis ikke i meg mye D-vitamin gjennom kostholdet. Men dette er i utgangspunktet ikke pga. at jeg ikke spiser sunt. Det handler mer om at jeg i større grad forsøker å tilrette meg et Vegansk kosthold (pga. det etiske ved dette).

Når det derimot er Animalske produkter som inntas så er det hovedsakelig pizza og generelt sett proteinrik mat - Hovedsakelig pga. matens rike innhold på Aminosyren Tyrosin.

Nok D-vitamin gjennom kostholdet skal det uansett en del til for at man klarer. Iallefall å få i seg mer enn 10 μg D-vitamin per dag igjennom mat og drikke alene, vil jeg tro det skal en god del til for at man klarer.

Er det noen spesiell grunn til at du sover så mye som 10 timer? Vi er jo alle forskjellige, men hadde jeg sovet så mye hadde det i seg selv gjort meg syk. Du bør ha temmelig faste rammer for når du legger deg/står opp. Kroppen er ofte finstemt på det med søvn.

En av de store fordelene med trening etter min mening er at man får bedre søvnkvalitet.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Og hva er egentlig den store forskjellen mellom Vitamin D og Vitamin D3?

Jeg er sikker på at du ville få det bedre hvis du sluttet å bekymre deg så mye over sykdom. Selv om du beskriver at du ikke har optimal helse, så er det lite å gjøre med hvis du er skikkelig undersøkt av lege. Hvis du mener du ikke er skikkelig undersøkt får du gå til legen, vi kan ikke undersøke deg her. :)

Det stemmer absolutt ikke. For det er ikke sånn at Blodprøver, MR og alle andre testmetoder som menneskeheten kan benytte per idag er 100% feilfrie og gir 100% garantier på om noe er galt VS Ikke er galt.

Men så har jeg den siste tiden verken tatt blodprøver eller andre tester. Ultralyd og CT eneste - For å sjekke den høye muligheten for Nyrestein. Dette er derimot ikke en mulig tilstand som jeg rammes av nå lenger (mtp. Smerter).

Men selv om alle tester man gjennomgår kommer tilbake negativ så betyr ikke dette automatisk at det ikke er noe galt og/eller at det ikke er noe man kan gjøre. Har man ikke en optimal/normal helse så er det noe galt ett eller flere steder i kroppen. Og man kommer absolutt ingen veier ved å bare gi opp.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Får du nok B12, da? Det finnes kun i animalske produkter.

Nei, B12 finnes ikke i kun animalske produkter. Alle vitaminer, mineraler, aminosyrer og lignende som er å finne i Animalske produkter, er det også å finne i Veganske og Vegetariske produkter.

Uansett, jeg har tidligere fått påvist B12 mangel - Men tar per idag 1 tabl med TriboBe hver dag. Så her skal det ikke være noen mangler.

Lenke til kommentar

Det stemmer absolutt ikke. For det er ikke sånn at Blodprøver, MR og alle andre testmetoder som menneskeheten kan benytte per idag er 100% feilfrie og gir 100% garantier på om noe er galt VS Ikke er galt.

Men så har jeg den siste tiden verken tatt blodprøver eller andre tester. Ultralyd og CT eneste - For å sjekke den høye muligheten for Nyrestein. Dette er derimot ikke en mulig tilstand som jeg rammes av nå lenger (mtp. Smerter).

Men selv om alle tester man gjennomgår kommer tilbake negativ så betyr ikke dette automatisk at det ikke er noe galt og/eller at det ikke er noe man kan gjøre. Har man ikke en optimal/normal helse så er det noe galt ett eller flere steder i kroppen. Og man kommer absolutt ingen veier ved å bare gi opp.

Og hva mener du man kan gjøre med sykdom som ikke vises på tester? Det kan jo være greit å ta prøvene igjen (triobe virker bare hvis du ikke har mangel på et stoff som heter intrinsic factor, hvis ikke må du ha sprøyter). Men etter det?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Og hva er egentlig den store forskjellen mellom Vitamin D og Vitamin D3?

Jeg er sikker på at du ville få det bedre hvis du sluttet å bekymre deg så mye over sykdom. Selv om du beskriver at du ikke har optimal helse, så er det lite å gjøre med hvis du er skikkelig undersøkt av lege. Hvis du mener du ikke er skikkelig undersøkt får du gå til legen, vi kan ikke undersøke deg her. :)

Blodprøver vil gi en veldig god indikasjon på hvordan kroppens homeostase fungerer, og hvordan organene fungerer. Når prøveverdier er innenfor referanseverdi, så er i utgangspunktet funksjonen av organene optimale. Dette er første steg for å finne årsak til sykdom; fungerer alt som det skal?

Hvis alle prøver man tar er innenfor normalverdi, så kan man bli sendt videre fra primærhelsetjensten til spesialhelsetjenesten - til spesialister innenfor alle fagfelt i medisin. Her kan man videre foreta en rekke undersøkelser som er mye mer avanserte enn de som taes hos fastelgen, i tillegg til at man kommer i kontakt med en lege som har dypere kunnskap innenfor akkurat det fagfeltet.

Det er riktig at du sier at ingenting er 100%, og sånn er det bare. Men, det blir tatt prøver hvor man får en objektiv og vitenskapelig vurdering av en persons kroppslige funksjoner.

Hvis alle tester kommer tilbake negativt, så har man utelukket en god del, og det kan være minst like viktig. Går man rundt med brystsmerter er det særdeles viktig å finne ut av om det er et hjerteinnfarkt man er i ferd med å få, eller om det er betennelse i spiserøret. Hvis kardiologen sier at hjertet er bra og alle prøvene er negative, så ville det for min del vært meget betryggende og jeg hadde nok lettere akseptert de smertene om jeg visste det ikke var farlig. Så må man gå videre for mer utredning, enten så finner man plutselig grunnen til plagene man har, eller så må man bruke elimineringsmetodikken over lang tid. Sånn er det bare, fortsatt mange spørsmål innenfor kroppen som enda står ubesvart.

Det er ingen leger som kan sikre seg 100%. Tenk deg en lege og en pasient som begge skal sikre seg 100%, det blir litt av et team. Da tror jeg legen har fulltidsjobb bare der. 

Lenke til kommentar

Og hva mener du man kan gjøre med sykdom som ikke vises på tester? Det kan jo være greit å ta prøvene igjen (triobe virker bare hvis du ikke har mangel på et stoff som heter intrinsic factor, hvis ikke må du ha sprøyter). Men etter det?

Visst alle prøver kommer tilbake negative, også en andre og tredje gang så er det titalls og hundrevis av andre, mer avanserte tester man kan ta.

Visst du spør meg så er noe av det viktigste for å finne årsaken til plagene å nettopp lytte til kroppen, og om nødvendig notere ned de ulike plagene og symptomene som man opplever. I tillegg burde man kartlegge og analysere bla. Når plagene først kommer, når de er på sitt verste, når dukket de opp for første gang? Har de forverret seg? - Isåfall hvor rask har utviklingen vært? Er det noe som hjelper for/demper plagene? - Isåfall hva? Når på døgnet er de verst? Går jeg/du på medisiner eller kosttilskudd som kan gi slike plager? Også videre..

Dette var en type kartlegging og analysering som jeg personlig la hovedvekt på da jeg for noen måneder siden fant ut at jeg med ganske stor sannsynlighet hadde Dopamin/Tyrosin-mangel - Og dette uten at jeg hadde gått gjennom noen former for tester.

Tester som tar sikte på Dopamin-nivåene er uansett lite pålitelige og gir ingen sikre svar. Da de bare gir en indikasjon, mtp. hvordan disse nivåene var på det tidspunktet testene ble gjennomført.

Intrinsic Factor:

Når det gjelder Intrinsic Factoren som du nevner så er det ingen gode grunner til å tro at dette er en til sykdomstilstand som er tilfellet for meg.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...