Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er anbefalt daglig inntak av Vitamin D?

KnutValentino

Anbefalte innlegg

For ikke så altfor lenge siden så begynte det å mørkne ganske så tidlig på ettermiddagen. Og nå for tiden så er jeg personlig heldig om jeg så vidt får noen timer med dagslys før det plutselig mørkner igjen.

Etter at det startet å mørkne så tidlig så har jeg blitt påført plager som Vitamin D mangel kan være en sannsynlig årsak til - Jeg har ingen grunner til å mistenke at det er noe annet som står bak.

Hoveddelen av plagene oppstår som regel først etter at det har begynt å mørknet (gjerne en gang mellom kl. 18:00 - 23:00 - Noen av disse plagene inkluderer bla. følgende:

- Hjertebank og generelt følelse av Angst og Frykt som ikke har noen forklaring.

- Forbigående Mild Depresjon/Dårlig humør (forbigående)

- Lavt til ekstremt lavt energinivå (forbigående)

- Manglende motivasjon og lyst til å gjøre det aller meste (forbigående)

- Ekstrem trøtthet (Koffeinforbruket bare den siste uken har økt fra 4-600 mg til oppimot 1200 mg)

- Søvnbehovet har også den siste måneden økt.

- Kaldsvette (Forbigående)

Dette er de mest fremtredende plagene som jeg har lagt mest merke til.

Til dere som enten har Vitamin D-mangel eller/og vet en god del om dette:

Er dette symptomer og plager som kan settes i sammenheng med mangel på denne Vitamin typen?

Jeg har allerede ved en tidligere anledning for ca. 2 år siden blitt diagnotisert med Vitamin D-mangel. Dette ble oppdaget på omtrent samme årstid som den vi befinner oss i nå.

Nåværende faste, daglige inntak av D-vitamin: Siden jeg ble diagnotisert med Vitamin D-mangel for ca. 2 år siden så har det blitt tillagt 1 tbl D-vitamin tilskudd til mine faste medisiner.

Mitt nåværende faste inntak av D-vitamin er som følgende: 

D3-Vitamin tilskudd: 20 µg

Nycoplus Multivitaminer: 7,5 µg

Totalt: 27,5 µg Vitamin D3 som jeg daglig får innført via kosttilskudd

Så vidt jeg personlig vet så dekker dette Vitamin D3-mengden som anbefales av det Norske Helsevesenet. Men samtidig så har jeg ikke særlig stor tillit til de standarder og anbefalte inntak av Vitaminer og Kosttilskudd som blir satt av Norske Myndigheter- og Helsevesen.

Spesielt siden det flere ganger har kommet fram, spesielt av Norske Leger, at de Norske Standardene sannsynligvis er for lave. Så har man jo det nylige Importforbudet mot Medikamenter, Vitaminer og Kosttilskudd generelt som viser ganske tydelig at spesielt våre egne myndigheter ikke bryr seg noe særlig mye Helsen og det generelle velværet til det Norske folket - Men heller setter anbefalte standarder utifra hva som ses på som mest trygt for folk flest.

Jeg stiller derfor følgende spørsmål:

Hva er det anbefalte daglige inntaket av Vitamin D i land som Danmark, Storbritannia og andre høytstående land som har mye av de samme temperaturene og årstidene som vi i Norge har?

Spesielt er jeg interessert i hvilket anbefalt daglige inntak det er de har i Danmark. Da spesielt fordi Danmark/Dansker er et land/folk som jeg personlig ser på som svært så lykkelige. Noe som sannsynligvis kan delvis spores- og forklares med det gjennomsnittlige inntaket av Vitamin D hos denne folkegruppen.

Annet relevant:

Er det annet (f.eks. visse helsetilstander) som kan ha en negativ innvirkning på kroppens opptak og evt. omdannelse av D3 Vitaminer som tilføres kroppen gjennom Mat og Kosttilskudd?

Og hva er egentlig den store forskjellen mellom Vitamin D og Vitamin D3? Selv så finner jeg det noe forvirrende at det så og si overalt kalles Vitamin D-mangel, når det i virkeligheten egentlig er snakk om Vitamin D3-mangel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så har man jo det nylige Importforbudet mot Medikamenter, Vitaminer og Kosttilskudd generelt som viser ganske tydelig at spesielt våre egne myndigheter ikke bryr seg noe særlig mye Helsen og det generelle velværet til det Norske folket - Men heller setter anbefalte standarder utifra hva som ses på som mest trygt for folk flest.

Dette er opphevet: http://www.dagbladet.no/2015/11/16/nyheter/kosttilskudd/vitaminer/import/41983983/

Lenke til kommentar

Anbefallt dagelig inntak er ikke det samme som gjennomsnittlig dagelig inntak. Anbefallt dagelig inntak i f.eks danmark, som du subjektivt mener er lykkelig og grunnløst knytter dette til ett vitamin bør være uvesentlig.

Hva med å komme deg til legen igjen, i stedet for å sitte å synse om hva, hvordan og hvorfor uten å ha peiling om hva du egentlig snakker om?

Forøvrig tar jeg selv 40µg vitamin D pr dag på resept fra legen.

Lenke til kommentar

Jeg hørte av legen at vi som bor i Norge, nesten ikke kan få for mye D-vitamin så da er det bare til å pøse på. D-vitamin mangel kan få deg til å føle deg slapp, og kan også ha innvirkning på mye i kroppen. Du bør ta tran, og gjerne også suppelere med dvitamin tilskudd. 

Lenke til kommentar

Hatt samme symptomer, og fikk konstatert lav D-vitamin som eneste påvisbare feil.

Sola i vinterhalvåret gir dessverre ikke D-vitamin uansett hvor lenge man sitter i den, fordi den er så lav på himmelen og da trenger det ikke gjennom. 

Jeg tviler imidlertid på at lite D-vitamin er en direkte årsak til dette, hvordan står det til med søvnhygienen, treningsregimet og kostholdet ellers? Dersom du ikke får nok D-vitamin gjennom mat kan det jo tyde på at du ikke spiser sunt nok.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Dersom ditt faste inntak av vitaminer er som du sier så er årsaken til problemene dine ikke knyttet til vitaminmangel i det hele tatt men heller psyken din hvis jeg skal gjette. Du konspirerer og selvdiagnoserer og synser og leter etter bivirkninger og symptomer og det hele virker veldig uvanlig, har du en historie med psykiske lidelser? hvis ja så er du kanskje på vei inn i en dårlig periode og det kan være lurt å snakke med noen om det

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

NHI går ut med dette:

Det daglige behovet av vitamin D er ca. 800 IE per dag. Dersom det er påvist en mangeltilstand er det ikke uvanlig å gi høyere doser, f. eks. ca. 2000 IE per dag.

I spesielle tilfeller gis vitamin D3 i dråpeform i opptil 4000 IE daglig – eller 28.000 IE en gang hver uke. Det er unødvendig å gi større doser fordi det er mer enn kroppen kan nyttiggjøre seg.

Lenke til kommentar

Anbefaler sterkt å se på Linus Pauling Institute sin forskning. 

De inkluderer anbefalt daglig dose (RDA), øvre toleranse (DL), samt informasjon om relaterte sykdommer (inkl mangel og -"overdose"). RDA tabellen er generell, men leser man litt mer om å forebygge sykdommer vil man få litt andre anbefaling.

Hvis du vil vite noe om vitaminer som ikke er basert på synsing og gammel ovetro er det verdt å bruke litt tid der.

Her er direkte link for D-vitamin.

http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-D

Lenke til kommentar

- Hjertebank og generelt følelse av Angst og Frykt som ikke har noen forklaring.

- Ekstrem trøtthet (Koffeinforbruket bare den siste uken har økt fra 4-600 mg til oppimot 1200 mg)

Hvor mange gnager må jeg si det at koffein gir hjertebank? Slutt med det hvis du ikke vil ha hjertebank. Høye doser koffein blokkerer dessuten GABA, som er et angstdempende stoff. Koffein i høye doser virker rett og slett motsatt av angstdempende som Valium og lignende.

Wikipedia skriver:

At high doses, typically greater than 300 mg, caffeine can both cause and worsen anxiety.[60] For some people, discontinuing caffeine use can significantly reduce anxiety.[61]

Du spiser anbefalt mengde d-vitamin. Det viktige er imidlertid ikke hvor mye du spiser, men hvor mye du har, som kan måles med blodprøve hos legen. Det er ikke noen vits i å spørre oss.

Selv tok jeg dobbel dose D-vitamin (50 mikrogram) i noen uker, jeg ble stuptrøtt og det har enda ikke gitt seg. Man skal ha riktig mengde, mer er ikke bedre.

- Lavt til ekstremt lavt energinivå (forbigående)

Hvor lavt er egentlig dette på det verste? Har du en jobb eller lignende?

Og hva er egentlig den store forskjellen mellom Vitamin D og Vitamin D3?

Vitamin D er fellesnavn for en gruppe stoffer som ligner, deriblant vitamin D3, som er den "vanlige" d-vitaminen. I tillegg finnes vitamin D2.

Jeg er sikker på at du ville få det bedre hvis du sluttet å bekymre deg så mye over sykdom. Selv om du beskriver at du ikke har optimal helse, så er det lite å gjøre med hvis du er skikkelig undersøkt av lege. Hvis du mener du ikke er skikkelig undersøkt får du gå til legen, vi kan ikke undersøke deg her. :)

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler meg dødstrøtt etter jobb. Merker at dette ikke er tilfellet om sommeren. Vet jeg har rimelig stor d-vitaminmangel, men har ikke gjort noe med dette før nå. Har bestilt 5000ie d3 fra Bigvits så får se om dette hjelper på.

Greit å prøve, men å skylde så mye på D-vitamin virker litt alternativt spør du meg. Om det ikke fungerer så kan du prøve lysterapi.

Det er 100% sikker vitenskap er at fravær av dagslys gjør folk trøtte, fordi det er dagslys som hindrer kroppen i å produsere søvnhormonet melatonin. 

En slik lampe får du kjøpt for eksempel her http://www.elkjop.no/product/helse-trening-og-velvare/helse-og-hudpleie/HF3419/philips-energyup-energilys-hf3419-01

Lenke til kommentar

Så har man jo det nylige Importforbudet mot Medikamenter, Vitaminer og Kosttilskudd generelt som viser ganske tydelig at spesielt våre egne myndigheter ikke bryr seg noe særlig mye Helsen og det generelle velværet til det Norske folket - Men heller setter anbefalte standarder utifra hva som ses på som mest trygt for folk flest.

Dette er opphevet: http://www.dagbladet.no/2015/11/16/nyheter/kosttilskudd/vitaminer/import/41983983/

Delvist. Aminosyrer, Legemidler, Urter og lignende er fortsatt forbudt.

Lenke til kommentar

Anbefallt dagelig inntak i f.eks danmark, som du subjektivt mener er lykkelig og grunnløst knytter dette til ett vitamin bør være uvesentlig.

Hva med å komme deg til legen igjen, i stedet for å sitte å synse om hva, hvordan og hvorfor uten å ha peiling om hva du egentlig snakker om?

Nå har ikke jeg sagt at Danmark er et generelt veldig lykkelig folk pga. D-vitamin. Det jeg sier er at D-vitamin og det gjennomsnittlige inntaket av dette vitaminet blant Dansker kan ha en delvis forklaring. For man vinner jo ikke akkurat diverse Lykkestudier ved å ha en befolkning hvor Vitamin D-mangel er et vanlig problem (som her i Norge). Spesielt mtp. hvor viktig Vitamin D er for det generelle Depresjon- og Lykkenivået.

Jeg vet at D-vitamin mangel er et vanlig problem blant nordmenn på denne årstiden. Jeg vet også at D-vitamin mangel kan gi depresjon og generelt sett depresjon-relaterte plager. Det er også et faktum at jeg allerede ved en tidligere anledning er blitt diagnotisert med D-vitamin mangel - Noe som gjør det ekstra sannsynlig.
Også har man jo det faktumet at plagene først oppsto etter at det begynte å mørkne allerede kl. 15:00 - 16:00 på ettermiddagen. Verre har det også blitt de siste 2 dagene, når jeg hovedsakelig har sovet om dagen, og vært oppe/våken på Ettermiddagen, Kvelden, Natten og tidlig på morgenen.

Det er ikke slik at jeg forsøker å selvdiagnotisere meg selv her. Legetime kommer jeg absolutt til å skaffe meg, med det mål om å ta en blodprøve for å sjekke nivåene av dette vitaminet. Men å komme meg til lege vil sannsynligvis ikke bli før neste uke - Og så har man blodprøven som vanligvis tar 1 uke å få svar på.

Et planlagt ekstra tilskudd av D-vitamin er mer en midlertidig løsning, fram til time og blodprøve er tatt. Og bla. for å finne ut om ekstra tilskudd av D-vitamin vil ha en positiv effekt på humøret, energinivået og plagene generelt.
Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...