Egil Dybdal Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Noen her som er god på hvordan lisensmodellen til Cisco er bygget opp?Jeg har hatt diverse Cisco enheter opp gjennom tiden, og er vel i grunn ingen ting annet enn "selvlært" innen Cisco verden - med god hjelp av Google og Cisco's nettsider.Jeg hadde en Cisco PIX 501 en gang i tiden, hvor jeg husker jeg slet med at den ikke var lisensiert for flere VLAN eller VPN. Dette er vel eneste gangen jeg har møtt et problem med manglende lisenser i forhold til hva jeg forsøker å konfigurere. I så måte lurer jeg på hvordan Cisco bygger opp sin lisensmodell, og finnes det en måte å sjekke opp hvilke lisenser man har behov for? Det var ikke så lett å finne ut av dette på Cisco's nettsider - mulig jeg ikke godt nok drillet på hvordan man finner slik informasjon.Hovedgrunnen for at jeg spør er rett og slett fordi jeg vurderer å kjøpe diverse brukt Cisco utstyr, fra blant annet Finn.no, eBay osv. Tanken er først og fremst å lære litt mer Cisco, med sikte på å kanskje ta CCNA etter hvert. Jeg syntes det er mest praktisk å lære ting hvor man kan ta utstyret fysisk i bruk. I så måte vil jeg helst kjøpe utstyr som jeg kan koble opp og utfordre meg på i en "virkelig" situasjon, i stedet for å virtualisere dette med diverse lab-programvare.Et eksempel:Dersom jeg kjøper et brukt Cisco WS-C4503-E kabinett, vil jeg kunne møte et lisens-problem ved at ulike moduler ikke kan benyttes i kabinettet uten å kjøpe egne lisenser for dette? For eksempel om jeg kjøper en Cisco WS-X4506-GB-T modul, hvilken garanti har jeg for at denne modulen kan benyttes i et tilfeldig brukt 4503 kabinett?Håper noen har noen gode og fornuftige svar! Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for det... Har selv handla en del Cisco utstyr på Ebay og alt fungerer helt topp... Bare kjøp og legg inn den IOS'en du vil ha... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Forøvrig, så er lisensmodellen til Cisco typisk bygd opp slik at ny / ekstra funksjonalitet (ikke nødvendigvis hardware) på en gitt enhet koster mer penger. Teoretisk eksempel: du ønsker deg SSL akselerasjon på "Cisco boks X" - det krever en egen / ekstra lisens = mer penger i kassa til Cisco. Lenke til kommentar
ryback Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Så lenge du holder deg på gammel hardware er lisens knyttet opp til IOS. Dvs legg inn IOS med det feature set du ønsker og det fungerer. Nyere hardware krever lisensnøkkel så styr unna disse. Det er typisk 3560X etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå