Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kreve tilbake et produkt som var en gave?

tss141

Anbefalte innlegg

Når du/dere fikk koden, på hvilken måte var den lisensiert? GPL ? Ingen lisens i det hele tatt? For å være helt ærlig, jeg hadde bedt personen om å ta det til politiet hadde det vært meg.

Hvis den ikke var lisensiert i utgangspunktet, så ville jeg spurt hvordan han plutselig kan hevde at han har lisensiert den....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du/dere fikk koden, på hvilken måte var den lisensiert? GPL ? Ingen lisens i det hele tatt? For å være helt ærlig, jeg hadde bedt personen om å ta det til politiet hadde det vært meg.

Hvis den ikke var lisensiert i utgangspunktet, så ville jeg spurt hvordan han plutselig kan hevde at han har lisensiert den....

Om ikke annet er avtalt, har opphavsmannen de økonomiske rettighetene til verket. Det trenger ikke stå noe sted.

Det som er avgjørende i denne saken, er hvorvidt den andre parten har gitt samtykke til bruken. Samtykket trenger ikke være skriftlig, og heller ikke være eksplisitt. Det kan holde at han stilltiende har godtatt bruken.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Den var aldri lisensert og vi gikk aldri med på en avtale om at den kun skulle brukes når han var med i staben o.l.

Om ikke annet er avtalt, har opphavsmannen de økonomiske rettighetene til verket. Det trenger ikke stå noe sted.

Det som er avgjørende i denne saken, er hvorvidt den andre parten har gitt samtykke til bruken. Samtykket trenger ikke være skriftlig, og heller ikke være eksplisitt. Det kan holde at han stilltiende har godtatt bruken.

Så kommer problemet da, jeg har også være med å lage denne, så jeg er også opphavsmann selv om han har gjort mer enn meg

Lenke til kommentar

Hvis programvaren er utviklet for det den nå brukes til, i det selskapet/organisasjonen som var tiltenkt, så holder trolig det.

Selv om du kan ha opphavsrett i verket, må han godta bruken om ikke du har endret det så mye at det kan regnes som et eget åndsverk (som er lite trolig).

Lenke til kommentar

Han har godtatt bruken. Vi har byttet på å utvikle den pluginen. Han kodet masse, så koder jeg litt, så koder han litt, så koder jeg litt og så videre.
Og det ferdige produktet har han sendt til oss sammen med kildekode og da sagt at vi kan bruke den

Lenke til kommentar

Neste gang du skal få/motta kode, gjør det enkelt for deg selv og spør om du ikke kan få den lisensiert under enten MIT lisensen eller GPL v2/v3. Så slipper du slike problemer i fremtiden.

http://choosealicense.com/

Dette virker mest som ett medlem som har hatt noe med dere å gjøre, personen har deretter blitt kastet ut og ønsker å ødelegge for dere ved å si at plugin'et som dere har skrevet sammen ikke kan brukes lengre. 

Husk dette: En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, altså: Har han sagt at dere kan bruke koden, så kan dere bruke den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...