tss141 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Hei. Jeg driver en minecraft server. På den har jeg hatt en person som har programmert plugins til den serveren. Han har gitt den pluginen som en gave til oss. Kan han da kreve at vi ikke lenger kan bruke den? Vi har aldri inngått en avtale om bruk av denne pluginen, dette gjorde han frivillig som en gave til oss. Jeg har også tatt del i programmering av denne pluginn selv og en del av innholdet har jeg laget Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Kven er det som har sagt at dette var ein gåve? Og sidan dette er ein plugin så er det nok også tvilsomt at denne "gåva" har blitt overlevert på ein måte som liknar vanlig gaveutveksling. Men, vanlige gaver kan normalt ikkje kreves tilbake. Men det finnes ein del unntak slik som når gåva blei gitt under forutsettning av noke anna.Eit typisk eksempel er forlovelsesgåver som blir gitt under forutsettning av varig giftemål vil kunne krevast tilbake. Sidan pluginen også er eit åndsverk så vil det ytterligare komplisere saka ved at sjølv om du har fått eigarskapet til åndsverket så betyr ikkje det nødvendigvis at du rett til å gjere åndsverket tilgjengelig for allmennheita ved å fortsette å bruke den på serveren. Så fyrst og fremst må ein få klarheit i om dette var ei gåve, og i så fall om det var ei gåve som var gitt under bestemte forutsettningar. Lenke til kommentar
tss141 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Det var en gave som ble gitt til meg av han, som han ikke har copyrightet. Han har også gitt oss kildekoden til denne pluginrn. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 For et rasshøl. En løsning er jo at dere fortsatt kan bruke denne plugin'en, men ikke dele den med noen andre så kan han tjene penger på den hvis det er målet hans. Lenke til kommentar
Zeeroh Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Målet hans er å ødelegge for oss som er på den serveren. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Bytt alle passord og be han ta seg en bolle. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Lol for en jævel Bytt passord evt whitelist kun de du stoler på, eller enklere.. ban han og IPen hans. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Det er sikkert en bakhistorie her folkens. Ikke nødvendig å dømme noen, når dere bare har fått den ene siden av saken. Lenke til kommentar
tss141 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Dette er seeiøst. Han truer med åndsverksloven og vil anmelde det tilbpolitiet om det ikke blir gjort noe med. Er det noen som vet om jeg har loven på min side? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Hvor mye har han bidratt sammenlignet med deg for å skape denne pluginen? Lenke til kommentar
tss141 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Han har nok gjort 75% og jeg 25%. Men poenget er jo at begge har laget den så begge burde ha rett på å bruke den Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Generelt sett oppstår et sameie når to eller flere lager noe sammen. For fysiske sameier reguleres dette av sameigelova. For åndsverk gjelder åndsverksloven § 6. Ingen sameier kan nekte en annen sameier å bruke sameietingen til det den er ment å brukes til, og man kan ikke trekke et samtykke til offentliggjøring/bruk av verket når dette er gitt. Det er ikke noe grunnlag for hverken søksmål eller straffesak her. 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Dette er seeiøst. Han truer med åndsverksloven og vil anmelde det tilbpolitiet om det ikke blir gjort noe med. Er det noen som vet om jeg har loven på min side? Ja, gi ham beskjed om å bare sette i gang Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Det er sikkert en bakhistorie her folkens. Ikke nødvendig å dømme noen, når dere bare har fått den ene siden av saken. Det sier seg jo selv, men man må jo svare basert på den informasjonen man har. Du kunne jo spurt hva bakhistorien er. Hva er bakhistorien TS? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Generelt sett oppstår et sameie når to eller flere lager noe sammen. For fysiske sameier reguleres dette av sameigelova. For åndsverk gjelder åndsverksloven § 6. Ingen sameier kan nekte en annen sameier å bruke sameietingen til det den er ment å brukes til, og man kan ikke trekke et samtykke til offentliggjøring/bruk av verket når dette er gitt. Det er ikke noe grunnlag for hverken søksmål eller straffesak her. Nja. Det forutsetter at de enkeltes ytelser ikke kan skilles ut som særskilte verk. For programvare er jo det ofte relativt enkelt, siden det er vanlig å bruke versjonskontroll som kan skille mellom ulike brukeres bidrag. Videre vil det jo være relevant om trådstarters bidrag har vært underveis i prosessen, eller om det bygger på den andres verk. Lenke til kommentar
tss141 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Bakgrunnshistorien her syntes ikke jeg har så mye og si. Det var en person som gjorde noe ulovlig (i følge norsk lov). Hva det var er ikke så viktig men han brukte et script for å logge seg på en annen sin facebook bruker. Han løyv til oss om dette, og ble derfor sparket ut av staben. Vi hadde en krangel om dette, og han ville da inndra pluginen som begge oss hadde laget. Om han går til sak mot oss så har jo vi en sak mot han etter som han har brytt norsk lov, men jeg ønsker å være 100% sikker på at jeg har loven på min side før jeg gjør noe Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Nja. Det forutsetter at de enkeltes ytelser ikke kan skilles ut som særskilte verk. For programvare er jo det ofte relativt enkelt, siden det er vanlig å bruke versjonskontroll som kan skille mellom ulike brukeres bidrag. Videre vil det jo være relevant om trådstarters bidrag har vært underveis i prosessen, eller om det bygger på den andres verk. At man kan skille mellom enkeltbrukeres bidrag er ikke det samme som at de kan regnes som særskilte verk. Og den som bygger på en annens verk får selv åndsverksrettigheter til resultatet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) Det er sikkert en bakhistorie her folkens. Ikke nødvendig å dømme noen, når dere bare har fått den ene siden av saken. Det sier seg jo selv, men man må jo svare basert på den informasjonen man har. Du kunne jo spurt hva bakhistorien er. Hva er bakhistorien TS? Tenkte mest på bemerkningene som rasshøl og jævel godt kunne vært unngått, da man ikke kjenner til sakens foranledning. Du har ingen grunnlag for å stemple motparten i denne tvisten slik, basert på informasjonen vi har fått. Dessuten tenker jeg at vi kan mangle noe av grunnlaget for en juridisk vurdering her. Hva om personens bidrag til programmering av plugin kom med lovnader eller forutsetninger til drift eller ledelse av server? Endret 3. desember 2015 av Kron Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) At man kan skille mellom enkeltbrukeres bidrag er ikke det samme som at de kan regnes som særskilte verk. Korrekt, men det blir en vurderingssak. Ofte lager hver utvikler «sin del», som lener mer mot særskilte verk enn om man endrer på hverandres kode. Og den som bygger på en annens verk får selv åndsverksrettigheter til resultatet. Her mangler det et ord, nemlig «kan». Bearbeidelse kan føre til at det regnes som et nytt åndsverk. Hvor grensen går er komplisert jus, men slik trådstarter beskriver det så virker det ganske klart at det ikke er et nytt åndsverk. Det er vanskelig å konkludere når man ikke kan studere åndsverket, og heller ikke har fått innspill fra motparten, men slik det fremstår for meg så mener jeg trådstarter i utgangspunktet har en dårlig sak. Det er i beste fall et sammensatt verk, og uten en avtale med den andre om utnyttelse av hans del av verket er det trolig et lovbrudd. Men dette er selvsagt en fillesak mellom noen ungdommer, og en eventuell politianmeldelse vil nesten garantert bare føre til en henleggelse. Skal det føre noe sted, må det bli gjennom sivilt søksmål og det er vel heller lite trolig at motparten har midler og vilje til å føre en slik sak for rettsvesenet. Edit: men som krikkert påpekte i en annen post, har han ikke anledning til å trekke tilbake et eventuelt samtykke. Så har han gitt samtykke til slik bruk av verket, stiller saken seg helt annerledes. Endret 3. desember 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
tss141 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 At man kan skille mellom enkeltbrukeres bidrag er ikke det samme som at de kan regnes som særskilte verk. Korrekt, men det blir en vurderingssak. Ofte lager hver utvikler «sin del», som lener mer mot særskilte verk enn om man endrer på hverandres kode. Og den som bygger på en annens verk får selv åndsverksrettigheter til resultatet. Her mangler det et ord, nemlig «kan». Bearbeidelse kan føre til at det regnes som et nytt åndsverk. Hvor grensen går er komplisert jus, men slik trådstarter beskriver det så virker det ganske klart at det ikke er et nytt åndsverk. Det er vanskelig å konkludere når man ikke kan studere åndsverket, og heller ikke har fått innspill fra motparten, men slik det fremstår for meg så mener jeg trådstarter i utgangspunktet har en dårlig sak. Det er i beste fall et sammensatt verk, og uten en avtale med den andre om utnyttelse av hans del av verket er det trolig et lovbrudd. Men dette er selvsagt en fillesak mellom noen ungdommer, og en eventuell politianmeldelse vil nesten garantert bare føre til en henleggelse. Skal det føre noe sted, må det bli gjennom sivilt søksmål og det er vel heller lite trolig at motparten har midler og vilje til å føre en slik sak for rettsvesenet. Dette er ikke bare mellom noen ungdommer, det angår 3 stk på alder 21, 19 og 17 år, Så vi tar dette seriøst. Men takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå