Gå til innhold

Innspill til oppsett av gaming-PC ønskes.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå bestemt meg, etter nok engang med alt for mange år med utskiftning av en og en del, at det er på tide med helt nytt oppsett (er noen år siden). Denne gangen kjøpes det litt dyrere deler for at den skal kunne holde noen år.

Spørsmålet er; hva er det som er overkill i denne setupen, og hva kan jeg fint nedgradere?

Den skal i all hovedsak kun brukes til spilling, og jeg har ikke noe behov for å kjøre alt på maks. Spiller i all hovedsak spill som CSGO, Dota, H1Z1 og muligens FO4. Poenget her er at jeg skal ha en setup som holder lenge, så jeg ser for meg at en større del av investeringa skal ligge i skjermkort og CPU. Den bør over tid kunne overclockes. Ikke presses til maks, men kunne clockes "mildt" for å kunne holde tritt om noen år, om man kan si det. Kommer ikke til å kjøre SLI heller.

178aec54cd.png

Forslag tas imot med takk!

Endret av highlander-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gjort følgende:

- Gått ned på i5 6600K. Alternativt byttet ut hele plattformen med socket 2011-3 og gått 5820K

- Gått ned på 2 * 4 GB minne. Går du for 5820K nevnt ovenfor tar du 4 * 4 GB. 

- Gått ned på GTX 970 eller gått opp på GTX 980 TI. Eller muligens gå R9 390X

- Lagt mer penger i strømforsyning. EVGA G2 Supernova f.eks, eller Corsair HXi for å nevne noen

- Mini-ITX hovedkort i et så stor kasse som Define S? Nei det syntes jeg ikke noe om. Ta ei mindre kasse davel, hvis du vil ha et lite hovedkort. F.eks Phanteks Enthoo EVOLV

- AIO kjøleren kommenterer jeg ikke - det er så mye delte meninger om slike. Fellesnevneren for disse, imo, er dårlig pumpe og bråkete vifter

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg ville gjort følgende:

- Gått ned på i5 6600K. Alternativt byttet ut hele plattformen med socket 2011-3 og gått 5820K

- Gått ned på 2 * 4 GB minne. Går du for 5820K nevnt ovenfor tar du 4 * 4 GB. 

- Gått ned på GTX 970 eller gått opp på GTX 980 TI. Eller muligens gå R9 390X

- Lagt mer penger i strømforsyning. EVGA G2 Supernova f.eks, eller Corsair HXi for å nevne noen

- Mini-ITX hovedkort i et så stor kasse som Define S? Nei det syntes jeg ikke noe om. Ta ei mindre kasse davel, hvis du vil ha et lite hovedkort. F.eks Phanteks Enthoo EVOLV

- AIO kjøleren kommenterer jeg ikke - det er så mye delte meninger om slike. Fellesnevneren for disse, imo, er dårlig pumpe og bråkete vifter

Takk for gode innspill!

Tanken med i7 er at jeg ønsker at plattformen skal holde i noen år. Gjerne tre eller flere år.

Hvorfor mener du jeg bør gå for 5820K? Denne koster det samme som i7-6700K. Vil ikke 6700K være mer "fremtidsretta"?

Og hvorfor veksle mellom 2x8- eller 4x4GB (ren nysjerrighet)?

980TI blir vel i meste laget, prismessig, eller mener dere denne investering er verdt det over tid?

Hovedkortet er plukka litt på måfå, så kom gjerne med noe som er mer passende.

Kabinettet er valgt av grunner som god plass og god luftgjennomstrømming, av hva jeg har lest. Og hva er hensikten med å legge mer penger i en strømforsyning? 

Vannkjølinga er tatt med fordi jeg har lest/hørt at dette er det som er vanlig til dags, og at det blir mer stille enn en vanlig kjøler.

Skaff deg heller:

Er enig angående GTX 970 eller R9 380x de gir langt mere for pengene.

Skal du ha bedre vent på nvidia 1000 serien neste år.

Takk for innspillene!

Vil ikke et 980-kort holde en god del lenger enn hva et 770 kort vil? Og samme kommentaren til PSU som over.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill!

Tanken med i7 er at jeg ønsker at plattformen skal holde i noen år. Gjerne tre eller flere år.

Hvorfor mener du jeg bør gå for 5820K? Denne koster det samme som i7-6700K. Vil ikke 6700K være mer "fremtidsretta"?

980TI blir vel i meste laget, prismessig, eller mener dere denne investering er verdt det over tid?

Kabinettet er valgt av grunner som god plass og god luftgjennomstrømming, av hva jeg har lest. Og hva er hensikten med å legge mer penger i en strømforsyning? 

Vannkjølinga er tatt med fordi jeg har lest/hørt at dette er det som er vanlig til dags, og at det blir mer stille enn en vanlig kjøler.

5820K er et bedre valg enn 6700K. Og siden disse er priset likt er det ingen tvil om å gå 5820K. Det som kan koste litt mer ved å ta denne plattformen er hovedkortet da. Men jeg vil påstå at 2011-3 og 5820K er et smartere valg enn 1151 og 6700K. Og det er mange som er enige med meg på den :)

Socket 1151 benytter 2-kanals arkitektur på minnet, derav 2 brikker.

Socket 2011-3 benytter 4-kanals, derav 4 brikker.

Det er ingenting som er futureproof, men ett GTX 980 TI vil iallfall holde lengst, siden dette stort sett er det raskeste skjermkortet å få tak i  ;) Men igjen - GPU bytter man jo ofte, så om det er verd pengene? Nja .. bare hvis du har råd. GTX 970 vil fungere fint det også, og du griner mindre blod når du bytter det. Ellers har R9 390X god ytelse per krone. Dette trekker mer strøm da, og blir litt varmere. GTX 980 føler jeg koster litt for mye ift ytelsen man før, det er ingen dårlig kort men det er nok ikke smarteste kjøpet. 

Hovedkort 2011-3 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2782217 

Kommer også med USB 3.1 hvis du trenger det, men koster da mer

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3044220

Hovedkort 1151

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3266701

Når det gjelder strømforsyning så er dette en veldig viktig del av maskinen din. Du kan ha som tommelfingerregel at 10% av budsjettet går til PSU. Så jeg vil anbefale EVGA G2 nok en gang http://www.prisjakt.no/product.php?p=2551603

AIO er nok ikke mer stille enn en god luftkjøler, generelt sett. De kan bli gode ved rett valg av vifter, og man kan muligens overklokke litt mer. Men kvaliteten er litt dårligere, og levetiden nok noe lavere. Dette får du stå for selv, vil du ha AIO så les iallfall om de forskjellige. Det er veldig mange å velge blant her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på overklokking ja de kortene kan klare 1500 mhz baseklokk men prismessig nei, nvidia kommer med 1080 serien

så det kan være verdt å vente på. Muligens de klarer mere ytelse til mindre strømbruk. Så du får vurdere om 4k eller flere skjermer er veldig viktig for deg, er det så er det noe å vurdere, hvis ikke så blir det litt bortkastet penger.

Det gjelder særlig overklokking, er fint å kunne bytte kabeler eller droppe de for mere ryddig kabinett. Så her ville jeg ikke spart penger særlig om det kun er snakk om få hundre lapper.

Skal du ha ekte vannkjøing bør du ha det fra springen: Da burde du kunne droppe viftene det er billigste måte.

men kan koste vannavgift om det står på hele tiden. Man kunne fått en rørlegger å sette dette direkte i hovedkranen slik at det blir litt bedre, er usikker på om det finnes digital vannsperre som lukker\åpner vann etter behov for kjøling siden de fleste hovedkort er neppe bygget på slik vannkjøling løsning 4 pins fan funger nok dårlig til vann begrensing eller kabel som kan slå av vannet. Her måtte nok eksperter inn å finne løsning.

Ellers ville jeg droppe billige vannkjølingsløsninger, og heller satset på 4 pins PWM vifter isteden og sette det opp i hovedkortet.

ingress_169.956x538.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill!

5820K er et bedre valg enn 6700K. Og siden disse er priset likt er det ingen tvil om å gå 5820K. Det som kan koste litt mer ved å ta denne plattformen er hovedkortet da. Men jeg vil påstå at 2011-3 og 5820K er et smartere valg enn 1151 og 6700K. Og det er mange som er enige med meg på den :)

Socket 1151 benytter 2-kanals arkitektur på minnet, derav 2 brikker.

Socket 2011-3 benytter 4-kanals, derav 4 brikker.

Det er ingenting som er futureproof, men ett GTX 980 TI vil iallfall holde lengst, siden dette stort sett er det raskeste skjermkortet å få tak i  ;) Men igjen - GPU bytter man jo ofte, så om det er verd pengene? Nja .. bare hvis du har råd. GTX 970 vil fungere fint det også, og du griner mindre blod når du bytter det. Ellers har R9 390X god ytelse per krone. Dette trekker mer strøm da, og blir litt varmere. GTX 980 føler jeg koster litt for mye ift ytelsen man før, det er ingen dårlig kort men det er nok ikke smarteste kjøpet. 

Hovedkort 2011-3 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2782217 

Kommer også med USB 3.1 hvis du trenger det, men koster da mer

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3044220

Hovedkort 1151

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3266701

Når det gjelder strømforsyning så er dette en veldig viktig del av maskinen din. Du kan ha som tommelfingerregel at 10% av budsjettet går til PSU. Så jeg vil anbefale EVGA G2 nok en gang http://www.prisjakt.no/product.php?p=2551603

AIO er nok ikke mer stille enn en god luftkjøler, generelt sett. De kan bli gode ved rett valg av vifter, og man kan muligens overklokke litt mer. Men kvaliteten er litt dårligere, og levetiden nok noe lavere. Dette får du stå for selv, vil du ha AIO så les iallfall om de forskjellige. Det er veldig mange å velge blant her.

Med tanke på overklokking ja de kortene kan klare 1500 mhz baseklokk men prismessig nei, nvidia kommer med 1080 serien

så det kan være verdt å vente på. Muligens de klarer mere ytelse til mindre strømbruk. Så du får vurdere om 4k eller flere skjermer er veldig viktig for deg, er det så er det noe å vurdere, hvis ikke så blir det litt bortkastet penger.

Det gjelder særlig overklokking, er fint å kunne bytte kabeler eller droppe de for mere ryddig kabinett. Så her ville jeg ikke spart penger særlig om det kun er snakk om få hundre lapper.

Skal du ha ekte vannkjøing bør du ha det fra springen: Da burde du kunne droppe viftene det er billigste måte.

men kan koste vannavgift om det står på hele tiden. Man kunne fått en rørlegger å sette dette direkte i hovedkranen slik at det blir litt bedre, er usikker på om det finnes digital vannsperre som lukker\åpner vann etter behov for kjøling siden de fleste hovedkort er neppe bygget på slik vannkjøling løsning 4 pins fan funger nok dårlig til vann begrensing eller kabel som kan slå av vannet. Her måtte nok eksperter inn å finne løsning.

Ellers ville jeg droppe billige vannkjølingsløsninger, og heller satset på 4 pins PWM vifter isteden og sette det opp i hovedkortet.

Takker for gode og omfattende svar!

Kan første kommentere at hverken SLI, spill på fler enn en skjerm og å være innovatør ved å være en av de første på 4K-gaming er helt unødvendig. Jeg spiller kun på én skjerm og klarer meg fint med "high"-instillinger (ikke maks) og det holder. Jeg bruker vel og merke to skjermer, men den andre er kun til browsing o.l, så maskinen bør kunne håndtere f.eks. et spill samtidig som det brukes Twitch e.l. på skjerm to.

Kan også påpeke at om jeg bruker 12-13k eller opp imot 17k spiller ingen stor rolle. Dette er en investering som ikke skjer så ofte (ved at jeg kjøper ny PSU og kabinett), så jeg vil heller være litt mer futureproof enn å være konservativ. Det er derfor jeg også går litt "overboard" med 500GB SSDen fra Samsung, bl.a. Kan nevnes at jeg for øyeblikket sitter på en litt eldre plattform med en i5-4670K-prosessor og GTX 770 (som allerede er solgt når jeg får fatt i den nye). Oppgraderingen fra 770 til 970 føler jeg blir noe liten, eller tar jeg helt feil her?

Jeg ser for meg at jeg kan trappe ned prisen på hovedkortet, fjerne vannkjølinga og gå for en god luftkjøler, kanskje kjøre 250GB SSD istedet og oppgradere til EVGA-PSUen. 

Spørsmålet er da, hva er de store pros og cons med å gå for i7-6700K eller i7-5820K?

Lenke til kommentar

Kan nevnes at jeg for øyeblikket sitter på en litt eldre plattform med en i5-4670K-prosessor og GTX 770 (som allerede er solgt når jeg får fatt i den nye). Oppgraderingen fra 770 til 970 føler jeg blir noe liten, eller tar jeg helt feil her?

Du har helt rett, skal du oppgradere må du vurdere overklokking i tillegg.

R9 390x overklokket, eller GTX 980 TI som ikke blir særlig for deg som ikke vurder 4k eller spilling på maks.

Så det er litt dumt du solgte maskinen din er penger ut av vinduet.

i5-4670K er fremdeles greit i spill, overklokket, skal du ha særlig bedre, betaler du mye og får lite igjen for pengene.

6-8 kjerner vil være mest fremtidrettet i gaming særlig når DX 12 kommer for fullt i 2016-2017 så der er det lurt å invistere der.

Ellers kan du vurdere om du får brukt LGA 1366 eller 2011 sokkel oppsett til god pris og overklokke det.

Og håpe det ikke gir alt for dårlig ytelse med GTX 980 TI.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan nevnes at jeg for øyeblikket sitter på en litt eldre plattform med en i5-4670K-prosessor og GTX 770 (som allerede er solgt når jeg får fatt i den nye). Oppgraderingen fra 770 til 970 føler jeg blir noe liten, eller tar jeg helt feil her?

Du har helt rett, skal du oppgradere må du vurdere overklokking i tillegg.

R9 390x overklokket, eller GTX 980 TI som ikke blir særlig for deg som ikke vurder 4k eller spilling på maks.

Så det er litt dumt du solgte maskinen din er penger ut av vinduet.

i5-4670K er fremdeles greit i spill, overklokket, skal du ha særlig bedre, betaler du mye og får lite igjen for pengene.

6-8 kjerner vil være mest fremtidrettet i gaming særlig når DX 12 kommer for fullt i 2016-2017 så der er det lurt å invistere der.

Ellers kan du vurdere om du får brukt LGA 1366 eller 2011 sokkel oppsett til god pris og overklokke det.

Og håpe det ikke gir alt for dårlig ytelse med GTX 980 TI.

Tja, jeg får igjen 4k for deler jeg investerte 6k (billig hk, gpu, cpu) for nesten 2,5 år siden, så jeg vil ikke si det er penger ut av vinduet. Jeg benytter uansett den fine anledning jul til å få fatt på nye deler, så da vinner jeg i bunn og grunn på det. Det er i hovedsak derfor jeg bestemte meg for å selge den nå - en fin anledning til å kjøper noe helt nytt som kan holde en stund. 

Har et par kompiser som kjøpte 780Ti for omtrent 2,5 år siden, og jeg ser jo at det kortet holder godt tritt med nye spill i dag, så kanskje en 980Ti-investering kan være greit.

Det dere sier er at 5820K er en mer fremtidsrettet investering, så det er det kanskje ikke noe spørsmål da?

Lenke til kommentar

Du burde ikke solgt 4670K :\ Den er jo kanon den. Og hvis du hadde den er det iallfall ingen vits å gå 6600K som jeg skisserte tidligere.

Enig med LMH1 - gå 5820K for ekstra kjerner. Antall kjerner det det eneste som kan kalles futureproof, gitt at utviklere benytter seg av dem (noe vi ser de gjør).

Vedr skjermkort vil GTX 970 gi en grei boost ift GTX 770. Hvor mye avhenger av hvilken oppløsning og hvilket spill det er snakk om. Vrir du hånden min og vil ha et tall så sier jeg 15-20 FPS mer med 970 ift 770. Hvis vi videre ser på R9 390X så kan du legge på 10-15 FPS til. R9 390X yter opp mot GTX 980, spesielt i f.eks 1440p oppløsning, og koster 800 kroner mindre sånn ca. Så da må anbefalingene bli GTX 970 < R9 390X < GTX 980 TI. Mener dette er veien å gå for deg nå. Og så kommer det jo nye kort til neste år hvis du vil vente ..

Så for å summere opp:

5820K, 4*4 GB DDR4 (minnefreq har lite å si, bare ta noe billig gjerne), 250 GB SSD minimum (suppler med HDD ved behov), en OK kjøler (212 Evo) og så det skjermkortet du føler du har råd til. Og en god PSU ja :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du burde ikke solgt 4670K :\ Den er jo kanon den. Og hvis du hadde den er det iallfall ingen vits å gå 6600K som jeg skisserte tidligere.

Enig med LMH1 - gå 5820K for ekstra kjerner. Antall kjerner det det eneste som kan kalles futureproof, gitt at utviklere benytter seg av dem (noe vi ser de gjør).

Vedr skjermkort vil GTX 970 gi en grei boost ift GTX 770. Hvor mye avhenger av hvilken oppløsning og hvilket spill det er snakk om. Vrir du hånden min og vil ha et tall så sier jeg 15-20 FPS mer med 970 ift 770. Hvis vi videre ser på R9 390X så kan du legge på 10-15 FPS til. R9 390X yter opp mot GTX 980, spesielt i f.eks 1440p oppløsning, og koster 800 kroner mindre sånn ca. Så da må anbefalingene bli GTX 970 < R9 390X < GTX 980 TI. Mener dette er veien å gå for deg nå. Og så kommer det jo nye kort til neste år hvis du vil vente ..

Så for å summere opp:

5820K, 4*4 GB DDR4 (minnefreq har lite å si, bare ta noe billig gjerne), 250 GB SSD minimum (suppler med HDD ved behov), en OK kjøler (212 Evo) og så det skjermkortet du føler du har råd til. Og en god PSU ja :)

Om du fikk med deg det over, så er ikke den investeringen helt tapt. Hadde jeg ventet noe lenger, så hadde den antageligvis endt opp i skapet, og da hadde neste investering vært enda høyere for neste oppgradering. Med andre ord, et fint tidspunkt å bytte det ut på nå.

Jeg tar forøvrig med meg en eldre 128GB SSD og en 1TB HDD. Lagringsplass er aldri noe som har plaget meg, så 250GB SSD bør holde til å lagre de fleste spillene jeg bruker, som faktisk har behov for å ligge på SSDen, på C:. Resten kan ligge på den andre SSDen og HDDen.

EDIT: Da ser den for øyeblikket slik ut. Mangler bare et greit hovedkort (som ikke skal være helt overkill).

178aec54cd.png

Endret av highlander-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...