hean Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Som trådtittelen sier trenger jeg hjelp til å konfisgurere en PC... ikke ett bestemt budsjett. Klarer man å få en god PC til 5-6000 kr så er det kjempefint men må jeg opp i 10 000 kr ish så vil det så klart vurderes. PC-en skal brukes til "alt" bortsett fra tung spilling, trolig ikke spilling i det hele tatt. Bilderedigering er en del av det PC-en må klare... drar ofte inn flere bilder i en fil så mye minne prioriteres. Stor fordel at PC-en er stillegående da den står på soverommet... Ikke nødvendig å svare på alt, har du noen tanker rundt for eksempel grafikkortet så svar på kun det... setter pris på alle svar. CPU Vil ha en god CPU, betaler gjerne litt for denne men legger ikke ned masse ekstra penger for marginale fordeler. Prisklassen for CPU tenker jeg rundt 1000-2500 kr. Grafikk Trenger ikke ett spillkort men ett som er optimalt for bilderedigering. Noen tanker om Matrox?Trenger ok/god ytelse for bilderedigering og vil gjerne ha flere Displayport utganger. Fint om noen tanker rundt valg av skjermkort og hva jeg bør tenke på i dette valget med tanke på en stillegående maskin til bilderedigering. Spørsmål.... med en god prosessor, bra hovedkort og mye minne. Trenger man egentlig ett separat grafikkort til bilderedigering? Hovedkort Hva får man egentlig ekstra ved å legge mye penger i ett hovedkort, vil innebygd grafikk være nok? Minne Trenger minimum 16 GB, har 8 GB nå å får til stadighet beskjed om at det er tomt for minne... med 32 GB har jeg nok også sovet godt om natta. Hvor stor forskjell er det egentlig på forskjellig RAM? Finnes det funksjoner man får med dyrt minne som man ikke får med billig eller er det kun hastighetsforskjeller? Kabinett Gjerne ett lite og nett med plass til noen harddisker. Strømforsyning Klarer egentlig å finne det selv, vil nok gå for en ok corsair men kom gjerne med forslag som gir mye for pengene. CD/DVD Trenger jeg egentlig det? HDD Kjøpte en 480 GB SSD på Elkjøp under Black Friday kampanjene, det er nok i først omgang tenker jeg. Endret 2. desember 2015 av Nasciboy Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Ut i fra det du skriver så vil du ikke ha en lydløs PC, men en som ikke bråker veldig. CPUDu vil ha en med flest mulig kjerner (og raskest mulig, selvsagt). Intel Core i7-4790K er bra, men dyr. Eller du kan ta 4690K. GrafikkStrengt tatt så kan det godt hende du klarer deg uten grafikkort til bilderedigering. Men om du vil ha flere displayport så trenger du det kanskje. Det er kanskje smart å kjøpe en PC uten, men med plass til, og så kjøpe til et dersom du får behov. Nvidia vil gi deg mest for pengene, og de bruker færre watt enn AMD, og bør dermed være stillere. Dette er sikkert overkill, men, men: 3x displayport:https://www.komplett.no/product/850779/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-960-4gb-tiger-2xTo vifter gir mindre støy enn standardløsningen med en vifte. <- Viktig. Kabinett Om du velger for lite kan det blir vanskeligere å kjøle det med lite støy. Større vifter gir mer kjøling med mindre støy. Strømforsyning Her er det forskjell på støynivå. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSUATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 4x Molex, 1x FDVelg cooler master 212 evo Strømforsyningen har ECO knapp som gjør at viften blir deaktivert, Så sant viftene er PWM 4 pin burde det være lett å sette opp tempraturstyring (Sillent) eller Manual - temprature. Angående ram finnes det ECC brikker, ellers så er det funksjoner som XMS heat spreader som hjelper brikkene å holde seg kaldere ved overklokking, men med en K prosessor burde man ikke trenge å overklokke rambrikkene. Tror det er lite å hente på bilderedigering med rask minne. Husk skal du ha DDR3 bør du minst gå for 16 GB siden er vel ikke lenge til DDR3 sluttes å produsere så da blir det nok noe dyrere. Endret 2. desember 2015 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Blu. Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 En veldig stille pc til bilde/videoredigering: http://www.prisjakt.no/list.php?l=231614&view=b Har ikke tid akkurat nå til å forklare hvorfor jeg valgte disse delene. 1 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Hvorfor i f valgte du rm650? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) En veldig stille pc til bilde/videoredigering: http://www.prisjakt.no/list.php?l=231614&view=b Har ikke tid akkurat nå til å forklare hvorfor jeg valgte disse delene. Strix fikk pes i en test på tek for vifter som spant opp i utide. Det var derfor jeg anbefalte MSI. Endret 3. desember 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Blu. Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Hvorfor i f valgte du rm650? Den er stillere og mer pålitelig enn den billigere CX-serien til Corsair. Ett annet godt valg er EVGA Supernova G2 550W (http://www.prisjakt.no/product.php?e=3238866). Har ikke prøvd G2'en selv, men har hørt mye bra om den. En veldig stille pc til bilde/videoredigering: http://www.prisjakt.no/list.php?l=231614&view=b Har ikke tid akkurat nå til å forklare hvorfor jeg valgte disse delene. Strix fikk pes i en test på tek for vifter som spant opp i utide. Det var derfor jeg anbefalte MSI. Merkelig, må være en tidlig modell. Strix skal være helt stille under lett til medium belastning. Link? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Merkelig, må være en tidlig modell. Strix skal være helt stille under lett til medium belastning. Link? http://www.tek.no/artikler/samletest-bor-du-betale-mange-hundrelapper-mer-for-disse/191765/4 Det skal nevnes at viftene til Asus' Strix tidvis spant kraftig opp og passerte de 40,5 desibel som er oppgitt i vår graf Lenke til kommentar
Blu. Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Merkelig, må være en tidlig modell. Strix skal være helt stille under lett til medium belastning. Link? http://www.tek.no/artikler/samletest-bor-du-betale-mange-hundrelapper-mer-for-disse/191765/4 Det skal nevnes at viftene til Asus' Strix tidvis spant kraftig opp og passerte de 40,5 desibel som er oppgitt i vår graf Ok, dette er et 980-kort under høy belastning. Trur OP trygt kan velge enten Asus eller MSI sin versjon av 970 uten at lydnivået skal være den avgjørende faktoren Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Har 970 strix de bråker ikke noe spessielt under gta5/bf4 i sli. Eneste jeg har lagt merke til er st de bråker når de må dra inn all luften til kabinettet da jeg glemte slå på kabinett-viftene 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå