Gå til innhold

Panikk! - en mann og hans gravid kone på 14 år i Norge


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 Tvangsekteskap er forferdelig. :confused:

Alternativet kan være verre.

 

Å gifte seg med noen man ønsker å gifte seg med?

 

 

Vi snakker om land hvor livet er en kamp for å overleve, kanskje vanskelig å forstå for folk fra Norge. Tvangsekteskap kan være nødvendig for at familien skal overleve økonomisk. Folk må gjerne sitte inne i den lille boblen sin, men det er lite konstruktivt.

 

 

Mine søsken ble offer for tvangsekteskap. Heldgivis klarte de å flykte til norge. Også grunnen til at jeg er her i dag. Det du sier er ikke mitt og mine søskens synspunkt.  Det er ikke nødvendig, det er egoistisk og fælt.

 

 

Å diskutere noe objektivt som er personlig fører ikke noe godt med seg. For noen er det tradisjon og for andre er det på liv eller død.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mener du seksuell omgang mellom voksne og barn er greit?

Nei

Hva er poenget med å begynne å snakke om kameraovervåkning og voldtekt av mannen? Er du veldig ivrig etter å forsvare mannens overgrep?

Poenget er vel å påpeke noen problemer den norske stat har med å forholde seg til situasjoner som ikke passer inn i deres A4 format.

 

Jeg vet ikke om mannen har begått noen overgrep ifølge norsk lov, er du veldig ivrig etter å dømme mannen uten å ta en titt på beviser først?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er ganske objektivt mener jeg. Ingenting under tvang gir noe godt fra seg, uansett om det gagner noen andre. Det gjør ingenting at noen lider så lenge noen andre har det bra. Den funker ikke. Tvangsekteskap må ha totalforbud, løsningen på behovet for tvangsekteskap må man finne et annet sted. Feks. utdanning til alle kvinner.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er ganske objektivt mener jeg. Ingenting under tvang gir noe godt fra seg, uansett om det gagner noen andre. Det gjør ingenting at noen lider så lenge noen andre har det bra. Den funker ikke. Tvangsekteskap må ha totalforbud, løsningen på behovet for tvangsekteskap må man finne et annet sted. Feks. utdanning til alle kvinner.

 

Det er vel ingen tvil om at tvangsekteskap objektivt sett er galt, men hva er alternativet? Da kommer vi tilbake til innlegget jeg startet med, de er dårlige. Veldig mange stater er mislykkede med store interne konflikter, selvstyre eller delvis i borgerkrig så det å tro at det finnes en umiddelbar løsning på dette blir mildt sagt naivt. Igjen lite konstruktivt.

Lenke til kommentar

 

Men dersom mannen ikke er norsk statsborger og ellers ikke har brutt noen lover i sitt eget land, så er det jo her ingen problemer? Da har han vel ikke gjort noe som kan straffes etter den norske straffeloven?

 

Så lenge han nå ikke har sex med sin egen kone etter at han kom til Norge og heller ikke ser på nakenbilder av henne før hun fyller 18, så er jo alt i orden.

 

Det kan se ut til at forholdet rammes av straffeloven. Det må havne under straffeloven av 1902 § 12 siden det skjedde før straffeloven av 2005 trådte i kraft:

 

"For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt ... i utlandet av utlending, når handlingen ... hører blant dem som omhandles i denne lov ... § 195"

 

§ 195 er seksuell omgang med barn under 14 år (men § 196 - seksuell omgang med person under 16 år - kommer tilsynelatende ikke til anvendelse).

 

 

Hvis det er slik at norsk lov gjelder for utlendinger i utlandet, så er jo dette mildt sagt merkelig. Jeg kan ikke forstå at dette kan være korrekt så lenge personen ikke er norsk statsborger. 

 

Jeg håper virkelig at ikke denne unge mannen har blitt utsatt for tvangsekteskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gravide tenåringer har vi da virkelig hatt før, og da var tenåringen av norsk opphav. Her lukter det nesten litt dobbeltmoral.

 

13-åring: http://www.nrk.no/nordland/16-aring-gjorde-13-aring-gravid-1.10082712

15-åring: http://forum.kvinneguiden.no/topic/716835-fest-mindreårige-gravide/

14-åring: http://www.nrk.no/finnmark/gravid-mor-_14_-sokte-asyl-sammen-med-sin-mann-_23_-_-ingen-ble-varslet-1.12682747

 

Men sistnevnte var innvandrer? Oi fytterakkern, her må det ringes i bjeller.

"Hålogaland lagmannsrett har dømt gutten (16 år) til å sone 60 dager."

 

Kvinneguidens forum er ikke akkurat noen troverdig kilde.

 

I dette tilfellet er det snakk om en 14 år gammel jente og en 23 år gammel mann. En aldersforskjell på 9 år så tidlig i livet.

 

Islam har et jernaldersyn på sex og ekteskap. At jenter blir giftet bort i barndommen er helt vanlig. Svært mange muslimske kvinner - ja jeg vil tro flesteparten - blir giftet bort mot sin vilje og voldtatt. Men dette er en akseptert del av kulturen deres.

 

Dette paret er ifra Syria - der er seksuell lavalder og aldersgrense for ekteskap 18 år - med andre ord kan mannen straffes ved at det utføres DNA test når barnet er født, eller det andre barnet de allerede har som er 18 måneder gammelt - som vil si at han voldtok henne hvertfall når hun var 11-12 år.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

 

Gravide tenåringer har vi da virkelig hatt før, og da var tenåringen av norsk opphav. Her lukter det nesten litt dobbeltmoral.

 

13-åring: http://www.nrk.no/nordland/16-aring-gjorde-13-aring-gravid-1.10082712

15-åring: http://forum.kvinneguiden.no/topic/716835-fest-mindreårige-gravide/

14-åring: http://www.nrk.no/finnmark/gravid-mor-_14_-sokte-asyl-sammen-med-sin-mann-_23_-_-ingen-ble-varslet-1.12682747

 

Men sistnevnte var innvandrer? Oi fytterakkern, her må det ringes i bjeller.

"Hålogaland lagmannsrett har dømt gutten (16 år) til å sone 60 dager."

 

Kvinneguidens forum er ikke akkurat noen troverdig kilde.

 

I dette tilfellet er det snakk om en 14 år gammel jente og en 23 år gammel mann. En aldersforskjell på 9 år så tidlig i livet.

 

Islam har et jernaldersyn på sex og ekteskap. At jenter blir giftet bort i barndommen er helt vanlig. Svært mange muslimske kvinner - ja jeg vil tro flesteparten - blir giftet bort mot sin vilje og voldtatt. Men dette er en akseptert del av kulturen deres.

 

Dette paret er ifra Syria - der er seksuell lavalder og aldersgrense for ekteskap 18 år - med andre ord kan mannen straffes ved at det utføres DNA test når barnet er født, eller det andre barnet de allerede har som er 18 måneder gammelt - som vil si at han voldtok henne hvertfall når hun var 11-12 år.

 

Point missed.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/finnmark/_-norge-ma-langt-pa-vei-akseptere-at-mindrearige-flyktningjenter-er-gift-og-far-barn-1.12684578

 

 

De skriver at 12-åringen (nå 14-år) kan ha hatt det bra i ekteskapet med mannen, og at hun kan få det verre om hun blir skilt pga. trussel for hva familien kan gjøre med henne etterpå.

 

"Derfor må vi godta barneekteskap".

 

Men de tar feil, vi trenger ikke å la pedofile legalisere barnemisbruk.

 

 

Jeg syntes det er viktig at vi om ikke annet bevarer den norske loven i Norge, jeg er imot innføring av Sharia-lov. Det finnes mange steder i verden hvor folk kan leve med Sharia-lov, men norske lover har vi kun i Norge, (sålenge migrantene tillater oss det).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Joda, men vi kan ikke straffe andre mennesker for hva de har gjort i sitt eget hjemland så lenge det er der de har gjort det og det er lovlig! Det blir på lik linje som at vi skal straffe nordmenn fordi de har brutt norsk lov i et annet land, til tross for at det norske lovbruddet var fult lovlig i det landet! Det blir som om alle nordmenn som kom på fly fra Amsterdam måtte avgi blodprøve fordi de kunne ha røyket cannabis der nede, noe som er lov i Nederland men ikke i Norge og dermed dømt for bruk av narkotiske midler.

Lenke til kommentar

Joda, men vi kan ikke straffe andre mennesker for hva de har gjort i sitt eget hjemland så lenge det er der de har gjort det og det er lovlig! Det blir på lik linje som at vi skal straffe nordmenn fordi de har brutt norsk lov i et annet land, til tross for at det norske lovbruddet var fult lovlig i det landet! Det blir som om alle nordmenn som kom på fly fra Amsterdam måtte avgi blodprøve fordi de kunne ha røyket cannabis der nede, noe som er lov i Nederland men ikke i Norge og dermed dømt for bruk av narkotiske midler.

Som norsk statsborger er du underlagt store deler av norsk straffelovgivning uavhengig av hvor du måtte befinne deg i verden og hvilke regler som måtte gjelde der du befinner deg. Men cannabis kan du røyke.

 

Når det gjelder denne saken så viser den vel bare hvorfor samfunn fungerer best dersom de som bor der har en relativt lik kultur. 

Lenke til kommentar

Som norsk statsborger er du underlagt store deler av norsk straffelovgivning uavhengig av hvor du måtte befinne deg i verden og hvilke regler som måtte gjelde der du befinner deg. Men cannabis kan du røyke.

 

Oppsiktsvekkende påstand som det hadde vært greit med kilder for.

 

Dog denne sak ser ut til å omhandle hvorvidt utenlandske statsborgere i utlandet er underlagt norsk lov. ;)

 

(Sekundært kan man da spørre seg om Iransk, syrisk, amerikansk, kinesisk, Brasiliensk, etc lov gjelder for nordmenn i Norge?)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja min kommentar var generell og ikke tiltenkt denne konkrete saken, som uansett ville angått straffeloven 1902.

 

At man som norsk statsborger er underlagt deler av norsk straffelov uavhengig av hvor man befinner seg fremgår av straffeloven § 5. Dette kan man selvsagt være kritisk til. Men det hindrer i hvert fall folk i lovlig å kunne reise til utlandet for å kjønnslemleste barna sine, eller å ta abort i niende måned. 

 

Det er også riktig at deler av straffeloven gjelder for utlendinger i utlandet.

For det første gjelder det for personer som var utlendinger da handlingen skjedde men som senere har blitt norske statsborgere.

For det annet gjelder det for personer som var og fortsatt er utlendinger "dersom handlingen har en lengstestraff på fengsel i 6 år eller mer og er rettet mot noen som er norsk statsborger eller er bosatt i Norge."

 

Om andre stater respekterer at vår straffelov er slik blir et annet spørsmål. Men de fleste siviliserte land respekterer folkerett. 

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er det utenkelig at paret kan bo under samme tak. Hva som har skjedd før på det intime området, i Syria, kan man slå strek over, men norsk lov gjelder her til lands, og da kan ikke myndighetene late som ikke noe.

 

Allikevel er det mulig å være smidig til en viss grad. Men det kommer isåfall helt an på hva jenta mener om saken.

 

Hvis hun uttrykker å ha det bra, kan forløpet da bli at hun flytter på mødrehjem, og barnefaren får treffe henne en gang i mellom, med personale til stede. Så kan de ved senere anledning søke Fylkesmann om godkjenning av ekteskap når hun er 16 år. (såvidt jeg vet finnes det dispensasjonsmulighet i loven for dette)

 

Men jeg frykter at forløpet også kan ende mer dramatisk.

 

Det kan være at Barnevernet bruker det 18 mnd. gamle barnet som pressmiddel for å få henne til å bryte all kontakt med ektemannen. Hvis hun ikke gjør det, truer de med å ta fra henne barnet (og det hun venter) og gi de til norske fosterforeldre. Og mannen sendes til helt annen kant av landet "for unngå bråk" i den forbindelse, og jenta tvangsplasseres på Barnevern-institusjon inntil hun er "blitt lydig" som fagfolkene ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gravide tenåringer har vi da virkelig hatt før, og da var tenåringen av norsk opphav. Her lukter det nesten litt dobbeltmoral.

 

13-åring: http://www.nrk.no/nordland/16-aring-gjorde-13-aring-gravid-1.10082712

15-åring: http://forum.kvinneguiden.no/topic/716835-fest-mindreårige-gravide/

14-åring: http://www.nrk.no/finnmark/gravid-mor-_14_-sokte-asyl-sammen-med-sin-mann-_23_-_-ingen-ble-varslet-1.12682747

 

Men sistnevnte var innvandrer? Oi fytterakkern, her må det ringes i bjeller.

Det burde igrunnen ringe i bjellene uansett, og ikke gjøres forskjell på hvor man kommer fra. Det handler om helse, ikke religion, etnisitet eller politikk.

Jeg tror poenget var at hun var gift (og 14 år gammel), ikke at hun var gravid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...