Gå til innhold

Hvordan bli lektor (realfag)?

Goose921

Anbefalte innlegg

I min evig søken etter en livssyssel har jeg nå begynt å se litt på mulighetene for å bli lektor.

Jeg har snart en bachelor i molekylærbiologi, som jeg ønsker å bygge på. Men i tillegg kunne jeg godt tenkt meg å ta emner i matematikk slik at jeg oppfyller kravene for å kunne undervise i det også.

Jeg vet jeg må ta PPU får å kunne undervise, men jeg vet ikke helt hva jeg må gjøre/ha for å kunne bli "lektor". Er det slik at jeg må ta en mastergrad?

Jeg kunne selvfølgelig søkt på lektorutdannelsen og søkt innpass for de fagene jeg allerede har, men jeg ønsker egentlig å bli i Oslo, og universitetet i Oslo tilbyr ikke en lektorutdannelse hvor man kan fordype seg i biologi og matematikk.

Er det mulig å fylle på med matematikkemnene på egenhånd, forså å ta PPU, og dermed bli lektor?

Takk for svar :)

Endret av Goose921
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli lektor så må du ha en mastergrad med PPU på toppen.

Du vil trenge 60 studiepoeng eller så for å ha undervisningskompetanse i et fag, selv om man kan bli satt til å undervise fag hvor man ikke har undervisningskompetanse. Dette kan dog endre seg fremover.

Når det er sagt så man ikke ha PPU for å få lov til å undervise. Men jeg vil anbefale deg å ta en mastergrad, og så prøve deg på PPU. Eventuelt så kan du gå rett på PPU (som jeg tror er mulig med "bare" en bachelorgrad), for å teste ut læreryrket.

Enkeltemner med matematikk kan du spe i litt her og der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...