Gå til innhold

9600XT eller FX5600 ?


Sandrock

Anbefalte innlegg

Jeg leste den der lange postn om skjermkort men den sa meg egentli ikke så mye ettersom de aktuelle kortene for meg ikke var satt opp mot hverandre

 

ver dag innser at jeg må ha et nytt skjermkort men har ikke mer enn 2000 spenn å bruke så det kan vel neppe bli mer enn et 9600XT eller FX5600 og her kunne jeg trenge litt hjelp av noen som faktisk vet hva de prater om.

 

Overklokking er helt uaktuelt etter som jeg ikke har peiling der.

Andre alternativer er også satt pris på... jeg trenger skikkelig mye hjelp.

 

 

 

Takk på forhånd

 

 

 

Hilsen en i tvil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9800 SE eller 9600 XT.

Det eksisterer ingen tvil hos meg heller, et 9600XT kort er et mye kraftigere kort en FX5600, i noen tilfeller så er faktisk 9600XT kjappere enn FX5950...

Et 9800SE kort kan også være et godt valg, noen av 9800SE kortene er "nedgraderte 9800PRO" kort, forskjellen mellom 9800SE og 9800PRO er at proutgaven kjører med 8 pipelines mens 9800SE kjører med 4.

I 40-50% av tilfellene så klarer man å enable de siste 4 pipelinene på 9800SE kortet og da har man et ekte 9800PRO kort til underkant av 2000 kr.

Er du en ivrig TV-titter så burde du også ta en titt på 9800SE AIW som selges for kr. 1998,- hos databutikken.com (ingen favorittbutikk så det er sagt...).

Mange av 9800SE AIW kortene kan også moddes til et 9800PRO AIW som koster kr.4500,- og oppover.

Det er ikke allverdens ytelseforskjell mellom et 9600XT kort og et 9800SE kort men er du heldig og får et 9800SE kort som er moddbart så kan ikke disse kortene sammenlignes.

Endret av norrick
Lenke til kommentar
9800 SE eller 9600 XT.

Det eksisterer ingen tvil hos meg heller, et 9600XT kort er et mye kraftigere kort en FX5600, i noen tilfeller så er faktisk 9600XT kjappere enn FX5950...

Et 9800SE kort kan også være et godt valg, noen av 9800SE kortene er "nedgraderte 9800PRO" kort, forskjellen mellom 9800SE og 9800PRO er at proutgaven kjører med 8 pipelines mens 9800SE kjører med 4.

I 40-50% av tilfellene så klarer man å enable de siste 4 pipelinene på 9800SE kortet og da har man et ekte 9800PRO kort til underkant av 2000 kr.

Er du en ivrig TV-titter så burde du også ta en titt på 9800SE AIW som selges for kr. 1998,- hos databutikken.com (ingen favorittbutikk så det er sagt...).

Mange av 9800SE AIW kortene kan også moddes til et 9800PRO AIW som koster kr.4500,- og oppover.

Det er ikke allverdens ytelseforskjell mellom et 9600XT kort og et 9800SE kort men er du heldig og får et 9800SE kort som er moddbart så kan ikke disse kortene sammenlignes.

Han sa jo at han ikke har planer om å klokke. da regner jeg hvertfall ikke med at han har tenkt til å modde. går for et R9600XT du, da har du et kjempekort til en overkommelig pris..

 

ergo

Lenke til kommentar
,16/11/2003 : 11:50]

Han sa jo at han ikke har planer om å klokke. da regner jeg hvertfall ikke med at han har tenkt til å modde. går for et R9600XT du, da har du et kjempekort til en overkommelig pris..

 

ergo

Han sa ikke noe om modding men ha skrev ihvertfall:

 

Andre alternativer er også satt pris på...

 

Og da må jeg påpeke at det er ikke stor ytelseforskjell på 9600XT og 9800SE, prisen er omtrent lik.

Den største fordelen v/9800SE er at man kan kansje åpne de siste 4 pipelinene med å laste ned en driver som enabler disse.

Han behøver ikke å modde noe som helst.

Endret av norrick
Lenke til kommentar
Uhm ok modding med en driver ? hvor får jeg så tak i den drivern og hvordan kan jeg vere sikker på at jeg kan åpne de 4 siste pipelines ?

http://www.ocfaq.com/softmod/download.php er stedet for modda drivere og her finner du også mye info om selveste modden.

Sjangsen for at du klarer å modde kortet ligger på 30-50%, vanskelig å svare på dette siden infoen rundt dette er litt sprikende.

Lenke til kommentar
"9600 XT uten tvil ikke kjøp noe i det hele tatt som har FX i seg  :lol:"

 

 

Denne kunne du spart deg...Fx5900Ultra er et råkort, har to maskiner nå satt opp, med den andre på et Radeon9800Pro kort..begge har sine fordeler, der Radeon vinner over Fx, gjør også Fx over Radeon..bildekvaliteten ser jeg ikke forskjell på. Begge er sinnsykt bra kort.

Er litt lei av alle som nærmest rakker ned på Fx kort eiere. Er jo nesten gått sport i det her på forumet..selv om jeg også nå har Radeon, bruker jeg faktisk Fx maskinen mest, og syns som oftest ting går litt kjappere der..har forøvrig likt utstyr i begge, med samme minne, hovedkort, pros.

Har også alltid hatt Geforce kort, og de har gjort en god jobb.

Men er vel noen som har noe å reagere på her og`

Lenke til kommentar
"9600 XT uten tvil ikke kjøp noe i det hele tatt som har FX i seg  :lol:"

 

 

Denne kunne du spart deg...Fx5900Ultra er et råkort, har to maskiner nå satt opp, med den andre på et Radeon9800Pro kort..begge har sine fordeler, der Radeon vinner over Fx, gjør også Fx over Radeon..bildekvaliteten ser jeg ikke forskjell på. Begge er sinnsykt bra kort.

Er litt lei av alle som nærmest rakker ned på Fx kort eiere. Er jo nesten gått sport i det her på forumet..selv om jeg også nå har Radeon, bruker jeg faktisk Fx maskinen mest, og syns som oftest ting går litt kjappere der..har forøvrig likt utstyr i begge, med samme minne, hovedkort, pros.

Har også alltid hatt Geforce kort, og de har gjort en god jobb.

Men er vel noen som har noe å reagere på her og`

Leser du litt hw tests rundt på nettet så kommer du nok frem til samme konklusjon som andre, GFFX kortene koster mye og yter dårlig sammenlignet med 9800PRO, dette gjør seg spesielt gjeldende når man tar bort tweaksene/juks fra driverene til nVidia.

Med tanke på pris så vinner 9800Pro klart over GFFX5900ultra.

Bildemessig så kan ikke disse kortene sammenlignes på noen som helst måte, ATI har den mest nøyaktige antialisingen.

 

Billigste 9800PRO kort koster kr. 2700 og det billigste 5900ultra kortet koster over kr. 4000.

 

BTW: Man kan være heldig å få kjøpt et 9800SE kort til kr. 1700 som er moddbart og da vil du få et "ekte" 9800PRO kort til kr. 1700.

 

Det er vel ikke mye tvil om hvem som er vinneren!

Endret av norrick
Lenke til kommentar
"9600 XT uten tvil ikke kjøp noe i det hele tatt som har FX i seg  :lol:"

 

 

Denne kunne du spart deg...Fx5900Ultra er et råkort, har to maskiner nå satt opp, med den andre på et Radeon9800Pro kort..begge har sine fordeler, der Radeon vinner over Fx, gjør også Fx over Radeon..bildekvaliteten ser jeg ikke forskjell på. Begge er sinnsykt bra kort.

Er litt lei av alle som nærmest rakker ned på Fx kort eiere. Er jo nesten gått sport i det her på forumet..selv om jeg også nå har Radeon, bruker jeg faktisk Fx maskinen mest, og syns som oftest ting går litt kjappere der..har forøvrig likt utstyr i begge, med samme minne, hovedkort, pros.

Har også alltid hatt Geforce kort, og de har gjort en god jobb.

Men er vel noen som har noe å reagere på her og`

Leser du litt hw tests rundt på nettet så kommer du nok frem til samme konklusjon som andre, GFFX kortene koster mye og yter dårlig sammenlignet med 9800PRO, dette gjør seg spesielt gjeldende når man tar bort tweaksene/juks fra driverene til nVidia.

Med tanke på pris så vinner 9800Pro klart over GFFX5900ultra.

Bildemessig så kan ikke disse kortene sammenlignes på noen som helst måte, ATI har den mest nøyaktige antialisingen.

 

Billigste 9800PRO kort koster kr. 2700 og det billigste 5900ultra kortet koster over kr. 4000.

 

BTW: Man kan være heldig å få kjøpt et 9800SE kort til kr. 1700 som er moddbart og da vil du få et "ekte" 9800PRO kort til kr. 1700.

 

Det er vel ikke mye tvil om hvem som er vinneren!

hører du ikke på hva han sier?? han HAR begge kortene og ser ikke forskjell på bildekvaliteten. du har ikke peiling på dette, du har bare lest rundt på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...