Countryman Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 God morgen! En black-friday tv skal muligens henges opp på en gipsvegg - med dette veggfestet Tv`n veier 38kg ...og jeg bør muligens vurdere ikke å henge den opp? Greia er at jeg knakker i veggen for å finne støttebjelker, men finner de ikke med øra... Så det jeg lurer på er: -Vil veggen tåle dette om jeg ikke treffer bjelkene? -Hvilke type skruer bør jeg i så fall feste veggfestet med? Takker for tips til hjelp Lenke til kommentar
Woff Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Ja, en gipsvegg vil fint bære denne vekta! Men du må benytte 'riktige' plugger som tåler belastningen. Sjekk dette dokumentet for hvilke typer plugger du kan benytte. http://www.norgips.no/viewres/index2,779.htm/af0d2d0fdef036fa8ccaaedf1c8c2fc58144ae66.pdf Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Takk! (er ingen tilhenger av å laste ned filer seru ) Vil dette inkludere "oj, jeg missa på bjelken" også? Jeg trodde ikke det Lenke til kommentar
Woff Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Joda, du kan bomme på bjelken uten at det blir problemer. Men da bør du nok sette inn rett plugg! 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 ok det var godt å høre, takker. Istedet da for å fortsette og lete etter en bred stereobenk å sette den på, kan jeg heller svippe ned på plugg-butikken imorgen tidlig Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Man får jo også stereobenker/TV-benker med integrert feste, så du slipper å bruke masse plass til foten. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Man får jo også stereobenker/TV-benker med integrert feste, så du slipper å bruke masse plass til foten. Ja nei, ønsker å unngå det. Ikke lenge siden jeg handlet inn et stilig hifi-rack som tar liten plass. Det er ikke black friday hver dag Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Jeg har ikke kun gode erfaringer med vanlige gipsplugger ... De som utvider seg på baksiden derimot, har aldri sviktet. Koster litt mer, men det er snakk om kronestykker. Du sier ikke noe om hva slags veggfeste du planlegger å bruke, men dersom det er av typen som krever flere men tynnere skruer, pass på at vekten blir fordelt så godt som mulig. Ikke slurv med mättspödet. De nyere festene med stålwire og to kraftige fester i vegg kan muligens være noe å vurdere? De er jo geniale. De man verken trenger tommestokk eller vater for å montere. Bare smeller de inn i passe høyde på øyemål og henger TV´n på som et vanlig maleri. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Kan du ikke bruke en stendersøker? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Alternativt kan du bruke ein tynn bor for å sjekke veggen. Då kan du prøve litt forskjellige plassar til du får ut trespon og ikkje berre gips under boringa. Fordelen med denne metoden er at du vil være heilt sikker på at du har truffet treverk sidan du ser kva du borrer i. Ulempen med denne metoden er at du kan være uheldig og treffe eventuelle ledningar eller rør i veggen (sjølv om dets normalt ikkje skal gå gjennom veggen i denne høgda). Med skikkelige gipsanker så vil gipsveggen i seg sjølv kunne bære vekta. Berre pass på å sjekk nøye kva vekt gipsankeret er sertifisert til og være påpasselig med å bruke ankeret rett. Ein anna ting som er verdt å neme er at du også må sjå over korleis sjølve gipsplata er festa til veggen. Det hjelper ikkje å ha verdens beste gipsanker dersom vekta av TV'en gjer at heile gipsplata løsner frå veggen. Dette er også ein ting som ikkje skal skje, men eg har sett eksempler på gipsveggar som berre så vidt er festa til stenderane og der det i all hovedsak er listene som holder plata på plass. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Jeg kjenner at jeg helst ville funnet tre jeg altså...Jæskla kjipt å våkne til et digert hull i veggen og en knust flatskjerm på gulvet.Lar det seg ikke gjøre å finne stendere med en stendersøker?149,- på Biltema... 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Jeg har ikke kun gode erfaringer med vanlige gipsplugger ... De som utvider seg på baksiden derimot, har aldri sviktet. Koster litt mer, men det er snakk om kronestykker. Du sier ikke noe om hva slags veggfeste du planlegger å bruke Ja, her skal det ikke spares på noe - tenke Maloney-plugger..(?) tror det er det de heter. Det ligger link til festet i TS Kan du ikke bruke en stendersøker? Det vil vel neste være verdt å skaffe seg en slik, eller få lånt en til anledningen. Alternativt kan du bruke ein tynn bor for å sjekke veggen. . Med skikkelige gipsanker så vil gipsveggen i seg sjølv kunne bære vekta. Berre pass på å sjekk nøye kva vekt gipsankeret er sertifisert til og være påpasselig med å bruke ankeret rett. Ein anna ting som er verdt å neme er at du også må sjå over korleis sjølve gipsplata er festa til veggen. Det hjelper ikkje å ha verdens beste gipsanker dersom vekta av TV'en gjer at heile gipsplata løsner frå veggen. Dette er også ein ting som ikkje skal skje, men eg har sett eksempler på gipsveggar som berre så vidt er festa til stenderane og der det i all hovedsak er listene som holder plata på plass. Smart, takker Ang. løsning av hele gipsplata - her er det vel bare å krysse fingrene Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Jeg kjenner at jeg helst ville funnet tre jeg altså... Jæskla kjipt å våkne til et digert hull i veggen og en knust flatskjerm på gulvet. Lar det seg ikke gjøre å finne stendere med en stendersøker? 149,- på Biltema... Hihi jeg er helt enig jeg asså...skal stikke ned på Clas Olsson etterpå - har de det på Biltema har de det sikkert der også Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 Jeg takker for alle gode tips folkens - men jeg fant fort ut at "her skal ingenting henges opp". Det er greit, gipsen skal sikkert kunne holde vekten, men når jeg fikk se størrelsen og kjente på tyngden var jeg ikke i tvil - dette tør jeg bare ikke. Den fikk fint plass på mitt hifi-rack - jeg filer bare av en bit på hvert støttebein slik at det ikke stikker ut på utsiden - looking good God kveld 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Det skal være 60 cm mellom hver stender og det er enklere å høre forskjell hvis du for eksempel bruker en hammer istedenfor for å dunke på veggen. Du hører tydelig forskjell på lyden når du treffer en stender. Det går stort sett greit å feste rett i gipsen men jeg ville selv aldri gjort det med en så tung (og dyr) tv. Fest det heller i stenderne så slipper du mulige problemer i fremtiden. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 Det skal være 60 cm mellom hver stender og det er enklere å høre forskjell hvis du for eksempel bruker en hammer istedenfor for å dunke på veggen. Du hører tydelig forskjell på lyden når du treffer en stender. Det går stort sett greit å feste rett i gipsen men jeg ville selv aldri gjort det med en så tung (og dyr) tv. Fest det heller i stenderne så slipper du mulige problemer i fremtiden. Jepp Jeg kjøpte meg stendersøker og ekspansjonsbolter og hele pakka jeg, har funnet de - men som du også sier - orker ikke tanken på å våkne opp til lyden av 10.000 knas.. Det hadde "sett bedre ut" å fått den opp men, det får ev. bli noe jeg gjør i fremtiden, bygge opp en liten forsterkning el.l. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Ellers er det jo alltid et alternativ å slå hull i gipsveggen fra stender til stender og "kubbe" mellom stenderne, legge inn trestykker fra stender til stender som man fester godt i stenderne og som gir godt feste for å skru fast tunge ting. Så legger man inn en ny bit gips sparkler og maler. Gipsvegger er greie å jobbe med sånn sett, i alle fall hvis de er malt og ikke tapetsert. Og om man ikke får dette helt pent perfekt, så vil det være skjult bak TV-en. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Det skal være 60 cm mellom hver stender og det er enklere å høre forskjell hvis du for eksempel bruker en hammer istedenfor for å dunke på veggen. Du hører tydelig forskjell på lyden når du treffer en stender. Det går stort sett greit å feste rett i gipsen men jeg ville selv aldri gjort det med en så tung (og dyr) tv. Fest det heller i stenderne så slipper du mulige problemer i fremtiden. Mja, nå til dags brukes det som oftest plater som er 90x240, og da er stenderne som regel på 45cm CC. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Siden når da? Sist jeg sjekket var alt tilpasset stenderavstand på 60 cm, både isolasjon og plater av gips, spon og trefiber. 90 cm bred gips har jeg stort sett bare sett som 6mm tynn rehabgips, og den festes aldri rett på stendere men brukes utenpå eldre ferdig vegg, Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Mer og mer vanlig de siste 5 årene hvertfall. Av det jeg har sett går det klart mer av 90-gips enn 120. 120 blir for tung å håndtere for en mann, tror en 120-plate er drøye 30 kg, mens 90 er rundt 24. Gjør en del forskjell det. Fins en grense på 25 kilo i et regelverk som nok er lurt å følge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå