Gå til innhold

Javascript - noen forslag for å fullføre programmet ?


Anbefalte innlegg

Random-spill
Programmet trekker et tilfeldig tall mellom 1 og 100, bruker skal gjette tallet iterativt (om igjen) til
suksess. For hver runde skal programmet rapportere om bruker sitt forslag er mindre eller større enn
det korrekte. Om bruker foreslår 0 skal det tolkes som at han/hun gir opp, og spillet avsluttes da
med melding om det korrekte tallet. Når et spill er over skal programmet spørre bruker om hun vil
fortsette, og i så fall trekke og starte nytt spill.

 

#Har programmert så langt:

 

alert("Du skal velge ett tall mellom 1 - 100");

var svaret=36;
var tall;
var null;

for (i=0;i<100;i++) {
 tall=promt("Gjett på ett tall mellom 1 - 100 ? ");
 if (svaret ==tall){
  alert(" Hurra du gjettet riktig")
  break;
 } else {
  tall=promt("Prøv igjen");
 }

Random-spill.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker en ekstra If-blokk like etter prompten, hvor du sjekker tall for 0 eller stringverdien "". Eventuelt kan du óg gjøre sjekk på at tallverdien er mellom 1 og 100.

 

[edit]

Ser nå at du har dobeltpostet.

 

Fy!, gå i skammekroken. Har du ikke lest forumreglene gutt? :nei:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

2 ting:

1 du har en løkke som lar deg gjette 100 ganger, hvis man skal ha en løkke som skal gå til man gir opp eller velger riktig tall, hvorfor ikke bruke en while løkke og kjøre while true?

 

Dette kan jo være fordi du tester, men hadde det ikke vært mer gøy å autogenerere ett tall mellom 1 og 100?

 

(Noe slikt?)

var svaret = (Math.floor(Math.random() * 100) + 1);

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...