Gå til innhold

[Løst] Top of the line pc

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal bygge meg en pc og ønsker en vurdering av andre på delen e jeg har valgt. Prisen er planlagt til å bli ca. 25k uten peripherals og skjerm.

Deler:

Cpu: intel i7 6700k

Gpu: gtx 980ti g1 gaming fra gigabyte

Hovedkort: Asus Rog maximus VIII Hero

RAM: 16 gb ddr4 hyperx fury 2133 mHz

Cpu kjøler: corsair h100i gtx

Psu: corsair ax860

Kabinett: nzxt noctis 450

Ssd: 2x samsung 850 evo 250gb

Hdd: 2tb wb black 7200rpm

Tips settes stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg skal bygge meg en pc og ønsker en vurdering av andre på delen e jeg har valgt. Prisen er planlagt til å bli ca. 25k uten peripherals og skjerm.

Deler:

Vil ikke bygget en "top of the line PC" med skylake

Bytt ut z170 med x99.

CPU: i7 5820K

RAM: 16 gb ddr4 3000 mhz, koster omtrent det samme

CPU kjøleren: Den du har valgt, er laget av et dårlig selskapet. Vurderer heller H110i GT (uten GTX)

https://www.komplett.no/product/836181/datautstyr/vifterkjlingvannkjling/cpu-vannkjling/corsair-h110i-gt-hydro-series-cpu-kjler

Mye mindre problemer med den

SSD: Du har valgt budsjettt SSDer i en "top of the line PC". Vurder heller 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3332003

Lenke til kommentar

Deler:

Vil ikke bygget en "top of the line PC" med skylake

Bytt ut z170 med x99.

Kan du fortelle litt om hvorfor du mener det?

AtW

Lenke til kommentar

Tenkte mer på det jeg siterte, du anbefaler x99 og ikke skylake.

AtW

Jeg skrev det mens du siterte meg. Jeg siterer som regel folk når jeg svarer de.

Anbefaler X99 over Skylake fordi prisen er akkurat lik. Du får samtidig 2 mer kjerner, og hvis man uansett har pengene å bruke, så forstår jeg ikke hvorfor man vil gå for Skylake.

Du får flere PCIe lanes, som gjør at du får full utnyttelse av x16/x16 skulle man kjøre SLI i fremtiden. For ikke å snakke om bedre multitasking hvis man holder på med andre ting enn spill.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

AtW

Jeg skrev det mens du siterte meg. Jeg siterer som regel folk når jeg svarer de.

Anbefaler X99 over Skylake fordi prisen er akkurat lik. Du får samtidig 2 mer kjerner, og hvis man uansett har pengene å bruke, så forstår jeg ikke hvorfor man vil gå for Skylake.

Du får flere PCIe lanes, som gjør at du får full utnyttelse av x16/x16 skulle man kjøre SLI i fremtiden. For ikke å snakke om bedre multitasking hvis man holder på med andre ting enn spill.

Er den lik? Jeg er ikke nødvendigvis uenig i din vurdering, du får flere cores og mer PCI med X99, som teller positivt, men har inntrykk av at du får mere "Moderne features" per krone på et tilsvarende Z170-mobo?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Er den lik? Jeg er ikke nødvendigvis uenig i din vurdering, du får flere cores og mer PCI med X99, som teller positivt, men har inntrykk av at du får mere "Moderne features" per krone på et tilsvarende Z170-mobo?

AtW

Prisforskjellen på Skylake i7 og i7 5820K er 50 kr.

Du får mer features på et X99 brett sammenlignet med et z170. Flere pci-e spor, flere pci-e lanes. Begge har m2 pcie 3.0 x4. Prisen på det z170 hk han ville ha er 2200 kr. Det asus x99 er 2490 kr.

Sammenlign her fordi som vil virkelig sjekke

https://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=850564&sku=822915

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Bedre lyd fra hovedkortet er meningsløst, hvis man skal ha "superlyd" så bruker man dedikert lydkort. USB-C og 3.1 er meningsløst hvis man ikke har mange ekstremt store filer man må overføre veldig kjappt. Z170 har ingenting å tilby for noen som vil ha "det beste av det beste", det finnes utvidelseskort for å få de få ekstra tingene Z170 har og alt den er svakere på kan man ikke gjøre noe med. Det er med god grunn at X99 og 5820K "alltid" anbefales.

Har hørt noen si at X99 begynner å bli utdatert, da er Z170 også utdatert :D

Lenke til kommentar

Som sagt, er ikke nødvendigvis uenig, men på de to kortene vil jeg si Z170 er bedre utstyr med features som jeg snakker om, USB-c, USB 3.1, HDMI-utgang, tilsynelatende bedre lydchip osv. Ville nok allikevel godt for X99 selv, men noe å ta med i vurderingen ihvertfall.

AtW

Nå syntes jeg det begynner å bli litt tynt her med argumenter her.

Jeg klarer ikke å ta deg seriøst ATW når du sier at HDMI-utgang, usb-c og usb 3.1 gjør et HK bedre utstyrt enn et x99 brett. Jeg mener, HDMI-utgang? Når skjermkortet har det?

X99 gir deg

28 pci-e lanes (med 5820k)

4 pci-e x16 (som et minimum)

8 dimm slots

2 eksta cores / 4 threads (5820k)

x99 er jo en entusiast plattform, som igjen fører til en del ekstra features. Er ikke det bedre features?

Jeg hadde aldri betalt det samme ihvertfall får 2 mindre cores/2 threads, og bli potensielt gimpa hvis SLI blir en realitet.

Det virker som du tar opp tilkoplinger til brettet isteden for å snakke om teknologien som faktisk sitter på det. Hva syntes du selv er viktigst? 

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Synes ikke det er spesielt tynt, det er bare en konkretisering av det jeg sa. X99 har flere PCI-lanes og muligheter for kraftigere CPUer, mens Z170 har mere moderne features på mobo til prisen. Det blir jo selvfølgelig en individuell vurdering vurderinger av fordeler og ulemper (og som sagt, jeg hadde nok valgt X99), men det er greit å være klar over.

AtW

Lenke til kommentar

Joda, men 5820K er fremdeles "bare" 28 lanes, så du får ikke mer enn x8 på kort nr 2 uansett.

Og skal du først ha to kort som blir cappet av PCIe 3.0 x8, så spørs det vel om det er en god idé å gå for SLI/CF uansett, ettersom du uansett kun vil få x8 på det andre kortet. Enten vil du "tape" mye ytelse på x8-sloten, eller så vil det rett og slett ha så lite å si at du kunne vel så gjerne hatt x8/x8.

Jeg er i likhet med ATW ikke nødvendigvis uenig med deg, men jeg føler ikke PCIe-lanes blir et særlig godt argument med mindre du går opp i 5930K, men da går man noen tusen opp i pris igjen, for en prosessor som med unntak av PCIe-lanes strengt tatt er svært lik.

edit: Jeg kan forøvrig legge til at GTX 970 ikke cappes nevneverdig på PCIe 2.0 x8, så jeg tror egentlig ikke dette blir et aktuelt tema før maskinen er klar for utskiftning uansett.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hva er det Z170 har som er "matnyttig" i dag? Jeg ser nesten på Z170 som en "kontorplattform" foreløpig.

Matnyttighet er jo individuelt, og personlig bytter jeg ikke PC daglig, så hva som er matnyttig i dag er jo så sin sak, men hva som er matnyttig framover er også relevant. Men ting som usb 3.1/thunderbolt er nyttig feks.

AtW

Lenke til kommentar

Joda, men 5820K er fremdeles "bare" 28 lanes, så du får ikke mer enn x8 på kort nr 2 uansett.

Og skal du først ha to kort som blir cappet av PCIe 3.0 x8, så spørs det vel om det er en god idé å gå for SLI/CF uansett, ettersom du uansett kun vil få x8 på det andre kortet. Enten vil du "tape" mye ytelse på x8-sloten, eller så vil det rett og slett ha så lite å si at du kunne vel så gjerne hatt x8/x8.

Jeg er i likhet med ATW ikke nødvendigvis uenig med deg, men jeg føler ikke PCIe-lanes blir et særlig godt argument med mindre du går opp i 5930K, men da går man noen tusen opp i pris igjen, for en prosessor som med unntak av PCIe-lanes strengt tatt er svært lik.

edit: Jeg kan forøvrig legge til at GTX 970 ikke cappes nevneverdig på PCIe 2.0 x8, så jeg tror egentlig ikke dette blir et aktuelt tema før maskinen er klar for utskiftning uansett.

Enig i alt du skriver, men jeg syntes det måtte nevnes når HDMI ut ble nevnt som et pluss på det andre HK :)

Problemet med diskusjonen her er at det ble litt for mye fokus på HK. Poenget mitt var bare at et oppsett med det trådstarter ønsker seg. Så kan du betale 200 kr mer for x99 + 5820k. Som jeg syntes absolutt det er verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...