Gå til innhold

BSU

Murts

Anbefalte innlegg

Heisann, har hørt at man bør vente med å spare i BSU til man tjener nok til å få fullt skattefradrag, hvor mye ligger denne grensen på?
har til nå i år tjent 55.000 kr, og regner med å tjene 8-9000 til i løpet av året. Er også verdt å nevne at de siste 8-9k kommer til å komme på en lønning neste år, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forteller banken deg om når du oppretter kontoen. Når jeg sparte BSU var grensen på 20.000 per år (som man fikk skattefordeler av). Nå tror jeg grensen, i hvert fall hos noen banker, er på 25.000. Anbefaler å dytte så mye penger inn der som du kan, minst så du får fullt utnytte av skattefordelene hvert år. Anbefaler allikevel å spare mye ved siden av slik at du ved eventuelt boligkjøp kan la BSU stå urørt til du blir 34 (optimalt sett), da den kan brukes til nedbetaling av huslån når den tid kommer. Rentene er gode på BSU.

Lenke til kommentar

Det forteller banken deg om når du oppretter kontoen. Når jeg sparte BSU var grensen på 20.000 per år (som man fikk skattefordeler av). Nå tror jeg grensen, i hvert fall hos noen banker, er på 25.000. Anbefaler å dytte så mye penger inn der som du kan, minst så du får fullt utnytte av skattefordelene hvert år. Anbefaler allikevel å spare mye ved siden av slik at du ved eventuelt boligkjøp kan la BSU stå urørt til du blir 34 (optimalt sett), da den kan brukes til nedbetaling av huslån når den tid kommer. Rentene er gode på BSU.

Takk for svar, men jeg lurte egentlig på hvor mye eg må ha tjent dette kalenderåret for å kunne få dette fradraget på 5000, eller om jeg bør vente til neste år. Er jeg nødt å tjene 60-70 eller om jeg må opp i 80. Jeg får som sagt ikke fradrag om jeg ikke har skattet.

Lenke til kommentar

El-Ateisten leste nok ikke hva han svarte på.

69 650 kroner er det du må tjene for å benytte hele fradraget (gitt at du ikke har andre fradrag).

Se denne artikkelen. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/kostbar-bsu-felle/3422776616.html  

Edit: Hvis du kommer til å tjene mindre enn 69 650, så kan du bruke en skattekalkulator for å se hvor mye du skal betale i skatt. For eksempel denne: http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2016

Tjener du for eksempel bare 60 000, skal du betale 2588 kroner i skatt. Sparer du da 12 940 på BSU, kommer du i null på skatten!

Endret av Zash
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du hadde:

- 17.000 i innskudd på BSU hittil i år

- Kalkulert at du har akkurat nok penger igjen på lønnskontoen før januarlønninga kommer

- 4.000 på sparekonto

Ville du satt over de 4.000 innen nyttår?
Evt. lånt penger fra Mastercard for å fylle opp de resterende 4.000 til maksbeløpet, og betalt dette tilbake på nyåret?

Hver av de 4.000,- vil jo bety 800,- i fradrag neste år (i tillegg til å bli plassert på en konto med 2,4%-poeng høyere rente), men vil gjøre en mer låst i forhold til uforutsette utgifter.

Har en ambisjon om å øke beløpet på sparekontoen til rundt 30.000,-, og rykker jo tilbake til 0 om jeg låser dem til BSU.

Økt avkastning & fradrag vs. fleksibilitet...?

Lenke til kommentar

Heisann, har hørt at man bør vente med å spare i BSU til man tjener nok til å få fullt skattefradrag, hvor mye ligger denne grensen på?

har til nå i år tjent 55.000 kr, og regner med å tjene 8-9000 til i løpet av året. Er også verdt å nevne at de siste 8-9k kommer til å komme på en lønning neste år, om det har noe å si.

Ja, og nei. Alderen din må tas med i betraktning. Med den gamle grensen på 200 000 ville det lønne seg å spare 25000 hvert år fra det året man fylte 23 år, uavhengig om man skattet eller ikke. Dette pga. at renten på BSU er så mye bedre enn på vanlig sparekonto, og de akkumulerte renteinntektene overgår "gevinsten" fra skattefradraget. Med en BSU-grense på 300 000, med 25000 maksimalt årlig, vil det antakeligvis lønne seg å starte tidligere enn 23 år med å spare fullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...