Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo banker på gulvet når han hører på barna skrik

Anbefalte innlegg

Vi bor i borettslag, og vi har tvillinger på nesten 18 måneder. Regeler på borettslag oss, må ikke ha støy mellom 11 og 7. Vi prover å respekt dette. Men noen ganger barna vågner på natt og skriker litt. Naboen opp banker på gulvet når han hører på barna skrik. To uker siden, barna (begge to) var veldig syk og hoster mye. Han banket mange ganger. Han stresset oss. Jeg gjørde ingen ting. I går treffet jeg han på gangen og fortalt han at dette var ubehaglig fra han. Han sa at det var mye barna støy og at barna må ikke skrike på natten (Borettslag loven). Men det var støy fra han også, og han stresset oss mye. Når barna er syke, de trenger 100% fokus fra deg for å hjelpe dem.

Jeg lurer på hva kan jeg gjøre hvis den skjer igjen????

Anonymous poster hash: 3f7de...f34
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk lov sier svært lite om dette - du skal ikke bråke på helligdager er stort sett alt. Så f.eks bensindrevet gressklipper er fy-fy på søndag.

Borettslaget skal ha vedtekter og ordensregler. Disse kan du få kopi av og lese. Disse er detaljerte og sier noe om hva som er lov og ikke lov. Jeg tviler svært sterkt på at det står noe om at gråtene barn ikke er lov. Det eneste måtte være hvis dette pågår over svært lang tid. Jeg kan forstå at et barn med sykdom er krevende, og dette burde alle ha forståelse for. Samtidig kan jeg forstå at det er slitsomt hvis man ikke får sove på uker og måneder fordi det er konstant hyling fra naboleiligheten. I borettslag må man ha respekt og ta hensyn fordi man bor tett på hverandre. Han må akseptere at ungene lager lyd når de er syke, og du må gjøre så godt du kan for å unngå at dette skjer.

Uansett så kan det høres ut som en usympatisk nabo hvis han dunker i veggen ved den minste lyd. Han får ta det opp med styret (levere en klage). Han skal ikke slå i veggen som en tulling.

Lenke til kommentar

Dersom naboen din er så lite sosialt funksjonell, vil det overaske meg stort dersom styret/øvrige naboer ikke alt er klar over det. 

Gjør som foreslått over; kontakt formannen/styre i borettslaget. Så får de en anledning til å gjøre jobben sin. De får betalt for det, og de bestemmer faktisk.  Muligheten for at en sånn fyr slår seg vrang dersom du konfronterer han direkte er ganske stor, og da er det bedre at de med makt til å kaste han ut forklarer han hva som er forventet og ikke av mennesker som velger å bosette seg i nærheten av andre mennesker. 

Det skal riktignok litt mer til enn å banke i gulvet for å bli kastet ut, men dere har i hvert fall intet å frykte.  Syke småbarn som gråter er godt innenfor "normal livsutfoldelse" som det kalles.  

Evt. kan du gå til en slakter og kjøpe et hestehode og legge det i sengen hans :D

Lenke til kommentar

Eg er ganske sikker på at dersom du leser husordensreglane nøyare så står det nok noke slikt som "unødig støy skal unngås mellom kl 23 og 07", og ikkje eit påbud om absolutt stillheit uansett. Sjukebarn som lager lyd er ikkje unødig lyd (ei heller vil du få advarsel for å ha støya om natta dersom brannalarmen går).

Men det er klart at du skal så langt der er mulig legge til rette for at barna ikkje plager naboen meir enn nødvendig, men dette er ikkje ein ting ein kan forvente at du skal kunne gjere noke med.

På den andre sida så er banking i veggane om natta definitivt eit brudd på husordensreglane, så om det er nokon som bryt reglane så er det naboen.

Du har to måtar å ordne opp i situasjone på, enten så kontakter du styret og melder frå om situasjonen.

(Eller så setter du hardt mot hard og gir dine barn steppesko, sprettball og hammersett til jul, i utgangspunktet kan dei leike og støye nesten heile døgnet med unntak av mellom kl 23 og 07).

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Helt ærlig så her jeg mest medfølelse med naboen som må høre på alt bråket

Sært, i beste fall.

Naboen må høre på alt bråket? Du hr tydeligvis ingen erfaring med hvor krevende noen barn er når de er syke. Det er jo ikke snakk om noe unødvendig støy slik jeg forstår det.

Ja, lyder kan være irriterende, men et minimum av medmenneskelighet og forståelse er ikke for mye forlangt mener jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Helt ærlig så her jeg mest medfølelse med naboen som må høre på alt bråket

Du hr tydeligvis ingen erfaring med hvor krevende noen barn er når de er syke. Det er jo ikke snakk om noe unødvendig støy slik jeg forstår det.

Jeg ville også irritert meg over barn som gråter om kvelden. Selvsagt er det slik at barn griner til tider, men det er altfor mange uegnede mennesker med barn som ikke gjør nok for å stoppe det.

Det er ikke min jobb å høre på skriker ungene dine, det er din jobb.

Må også nevne at jeg aldri hadde sagt noe med mindre det var fordi vi møttes i gangen, og da ville det vært en kjapp kommentar.

"bankinga i gulvet" er i alle fall unødvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at det er mange som gjør for lite for å stoppe barna sine fra å gråte? Det kan du umulig vite noe om!

Man kan heller ikke "lære" barn å ikke gråte når de er syke. Det er det dummeste jeg har lest, rett og slett. Det er heller ikke snakk om at det er mer akseptert med barnegråt enn noe annet. Det å nekte barnefamilier å bo i borettslag er heller ikke noe som fortjener en kommentar utover dette føler jeg. Hvis man kan nekte barnefamilier å bo et sted kan man nekte fargede, single, eldre, ja... hvor skal man trekke grensen? Barn som gråter fordi de er syke er det ingen som ønsker, heller ikke foreldre, men det er bare sånn det er. At man som voksen bråker på kvelden er ikke sammenlignbart.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at det er mange som gjør for lite for å stoppe barna sine fra å gråte? Det kan du umulig vite noe om!

Jo, det kan jeg. Dette ser man stort sett hver dag på bussen, kafe, matbutikken og så videre. Det er alt for mange foreldre som har null kontroll på barna sine, og lar dem skrike/hyle som dem vil.

Man kan heller ikke "lære" barn å ikke gråte når de er syke. Det er det dummeste jeg har lest, rett og slett.

Jo, det kan man. Man lærer barna om disiplin, innestemme og hva som er greit/ugreit. Dårlige foreldre har ikke kontroll på barna, gode foreldre har det.

Det er heller ikke snakk om at det er mer akseptert med barnegråt enn noe annet. Det å nekte barnefamilier å bo i borettslag er heller ikke noe som fortjener en kommentar utover dette føler jeg. Hvis man kan nekte barnefamilier å bo et sted kan man nekte fargede, single, eldre, ja... hvor skal man trekke grensen?

Det er vell ingen som har sagt at vi skal nekte familier fra å bo noe sted. Men barnefamilier bør i alle fall vise omtanke når de bor i borettslag, da lærer man barna om dette. Vil dere la barna skrike/hoppe/løpe fritt med utestemme til alle tider, da kjøper man seg et hus.

Barn som gråter fordi de er syke er det ingen som ønsker, heller ikke foreldre, men det er bare sånn det er.

Nei, det stemmer at ingen ønsker det. Men det er opp til foreldrene å gjøre noe med saken. Noen lar barna skrike seg i søvn, andre plukket opp barna så fort det lager en lyd og lærer dermed barnet å skrike etter oppmerksomhet. Desverre er det slik at foreldre altfor ofte ikke vet hvordan de skal lære et barn hva som er riktig.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Barn må selvsagt lære å oppføre seg, men når barna er 18 måneder så er det begrenset hva man kan gjøre. Barnegråt er faktisk noe man må akseptere i ett borettslag selv om det kan være slitsomt for både foreldre og naboer. Dette er ikke det samme som 6-åringer som løper og skriker i trappeoppgangen.

Og selvsagt spesialbehandler vi småbarna. Det er sånn naturen er.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da er det jammen godt vi har barnløse som vet bedre, og som kan irettesette foreldre :)

Om det er meg du sikter til så tar du feil. Her er det en med barn som irettesetter andre foreldre.

Barn må selvsagt lære å oppføre seg, men når barna er 18 måneder så er det begrenset hva man kan gjøre. Barnegråt er faktisk noe man må akseptere i ett borettslag selv om det kan være slitsomt for både foreldre og naboer.

Det er lite man kan gjøre når barnet gråter, og jeg er selvsagt enig i at man skal tåle litt i et borettslag. Min kommentar over var mer generelt rettet mot det faktum at mange ikke håndterer barna ordentlig og at det blir mer gråt av den grunn.

Som nevnt i min første post så annser jeg det som uakseptabelt å dunke i vegger/gulv grunnet barnegråt, det gjør nok saken mye værre.

TS: Slapp av, du har ditt på det tørre om du har greid ut historien objektivt her.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...