grefs Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Hei, Har en Opel Astra 2009-modell som kjører 5000km i året. Det er egentlig på tide med en hovedservice nå (har fulgt service-programmet hittil), der jeg regner med de bytter olje+filter, dieselfilter, kanskje bremsevæske osv. Nå som jeg kjører så lite med bilen, og tatt bilens verdi i betraktning, så ønsker jeg ikke å punge ut 6000kr for en service. Ser at de tilbyr Oljeskift pluss på Svendsen eksos, til 1800kr. Skifter olje og filter, samt sjekker en hel del annet. Spørsmålet mitt er om det er nødvendig å bytte oljefilter og bremsevæske etter bare to år og 10.000 kjørte kilometer (to år siden sist dette ble byttet)? Kanskje det kan utsettes et år? Bryr meg lite om verditap og servicehistorikk, da jeg sannsynligvis har denne bilen til den blir spiker uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Sitter med samme problemstilling selv og valgte å ta hovedservice i Sverige. Jeg synes du bør koste på deg ett oljeskift annet hvert år og ellers vurdere andre filtre. Luftfilter kan man ofte enkelt bytte selv og det samme med kupefilter. Prisen på service er forholdsvis høy og man kan reparere mye for den prisen dersom noe skulle ryke pga. manglende service. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Har denne registerreim? Når ble reima byttet? Hvor langt intervall er det? (Pleier å være max kilometer OG tid..) Bremsevæske skal byttes jevnlig, og det er det gode grunner til. Den tiltrekker seg over tid fuktighet, og kokepunktet synker. Risikoen for innvendige rustskader i bremserør øker da også. Det er gode grunner til at man tar service på biler, men om du driter i verdi videre kan du jo ta dette hos et ikke-merkeverksted. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Bremsevæske bytter du når den er blitt dårlig. Biltema selger billige bremsevæsketestere. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Bremsevasketester-2000033417/ Olje og filter bør du bytte minst annenhvert år men du trenger ikke bruke merkeverksted eller dyr olje. Kjølevæske er jeg usikker på men den bær absolutt byttes i ny og né. Det burde ikke koste stort da det er en veldig rask jobb med det rette utstyret. Men typiske "inspeksjonsservicer" hadde ikke jeg kosta på. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Ser at de tilbyr Oljeskift pluss på Svendsen eksos, til 1800kr. Skifter olje og filter, samt sjekker en hel del annet. 1100kr er rimelig mye for små drittjobber som det inkluderer i "OljeskiftPluss". Jeg kunne utført alle de kontrollene på 10 minutter. http://www.svendseneksos.no/nyhet-svendsen-eksos-tilbyr-na-oljeskiftpluss/ 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Skifte olje og filter er noe alle kan gjør selv, men ikke alle gidder så da kommer det jo helt an på hva en er villig til å betale... Jeg har i hvertfall fått andre til å gjøre jobben før Har bilen gått langt? Skiftet olje en gang i løpet av 8 år på min forrige bensin bil Lenke til kommentar
grefs Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Takk for synspunkter folkens. Bilen har gått snaue 110.000km. Olje og oljefilter bytter jeg gjerne hvert år, og betaler gjerne noen hundrelapper for å få det gjort. Skal absolutt kjøpe meg en slik bremsevæsketester, så kan jeg holde litt track på tilstanden selv! Og om dieselfilteret skulle gå tett, så stopper vel bare bilen frem til jeg får byttet filteret (samme som å kjøre tom tanken sikkert?) Tenkte jeg skulle bruke Svendsen eksos denne gangen, for jeg kjenner en eim av eksos i kupeen og har en litt "grommere" lyd i motoren for tida. Sikkert en eksoslekkasje som de kunne sjekke opp i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå