Gå til innhold

Kalibrere BenQ QG2222HDL

DataFMT

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en skjerm jeg sliter med å stille inn. Det er knapt noe som helst å finne om skjermen på internett, og fargeprofiler eksisterer vist ikke.

Jeg har en LG tv som kjøres som duplisert skjerm mot denne, samt en NEC 1970NX som er satt til utvidet skrivebord. Jeg har Windows 7 Pro og et nVidia Geforce 970 skjermkort. NEC-skjermen er nok den beste, og milevis bedre enn BenQ-skjermen. Fargene er helt feile, samt at kontrasten forvrenger bilene ytterligere. På skrivebordet merker jeg ikke så alt for mye til det, men det er nesten håpløst å redigere bilder i Lightroom på den. Da må jeg over på min "bittelille" NEC-skjerm. Jeg har prøvd å resette konfigurasjonen, og da blir det virkelig ille. Jeg har også prøvd å justere i nVidia sitt kontrollpanel, men latterlig vanskelig å få til det man ønsker. Skjermen er koblet opp med en DVI-kabel.

Jeg vet at det sikkert hadde vært like greit å kjøpt ny skjerm, men skjermen er helt grei den om det ikke hadde vært for at den avviker så voldsomt og at den er et herk å justere.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få skjermen bra? Finnes det noen kalibreringsprogrammer som er bedre enn den kontrollpanel-greia til nVidia?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja denne kan jo brukes til mer enn en skjerm

Kjekk å ha liggende i verktøyskuffa til maskinvaren :)

Vet du hvordan den fungerer? Lager den en ICC profil på windows? Hvilken utgave må man velge om man har tre skjermer på maskinen. Ser ut som Express kun kan ha to profiler?

Lenke til kommentar

Hmm visste ikke at det var begrensninger i antall skjermer pr maskin  :hmm: Kanskje noe du må høre med Datacolor om.

Jeg har ikke brukt v 5 av disse, men tidligere versjoner.

Det må sies at disse primært er beregnet for mennesker som driver med bilder, slik at bildene man ser på og jobber med på monitoren vises korrekt ift printen. Uansett så gjør denne en god jobb som er bedre enn bare å trykke på fargene selv til det "ser greit ut".

Hvis express takler det antall skjermer du skal bruke så ville jeg tatt den ja, det er mer enn godt nok hvis man ikke er super-pro fotograf.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...