-student- Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Noen som har skrevet en undersøkelse før? Går ut i fra at det bli oppgaven i morgen, og ikke de vanlige drøftingsoppgavene... Evt. om det finnes en mal/oppskrift for hvordan undersøkelsen skal lages? Håper du tar feil, har aldri skrevet en undersøkelse før, isåfall hadde en mal vært knall! Og er det noen som har en fin mal på hvordan å besvare en slik type eksamen forresten? Som forklarer litt om innleding, hoveddel og hvordan man drøfter/kommer til konklusjon? Mal på hvordan å skrive en artikkel, som jeg regner med vi skal skrive i morgen finner du bakerst i sosialkunnskapboka, side 410. Noen som har boken Sosialkunnskap fra forlaget FOKUS, og som har funnet en mal for artikkel og/eller undersøkelse? Finner ingen mal som viser en konkret oppbygging, og som er avgjørende for en god karakter på eksamen... Artikkelkurs finner du på side 410 Lenke til kommentar
privatisten11 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Noen som har skrevet en undersøkelse før? Går ut i fra at det bli oppgaven i morgen, og ikke de vanlige drøftingsoppgavene... Evt. om det finnes en mal/oppskrift for hvordan undersøkelsen skal lages? Håper du tar feil, har aldri skrevet en undersøkelse før, isåfall hadde en mal vært knall! Og er det noen som har en fin mal på hvordan å besvare en slik type eksamen forresten? Som forklarer litt om innleding, hoveddel og hvordan man drøfter/kommer til konklusjon? Mal på hvordan å skrive en artikkel, som jeg regner med vi skal skrive i morgen finner du bakerst i sosialkunnskapboka, side 410. Noen som har boken Sosialkunnskap fra forlaget FOKUS, og som har funnet en mal for artikkel og/eller undersøkelse? Finner ingen mal som viser en konkret oppbygging, og som er avgjørende for en god karakter på eksamen... Artikkelkurs finner du på side 410 Boken min har bare 367 sider Lenke til kommentar
stress95 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Noen som har skrevet en undersøkelse før? Går ut i fra at det bli oppgaven i morgen, og ikke de vanlige drøftingsoppgavene... Evt. om det finnes en mal/oppskrift for hvordan undersøkelsen skal lages? Håper du tar feil, har aldri skrevet en undersøkelse før, isåfall hadde en mal vært knall! Og er det noen som har en fin mal på hvordan å besvare en slik type eksamen forresten? Som forklarer litt om innleding, hoveddel og hvordan man drøfter/kommer til konklusjon? Mal på hvordan å skrive en artikkel, som jeg regner med vi skal skrive i morgen finner du bakerst i sosialkunnskapboka, side 410. Noen som har boken Sosialkunnskap fra forlaget FOKUS, og som har funnet en mal for artikkel og/eller undersøkelse? Finner ingen mal som viser en konkret oppbygging, og som er avgjørende for en god karakter på eksamen... Artikkelkurs finner du på side 410 Boken min har bare 367 sider kan noen legge ut denne artikkelkurset for oss som ikke har det? Lenke til kommentar
martinevgssosialkunnskap Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 tror man skal ta utgangspunkt i den teksten vi har fått utdelt og skrive rundt tema klagerett bladt barn, og hvorfor norge ikke vil godta denne protokollen. Hva er årsakene, jeg tror man kan lage en problemstilling ut av det. Snakket med læreren min og han syntes jeg burde fokusere på mennekserettighetene i norge og ikke i verden sin hefte viser til Norges debatt rundt dette. Lenke til kommentar
privatist15 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 En mal på hvordan dere skal skrive oppgaven for de som lurer innledning a. først noe generelt, noe som får leseren interesser. En "pangstart" b. definer teamet c. forklar kort definisjonen d. hva skal du skrive om 2.a beskrivelse av det sosiale problemet - definer et sosialt problem - beskriv det sosiale problemet ut fra definisjonen 2.b. årsaker - teori ta utgangspunkt i årsakene til at problemet har oppstått. Da må du bruke relevant teori. Du bør støtte deg til teorier både på individ- og samfunnsnivå 2.c tiltak - knytt årsakene til konkrete tiltak som du mener kan bidra til å løse problemet. trekke inn både tiltak på mikro-og makroplanet strukturer etter forebyggende og reparerende tiltak 2.c etter at du har foreslått ulike tiltal er neste steg, å drøfte disse tiltakene. du kan gjøre det ved å vurdere om de er akseptable, hensiktsmessige og gjennomførbare avslutning: - oppsummering av hva du har kommet frem til - Se tilbake på innledningen- er dt en sammmengeng mellom innledning, hoveddel og avslutning- en rød tråd? Det er viktig at du har en tydelig struktur og nivmådifferensiering og samtidig sammenheng mellom de ulike delene: blant annet ved hjelp av mikro/makro og at det er et sosialt problem. Har dere noen gode kilder å dele? 1 Lenke til kommentar
rarepepe Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Noen som har skrevet en undersøkelse før? Går ut i fra at det bli oppgaven i morgen, og ikke de vanlige drøftingsoppgavene... Evt. om det finnes en mal/oppskrift for hvordan undersøkelsen skal lages? Fant dette, kan den være grei nok kanksje? http://fyr.ndla.no/nb/file/4480 Bare å laste ned den fila Lenke til kommentar
N0name Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Noen som har noen kilder og dele ? Er litt usikker på hvilke kilder jeg bør lete etter ? Hva er relevant for temaet ? meget nervøs for hvordan oppgaven kan være imorgen. Lenke til kommentar
stress95 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 En mal på hvordan dere skal skrive oppgaven for de som lurer innledning a. først noe generelt, noe som får leseren interesser. En "pangstart" b. definer teamet c. forklar kort definisjonen d. hva skal du skrive om 2.a beskrivelse av det sosiale problemet - definer et sosialt problem - beskriv det sosiale problemet ut fra definisjonen 2.b. årsaker - teori ta utgangspunkt i årsakene til at problemet har oppstått. Da må du bruke relevant teori. Du bør støtte deg til teorier både på individ- og samfunnsnivå 2.c tiltak - knytt årsakene til konkrete tiltak som du mener kan bidra til å løse problemet. trekke inn både tiltak på mikro-og makroplanet strukturer etter forebyggende og reparerende tiltak 2.c etter at du har foreslått ulike tiltal er neste steg, å drøfte disse tiltakene. du kan gjøre det ved å vurdere om de er akseptable, hensiktsmessige og gjennomførbare avslutning: - oppsummering av hva du har kommet frem til - Se tilbake på innledningen- er dt en sammmengeng mellom innledning, hoveddel og avslutning- en rød tråd? Det er viktig at du har en tydelig struktur og nivmådifferensiering og samtidig sammenheng mellom de ulike delene: blant annet ved hjelp av mikro/makro og at det er et sosialt problem. Har dere noen gode kilder å dele? tusen takk!!!! Lenke til kommentar
annana Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Noen som har noen kilder og dele ? Er litt usikker på hvilke kilder jeg bør lete etter ? Hva er relevant for temaet ? meget nervøs for hvordan oppgaven kan være imorgen. Jeg har lastet ned en del med tanke på menneskerettigheter i norge og utfordringer med tanke på det. Ser for meg at tema kan bli noe knyttet til menneskerettighetene her og hvordan det kan oppstå etiske problemer/konflikter knyttet til dem. Lenke til kommentar
privatist15 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 En mal på hvordan dere skal skrive oppgaven for de som lurer innledning a. først noe generelt, noe som får leseren interesser. En "pangstart" b. definer teamet c. forklar kort definisjonen d. hva skal du skrive om 2.a beskrivelse av det sosiale problemet - definer et sosialt problem - beskriv det sosiale problemet ut fra definisjonen 2.b. årsaker - teori ta utgangspunkt i årsakene til at problemet har oppstått. Da må du bruke relevant teori. Du bør støtte deg til teorier både på individ- og samfunnsnivå 2.c tiltak - knytt årsakene til konkrete tiltak som du mener kan bidra til å løse problemet. trekke inn både tiltak på mikro-og makroplanet strukturer etter forebyggende og reparerende tiltak 2.c etter at du har foreslått ulike tiltal er neste steg, å drøfte disse tiltakene. du kan gjøre det ved å vurdere om de er akseptable, hensiktsmessige og gjennomførbare avslutning: - oppsummering av hva du har kommet frem til - Se tilbake på innledningen- er dt en sammmengeng mellom innledning, hoveddel og avslutning- en rød tråd? Det er viktig at du har en tydelig struktur og nivmådifferensiering og samtidig sammenheng mellom de ulike delene: blant annet ved hjelp av mikro/makro og at det er et sosialt problem. Har dere noen gode kilder å dele? tusen takk!!!! bare hyggelig Lykke til! Lenke til kommentar
stress95 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Noen som har noen kilder og dele ? Er litt usikker på hvilke kilder jeg bør lete etter ? Hva er relevant for temaet ? meget nervøs for hvordan oppgaven kan være imorgen. Jeg har lastet ned en del med tanke på menneskerettigheter i norge og utfordringer med tanke på det. Ser for meg at tema kan bli noe knyttet til menneskerettighetene her og hvordan det kan oppstå etiske problemer/konflikter knyttet til dem. kan du dele kildene? Lenke til kommentar
privatist15 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Noen som har noen kilder og dele ? Er litt usikker på hvilke kilder jeg bør lete etter ? Hva er relevant for temaet ? meget nervøs for hvordan oppgaven kan være imorgen. Jeg har lastet ned en del med tanke på menneskerettigheter i norge og utfordringer med tanke på det. Ser for meg at tema kan bli noe knyttet til menneskerettighetene her og hvordan det kan oppstå etiske problemer/konflikter knyttet til dem. kan du dele kildene? Hadde vært supert om du kunne gjort det! Lenke til kommentar
martinevgssosialkunnskap Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 noen som har en menning om hvordan man kan dra i samfunnsvitenskaplig metode? Hvor kan man flette inn dette, hva kan være relevant og undersøke? Lenke til kommentar
stress95 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 kan noen hjelpe, trenger virkelig hjelp. har dere tips til hva vi kan få? hva bør jeg øve på? har aldri hatt sosialkunnskap, har heller ikke bokå, MÅ bestå Lenke til kommentar
martinevgssosialkunnskap Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg kommer til å skrive om det som står i heftet, om at barn skal få lagerett, og drøfte lett om andre problemer med menneskerettighetene i norge generelt. Jeg har lest halve boka og finner ikke mye som er relvant og bruke av teorier og andre ting fra boka. liker ikke denne oppgaven altså.. Lenke til kommentar
martinevgssosialkunnskap Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 klagerett* Lenke til kommentar
sandrusandreus Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg skal også ha eksamen imorgen og trenger stor hjelp. Jeg har begynt å forberede meg ved å skrive en god del om menneskerettigheter i Norge og rundt omkring i verden. Jeg kan ingenting om samfunnsvitenskapelige metoder, kan noen gi noen tips om hvordan jeg kan forberede meg med linker eller annet? Lenke til kommentar
Seven Herbs Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg snakket med to tidligere lærere (som underviste i sosialkunnskap) jeg hadde da jeg gikk på VGS tidligere i år. Han ene sa at jeg måtte ha litt fokus på utdraget som man fikk med i heftet. (Norges stilles til veggs om msk.rettigheter). Lese meg opp på barnas klageret. Sammenheng om moral of msk.rett. Etiske utfordringer om det blir brudd på/ikke mulighet at barn kan klage (rettighet). Og han andre sa at jeg måtte ha fokus på samfunnsvitenskaplige metode. Lese på hvordan forskere setter opp sine undersøkelser. Han mente at det kunne komme en oppgave om en undersøkelse vi må analysere. Så basically, det kan være hva som helst... Lenke til kommentar
sandrusandreus Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg snakket med to tidligere lærere (som underviste i sosialkunnskap) jeg hadde da jeg gikk på VGS tidligere i år. Han ene sa at jeg måtte ha litt fokus på utdraget som man fikk med i heftet. (Norges stilles til veggs om msk.rettigheter). Lese meg opp på barnas klageret. Sammenheng om moral of msk.rett. Etiske utfordringer om det blir brudd på/ikke mulighet at barn kan klage (rettighet). Og han andre sa at jeg måtte ha fokus på samfunnsvitenskaplige metode. Lese på hvordan forskere setter opp sine undersøkelser. Han mente at det kunne komme en oppgave om en undersøkelse vi må analysere. Så basically, det kan være hva som helst... Åh vet du hva, om jeg får en oppgave der jeg må analysere den så er løpet kjørt. Håper virkelig ikke det. Lenke til kommentar
Seven Herbs Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg snakket med to tidligere lærere (som underviste i sosialkunnskap) jeg hadde da jeg gikk på VGS tidligere i år. Han ene sa at jeg måtte ha litt fokus på utdraget som man fikk med i heftet. (Norges stilles til veggs om msk.rettigheter). Lese meg opp på barnas klageret. Sammenheng om moral of msk.rett. Etiske utfordringer om det blir brudd på/ikke mulighet at barn kan klage (rettighet). Og han andre sa at jeg måtte ha fokus på samfunnsvitenskaplige metode. Lese på hvordan forskere setter opp sine undersøkelser. Han mente at det kunne komme en oppgave om en undersøkelse vi må analysere. Så basically, det kan være hva som helst... Åh vet du hva, om jeg får en oppgave der jeg må analysere den så er løpet kjørt. Håper virkelig ikke det. Da er vi to på den! Håper bare på at det kommer noe ok oppgaver. Ikke noe stort/sykt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå