SveinPedersen Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Ja, tittelen sier vel en del. Jeg går da første året på Vg 1 Medier og Kommunikasjon (gammel ordning), og har valgt praktisk matte (1py) 7. desember har hele klassen halvdagsprøve i matte, og jeg trenger noen gode tips til hvordan jeg kan øve og lære meg pensumet. Jeg har lett en del på nettet etter noen tidligere eksamensoppgaver, men finner bare fra Vg1p, og ikke fra Vg1Py. Er dette to helt forskjellige matteformer, eller er 1py en ny ordning. Vet noen hvordan dette fungerer? Ok, nå over til selve matten og øvinga. Som dere sikkert har skjønt, heter matteboka jeg bruker "Sinus 1py", og jeg tror den ble gitt ut i 2014 Klassen har gått igjennom tre kapitler (Kapittel 1 - Tall og Mengde), (Kapittel 2 - Prosentregning) og (Kapittel 3 - Algebra). Det siste kapitlet har vi ikke hatt noe offisiell prøve på, bare en liten førprøve før halvdagsprøven. Dette er altså de tre kapitlene jeg trenger å øve på. Kapittel 1 - Tall og mengde -Overslagsregning -Enheter for mengde -Summering av mengder -Desimaltall og brøker -Størst og minst -Brøkregning -Brøkdelen av et tall Kapittel 2 - Prosentregning -Prosent -Prosentfaktor -Regning med prosentfaktor -Prosentvis økning -Prosentvis nedgang -Merverdiavgift -Prosentpoeng Kapittel 3 - Algebra -Regnerekkefølge -Variabler -Førstegradslikninger -Potenslikninger -Formler -Formler og likninger Så her har dere en komplett oversikt over pensumet jeg trenger å øve på. Dere som er gode i matte, hvordan går jeg frem, og hvordan skal jeg huske pensumet? Til nå har jeg lest gjennom hele pensumet, skrivet ned noen regler fra hvert kapittel, og bare gjort noen oppgaver i hvert kapittel. Hvis dere har en bedre løsning til hvordan jeg kan gjøre det, er det bare å skrive det ned. Hvis dere vet om et sted der jeg kan finne gamle matteeksamener fra samme bok/lignende pensum, hadde det vært supert. Noen gode mattesider på nett som forklarer litt om de samme tingene jeg går igjennom, pluss regler og oppgaver hadde vært strålende. Setter pris på all hjelp jeg kan få her. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 1. skaff deg formelhefte. 2. Gjør oppgaver. 1P er ikke helt det samme som 1P-Y,der det siste har mindre pensum. Du kan arbeide med eksamenssett for 1P, men en del vil nok ikke være relevant. Jobb og med oppgaver i boken. Lenke til kommentar
Eventyrtid Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Gå inn her ( http://sinus-1p-y.cappelendamm.no/) trykk på ønsket kapittel, finn "øvninger" (rød farge). Under "øvninger" finner du kontrolloppgaver for kapittel x, med løsningsforslag. Gjør oppgavene til ønsket kapittel, og se på løsningsforslag når du er ferdig med oppgavene. Eventuelt gå inn på løsningsforslag hvis du sitter helt fast, men tenk heller en stund hvis du ikke klarer stykket i stedenfor å gå rett til løsningsforslag. Lykke til! Lenke til kommentar
SveinPedersen Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 Gå inn her ( http://sinus-1p-y.cappelendamm.no/) trykk på ønsket kapittel, finn "øvninger" (rød farge). Under "øvninger" finner du kontrolloppgaver for kapittel x, med løsningsforslag. Gjør oppgavene til ønsket kapittel, og se på løsningsforslag når du er ferdig med oppgavene. Eventuelt gå inn på løsningsforslag hvis du sitter helt fast, men tenk heller en stund hvis du ikke klarer stykket i stedenfor å gå rett til løsningsforslag. Lykke til! Visste om denne siden fra før, men takk. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Du gjør nok dessverre den feilen veldig mange gjør, nemlig å lese matematikk. Du er interessert i å forstå, ikke pugge formler. Forstår du de bakenforliggende konseptene, så vil du ikke behøve å pugge noe som helst, fordi du kan utlede det ved hjelp av helt grunnleggende matematiske resultater. Jeg vil anbefale deg å gjøre MANGE oppgaver, forsøk også å finne mer enn en måte å løse en oppgave på dersom du får det til lett. 2 Lenke til kommentar
SveinPedersen Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 HVIS det skulle være at jeg får en dårlig karakter på halvdagsprøven nå til mandag, vil den karakteren jeg får påvirke resten av fagene, slik at jeg ikke består første halvår? Til mai starter vel eksamensperioden på vgs, og da kan jeg enten komme opp i naturfag eller matte. Hvis jeg kommer opp i matte på eksamen, og får en skikkelig bra karakter, vil jeg bestå da? Har hatt en del matteprøver i førstehalvåret, og karakterene har ikke akkurat vært gode. Lenke til kommentar
SveinPedersen Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 HVIS det skulle være at jeg får en dårlig karakter på halvdagsprøven nå til mandag, vil den karakteren jeg får påvirke resten av fagene, slik at jeg ikke består første halvår? Til mai starter vel eksamensperioden på vgs, og da kan jeg enten komme opp i naturfag eller matte. Hvis jeg kommer opp i matte på eksamen, og får en skikkelig bra karakter, vil jeg bestå da? Har hatt en del matteprøver i førstehalvåret, og karakterene har ikke akkurat vært gode. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Karakteren du får på halvdagsprøven i matematikk vil ikke påvirke karakterene i andre fag. Dersom du stryker vil du antakeligvis få stryk i matte første halvår. Fra min tid på vgs så pleide siste halvdagsprøven, altså på våren, å mer eller mindre avgjøre standpunktkarakteren. Sluttresultatet vil selvfølgelig avhenge av alle karakterer, men om det er store sprik mellom karakterene vil vanligvis andre halvår vektlegges mer. For eksempel om du ender med en toer eller stryk som terminkarakter først halvår, vil du fint kunne oppnå tre eller fire i standpunkt om du får firer på resten av prøvene i andre halvår. Endret 5. desember 2015 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå