Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beregning av bruksrett

Fantafree_

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å kjøpe mitt mors hus og lurer i den forbindelse på hvordan dette beregnes.

Hun skal ifølge leveårstabellen ha 12 år igjen å leve(høres veldig makabert ut men det finnes nå en tabell for slikt).

I mitt hode blir regnestykket slik: Antatt månedsleie (7000) * Antall måneder (12) * Antall år (12) =
1008 000 kroner. Antatt verdi på huset i dag er 1 500 000 kroner. Det gir en "restverdi" på = 492 000 som jeg da skal betale for huset i bytte med at hun får varig bruksrett til huset så lenge hun lever eller fraskriver seg retten.
1) Har jeg tenkt riktig her?

2) Hva er grunnlaget for dokumentavgiften? Antatt verdi på hus eller faktisk restverdi etter bruksrett?

Tillegsspørsmål

Hun har også en fritidseiendom som består hovedsakelig av en hytte som jeg disponerer og vedlikeholder i dag. Hvor "mye" kan jeg beregne hennes nytteverdi til å være her? Hun bruker den totalt sett 1 mnd i året. Antatt verdi på hytta er 750 000,-

Fint om noen har et klart svar på dette:)

- Fantafree

Endret av Fantafree_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dokumentavgiften tar ikke hensyn til bruksfradrag.

Hvis du ønsker å kjøpe din mors hus/hytte er det etter avskaffelsen av arveavgiften egentlig ikke så veldig relevant med bruksfradrag (kan vel tenkes relevant for skattemessig inngangsverdi ved et eventuelt senere salg). Men du har ikke tenkt riktig - du skal ikke multiplisere med antall år, men med en kapitaliseringsfaktor som viser verdien av tolv års bruksrett per dags dato (nåverdi).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...