joar1001 Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Ser etter et nokså billig hjemmekino anlegg. Vet ikke hva som er viktigst, THD eller SPL, men ser etter: 2 gulvhøyttalere / eller 2 små (bokhylle) + 1 center 2 bokhyllehøyttalere bak (små firkantede) 1 Subwoofer (Aktiv) Forsterker Vil at anlegget skal: Spille ganske godt, like god kvalitet som mine Z-2300 PC-Høyttalere Receiver med minst 3 HDMI innganger og god lydkvalitet (helst ikke dårligere enn Z-2300) Vil at subwooferen skal være kraftig, spille nokså dypt (trenger ikke være ned i 15-20hz, men minst 35hz, slik at den kan spille filmer med eksplosjoner, bl.a House musikk med mye dyp bass, vanlige ting for en ungdom i 15-16års alderen) Rommet er ca. 30kvadratmeter med stue og kjøkken i samme rom, stuen er i den ene (største) enden av rommet, kjøkken og gang til vindfanget er i den andre retningen/enden. Vil ha en subwoofer som kan skape skikkelig kraftig bass som du kjenner på kroppen, resten av anlegget må da være nok til at bassen ikke "vasker ut" lyden fra dem, kan for all del skru ned bassen når det trengs. Pris: ~5-7000 Går det an å kjøpe et ferdig LG/Sony/Samsung Hjemmekino anlegg og koble til en separat sub? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Til prisen finner du ikke mye som spiller bedre enn dette: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/hjemmekinosystem/denon-avr-x520bt--argon-junior-40-hjemmekinoanlegg/ Du kan selvsagt sette sammen brukt og få omtrent det dobbelt av valuta for pengene, om du tar den jobben. Men den nevnte pakken hos klubben er slett ikke dum. Hørte den på den demokveld der og det var ingen problem med å fylle 40 kvm med filmlyd. 2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Selv om jeg ikke har hørt akkurat denne pakken, vil min erfaring med Denon gjør at jeg støtter @Pop 100 %. Pluss er jo her at den er klar for 4K. Minus er at man mangler noe funksjonalitet som nettverk, Spotify, AirPlay. Har selv sett på selve receiveren som erstatning for min 13 år gamle Denon. Dette er også en pakke som klart kan drive kraftigere og bedre høyttalere om man skulle ønske det senere. Endret 2. desember 2015 av Bolson 2 Lenke til kommentar
joar1001 Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Til prisen finner du ikke mye som spiller bedre enn dette: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/hjemmekinosystem/denon-avr-x520bt--argon-junior-40-hjemmekinoanlegg/ Du kan selvsagt sette sammen brukt og få omtrent det dobbelt av valuta for pengene, om du tar den jobben. Men den nevnte pakken hos klubben er slett ikke dum. Hørte den på den demokveld der og det var ingen problem med å fylle 40 kvm med filmlyd. Høyttalerne virket bra ut, men subben er bare på 100w, det er mindre enn PC-høyttalerne mine, så mer på 600+ watt. Hva ville vært et fodt valg av høyttalere brukt da? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Nå er det andre ting enn watt som betyr noe når det gjelder lyd. Faktisk er watt noe av det som betyr minst for å få god lyd og også kraft i lyden. I "gamle" dager, på 70 og 80-tallet snakket vi mye om juksewatt og faktiske watt, og det var ofte anlegg med mindre "watt" i spesifikasjonen - som gav mest lyd. Når det gjelder høyttalere så kan faktisk en 100 watt høyttalere gi mer lyd enn en på 200 watt, det avhenger helt av konstruksjon - dvs hvor tungdrevne de er. Ikke det at jeg er direkte "Hi-Fi" fantast, men jeg jobbet semiprofesjonelt med lyd fra 1978 - 93, så litt har jeg fått med meg. Et annet poeng er at slik ting kjøper man ikke usett - her lytter man før kjøp, samt får hjelp til å sette sammen det beste. Men skal du ha et balansert oppsett med en sub som banker - ja da tro jeg du kan glemme budsjettet ditt. Da ender vi fort opp i 20 - 30 000 bare for høyttalere. Bare for sub kan du regne en 5 - 10 000 kr, og med en slik sub må resten av høyttalerene kunne gi nok. 1 Lenke til kommentar
joar1001 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Nå er det andre ting enn watt som betyr noe når det gjelder lyd. Faktisk er watt noe av det som betyr minst for å få god lyd og også kraft i lyden. I "gamle" dager, på 70 og 80-tallet snakket vi mye om juksewatt og faktiske watt, og det var ofte anlegg med mindre "watt" i spesifikasjonen - som gav mest lyd. Når det gjelder høyttalere så kan faktisk en 100 watt høyttalere gi mer lyd enn en på 200 watt, det avhenger helt av konstruksjon - dvs hvor tungdrevne de er. Ikke det at jeg er direkte "Hi-Fi" fantast, men jeg jobbet semiprofesjonelt med lyd fra 1978 - 93, så litt har jeg fått med meg. Et annet poeng er at slik ting kjøper man ikke usett - her lytter man før kjøp, samt får hjelp til å sette sammen det beste. Men skal du ha et balansert oppsett med en sub som banker - ja da tro jeg du kan glemme budsjettet ditt. Da ender vi fort opp i 20 - 30 000 bare for høyttalere. Bare for sub kan du regne en 5 - 10 000 kr, og med en slik sub må resten av høyttalerene kunne gi nok. Hva om jeg kjøper et par Cerwin-Vega gulvhøyttalere da? Kan få brukte XLS215 med 1,8kW forsterker og receiver for 12.000 Er XLS215 nok til å brukes som både høyttalere og sub? Hva er forskjellen mellom CLS og XLS? Burde jeg heller kjøpe VE-12, og en sub? Er Cerwin Vega virkelig så dårlige på lydkvalitet? Liksom, er mine Logitech Z2300 bedre på kvalitet? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) For det første må du ha en forsterker (eventuelt forforsterker + effektforsterker) som kan dra disse. Klart en pakke med CW XLS 215 + forsterker og receiver for 12 000 kan være bra kjøp. Høyttalerene koster 15 000 nye. Men det avhenger klart av forsterkeren. 1.8 kW forteller egentlig ikke noe som helst - annet enn at det er mye effekt. Men du vil trolig kunne selge uten stort tap om det viser seg å være dårlig lyd. Da jeg drev som lydmann på 80-tallet brukte vi kanskje 1,2 - 2 kW totalt i saler med plass til 600 - 700 mennesker. Det ble lyd nok. Lyden kan faktisk være relativt begredelig. Og man trenger ikke 1,8 kW for å jage naboen når man har et rom på 30 kvm. Jeg gjorde det med et 2 * 150 Watt effekttrinn og et par Jamo gulvhøyttalere. Sette de opp i et 5.1 oppsett har ingen hensikt etter min mening, dette er høyttalere beregnet på stereolyd med virkelig mye trøkk. Og for film gir skikkelig 5.1/7.1 en helt annen opplevelse Nei, Cerwin Vega er ikke dårlige, men de har "prioritert" lydtrøkk i stedet korrekt lyd. Personlig liker jeg ikke lyden til CW, men de vil uansett gruse Z2300. Jeg har PC-høyttalere som er regnet som bedre enn Z2300, men lydforskjellen til stueoppsettet mitt er markant. Har et oppsett som ligger noe over Argonoppsettet - særlig på Sub. Skikkelige forsterkere og høyttalere gjør noe med lyden. Igjen - ta deg tid til å lytte på oppsett - en slik investering har man ofte i mange år. Og må du forlate rommet med 75 - 80 % volum - da er det kraftig nok. Dvs på 75 - 80 % bør du faktisk ikke ha mer enn ca 100 - 110 desibel lengst fra høyttalerene. Over 100 desibel regnes som helsefarlig lyd om man er særlig mer enn et kvarter tilstede. Endret 3. desember 2015 av Bolson 1 Lenke til kommentar
joar1001 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 For det første må du ha en forsterker (eventuelt forforsterker + effektforsterker) som kan dra disse. Klart en pakke med CW XLS 215 + forsterker og receiver for 12 000 kan være bra kjøp. Høyttalerene koster 15 000 nye. Men det avhenger klart av forsterkeren. 1.8 kW forteller egentlig ikke noe som helst - annet enn at det er mye effekt. Men du vil trolig kunne selge uten stort tap om det viser seg å være dårlig lyd. Da jeg drev som lydmann på 80-tallet brukte vi kanskje 1,2 - 2 kW totalt i saler med plass til 600 - 700 mennesker. Det ble lyd nok. Lyden kan faktisk være relativt begredelig. Og man trenger ikke 1,8 kW for å jage naboen når man har et rom på 30 kvm. Jeg gjorde det med et 2 * 150 Watt effekttrinn og et par Jamo gulvhøyttalere. Sette de opp i et 5.1 oppsett har ingen hensikt etter min mening, dette er høyttalere beregnet på stereolyd med virkelig mye trøkk. Og for film gir skikkelig 5.1/7.1 en helt annen opplevelse Nei, Cerwin Vega er ikke dårlige, men de har "prioritert" lydtrøkk i stedet korrekt lyd. Personlig liker jeg ikke lyden til CW, men de vil uansett gruse Z2300. Jeg har PC-høyttalere som er regnet som bedre enn Z2300, men lydforskjellen til stueoppsettet mitt er markant. Har et oppsett som ligger noe over Argonoppsettet - særlig på Sub. Skikkelige forsterkere og høyttalere gjør noe med lyden. Igjen - ta deg tid til å lytte på oppsett - en slik investering har man ofte i mange år. Og må du forlate rommet med 75 - 80 % volum - da er det kraftig nok. Dvs på 75 - 80 % bør du faktisk ikke ha mer enn ca 100 - 110 desibel lengst fra høyttalerene. XLS215 tror jeg tåler 500watt hver, på 8 ohm da, men det er vel kanskje litt for kraftig. Er det veldig nødvendig med 5.1/7.1 til film, eller er det greit med Stereo? Dette er jo egentlig en "filmstue" så ville ha prioritert det. Vil liksom ha et anlegg som er bra til film, hvor du lever deg inn, kjenner eksplosjoner, men også et anlegg hvor du kan (skru på Stereo og) spille høy musikk med masse bass. For å plage naboen må jeg uansett spille så høyt at det plager meg mere sikkert. Men vil allikevel ha muligheten til å spille sanger med maaasse bass Vil liksom ha en god filmopplevelse, men samtidig noe som jeg kan bruke når jeg bare skal slappe av med musikk, eller ha venner på besøk. Lenke til kommentar
joar1001 Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 Også er det jo alltid gøy når naboens vinduer rist i takt til musikken da haha Lenke til kommentar
Pop Skrevet 4. desember 2015 Del Skrevet 4. desember 2015 Det er nok en klar fordel å starte med det en kan og bygge ut etterhvert. Subbene du beskriver her, og samtidig med litt kvalitet koster fort mer enn hele budsjettet ditt. Innenfor fornuftig pris finner du f.eks. SVS og XTZ. Når du vil over på enda mer korrekte og raskere subber, kan du se videre på Rel, JLAudio og Velodyne. Lenke til kommentar
joar1001 Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 Det er nok en klar fordel å starte med det en kan og bygge ut etterhvert. Subbene du beskriver her, og samtidig med litt kvalitet koster fort mer enn hele budsjettet ditt. Innenfor fornuftig pris finner du f.eks. SVS og XTZ. Når du vil over på enda mer korrekte og raskere subber, kan du se videre på Rel, JLAudio og Velodyne. Okei, takk Lenke til kommentar
joar1001 Skrevet 5. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2015 Det er nok en klar fordel å starte med det en kan og bygge ut etterhvert. Subbene du beskriver her, og samtidig med litt kvalitet koster fort mer enn hele budsjettet ditt. Innenfor fornuftig pris finner du f.eks. SVS og XTZ. Når du vil over på enda mer korrekte og raskere subber, kan du se videre på Rel, JLAudio og Velodyne. Trenger jeg en sub som går lavere enn 35Hz for House musikk og Filmer (action f.eks)? Altså hvilke lyder er under 35Hz i filmer? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Det er nok en klar fordel å starte med det en kan og bygge ut etterhvert. Subbene du beskriver her, og samtidig med litt kvalitet koster fort mer enn hele budsjettet ditt. Innenfor fornuftig pris finner du f.eks. SVS og XTZ. Når du vil over på enda mer korrekte og raskere subber, kan du se videre på Rel, JLAudio og Velodyne. Trenger jeg en sub som går lavere enn 35Hz for House musikk og Filmer (action f.eks)? Altså hvilke lyder er under 35Hz i filmer? Rundt hva som krever lave frekvenser er det mange antagelser; enkelte filmeffekter går lavere enn 35Hz; samt orgelmusikk (hvor mange hører på det til daglig?). Så godt som all musikk går ikke lavere enn 35Hz. Årsaken til dette er at mestedelen av musikken skal kunne høres ok ut på dårlig anlegg; også derfor alle driver med komprimsering av dynamikk (alle lave og høye lyder er omtrent på samme nivå). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå