Flex-it Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Hei.Jeg er kalt inn til førstegangstjeneste i april.2016, jeg vil da ha fagbrev som Automatiker.Mente offiseren på sesjon sa jeg ville tjenestegjøre som skipselektriker, stemmer dette?Er det garantert at folk med elektrobakgrunn kommer på skip? Isåfall, vil tjenestegjøre på et spennende skip, Fregatt i Nansen-klassen elns. --> Erfaringer? Ulike kurs man kan ta i denne perioden? Er fagopplært i oljebransje, så vil gjerne ha bla. offshore kurs om tilgjengelig.Kan man ha utenlandstjeneste under FGT?Kan man fremdeles utsette FGT, selv om man er kalt inn? Hvis jeg istedet vil ta sjøkrigsskolen med en gang?Noen som har erfaring med denne utdanningen: https://forsvaret.no/karriere/utdanning/hoyere-utdanning/sjokrigsskolen/elektro-og-automasjonLurer veldig på overnevte, virker spennende. Hvor mye elektro og automasjon er det iforhold til militære studier?Vil folk anbefale dette eller ingeniørutdanning sivilt?Kan jeg isåfall utsette FGT for å få spesiell studiekompetanse, eller er det for sent?Ble mange spørsmål, syntes forsvarets sider er dårlige..Takker for svar Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Mente offiseren på sesjon sa jeg ville tjenestegjøre som skipselektriker, stemmer dette? Forsvaret tar inn skipselektriker lærlinger (jobber med andre ord under en skipselektriker som jobber/vervet i forsvaret). Har ikke hørt om personer som blir skipselektrikere i førstegangstjenesten på bakgrunn av at de har fagbrev fra sivil bakgrunn. Så tar det sesjon offiseren sa med en klype salt. Er det garantert at folk med elektrobakgrunn kommer på skip? Isåfall, vil tjenestegjøre på et spennende skip, Fregatt i Nansen-klassen elns. --> Erfaringer? Som sagt over så tviler jeg på at du får bli skipselektriker under førstegangstjenesten (så lenge du ikke søker lærlingplass). Så nei det er ikke garantert at de med elektro bakgrunn kommer på skip. Det å komme på skip er en av de mest populære tjenestene sjøforsvaret har. Så det er hard konkurranse om plassen som de fra førstegangstjenesten kan fylle. Ulike kurs man kan ta i denne perioden? Er fagopplært i oljebransje, så vil gjerne ha bla. offshore kurs om tilgjengelig. Fokus tilbyr flere kurs. Hvilke kurs avhenger av hvilken base du kommer på. Offshore kurs er noe jeg tviler sterkt på at forsvaret vil tilby. Men du kan søke om stipend til kurs som fokus ikke tilbyr. Det er opptil 20 000 kr i løpet av tjeneste tiden med en egen andel på 20-25%. Men du er ikke sikret å få stipend. Kan man ha utenlandstjeneste under FGT? Ja det kan man. En kompis av meg var på skip (fregatt). I løpet av førstegangstjenesten var han både i Spania og USA. Vet også om vakt og sikrings soldater som har fått dra til Kypros for å ha vakthold. Men dette er svært sjeldent at skjer. Kan man fremdeles utsette FGT, selv om man er kalt inn? Hvis jeg istedet vil ta sjøkrigsskolen med en gang?Noen som har erfaring med denne utdanningen: Ja det kan du. Hvis du søker deg til krigsskole eller befalskole så vil det ha første prioritering. Hvordan forsvaret velger å gjøre det avhenger. Noen ganger utsetter de førstegangstjenesten din til FOS (opptak for KS og BS). Eller så møter du opp til førstegangstjeneste og blir senere sendt til FOS. Kommer du ikke inn på krigsskolen eller befal vil du fortsett med din førstegangstjeneste eller begynne på den. Har dessverre ingen erfaring med den utdanningen du linker til. For 3-årig krigsskole trenger du befalsutdanning fra før. Har du ikke befalsutdanning må du søke 4-årig KS. KS har også generell studiekompetanse som krav. Kan jeg isåfall utsette FGT for å få spesiell studiekompetanse, eller er det for sent? Det er nok mest sannsynlig for sent. Ettersom du allerede er kalt inn i April. Forsvaret utsetter førstegangstjeneste hvis du har påbegynt med utdannelsen. Ettersom man kan fryse/holde av studieplassen din til du er ferdig med førstegangstjeneste. Det er mulig å ta opp fag i forsvaret. Fokus tilbyr som regel de mest vanlige fagene + du har rett på studiedag før eksamen og fri på selve eksamensdagen. Håper dette svarer på det meste du lurte på Endret 2. desember 2015 av toy_man Lenke til kommentar
Flex-it Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Mente offiseren på sesjon sa jeg ville tjenestegjøre som skipselektriker, stemmer dette? Forsvaret tar inn skipselektriker lærlinger (jobber med andre ord under en skipselektriker som jobber/vervet i forsvaret). Har ikke hørt om personer som blir skipselektrikere i førstegangstjenesten på bakgrunn av at de har fagbrev fra sivil bakgrunn. Så tar det sesjon offiseren sa med en klype salt. Er det garantert at folk med elektrobakgrunn kommer på skip? Isåfall, vil tjenestegjøre på et spennende skip, Fregatt i Nansen-klassen elns. --> Erfaringer? Som sagt over så tviler jeg på at du får bli skipselektriker under førstegangstjenesten (så lenge du ikke søker lærlingplass). Så nei det er ikke garantert at de med elektro bakgrunn kommer på skip. Det å komme på skip er en av de mest populære tjenestene sjøforsvaret har. Så det er hard konkurranse om plassen som de fra førstegangstjenesten kan fylle. Ulike kurs man kan ta i denne perioden? Er fagopplært i oljebransje, så vil gjerne ha bla. offshore kurs om tilgjengelig. Fokus tilbyr flere kurs. Hvilke kurs avhenger av hvilken base du kommer på. Offshore kurs er noe jeg tviler sterkt på at forsvaret vil tilby. Men du kan søke om stipend til kurs som fokus ikke tilbyr. Det er opptil 20 000 kr i løpet av tjeneste tiden med en egen andel på 20-25%. Men du er ikke sikret å få stipend. Kan man ha utenlandstjeneste under FGT? Ja det kan man. En kompis av meg var på skip (fregatt). I løpet av førstegangstjenesten var han både i Spania og USA. Vet også om vakt og sikrings soldater som har fått dra til Kypros for å ha vakthold. Men dette er svært sjeldent at skjer. Kan man fremdeles utsette FGT, selv om man er kalt inn? Hvis jeg istedet vil ta sjøkrigsskolen med en gang?Noen som har erfaring med denne utdanningen: Ja det kan du. Hvis du søker deg til krigsskole eller befalskole så vil det ha første prioritering. Hvordan forsvaret velger å gjøre det avhenger. Noen ganger utsetter de førstegangstjenesten din til FOS (opptak for KS og BS). Eller så møter du opp til førstegangstjeneste og blir senere sendt til FOS. Kommer du ikke inn på krigsskolen eller befal vil du fortsett med din førstegangstjeneste eller begynne på den. Har dessverre ingen erfaring med den utdanningen du linker til. For 3-årig krigsskole trenger du befalsutdanning fra før. Har du ikke befalsutdanning må du søke 4-årig KS. KS har også generell studiekompetanse som krav. Kan jeg isåfall utsette FGT for å få spesiell studiekompetanse, eller er det for sent? Det er nok mest sannsynlig for sent. Ettersom du allerede er kalt inn i April. Forsvaret utsetter førstegangstjeneste hvis du har påbegynt med utdannelsen. Ettersom man kan fryse/holde av studieplassen din til du er ferdig med førstegangstjeneste. Det er mulig å ta opp fag i forsvaret. Fokus tilbyr som regel de mest vanlige fagene + du har rett på studiedag før eksamen og fri på selve eksamensdagen. Håper dette svarer på det meste du lurte på Jækla bra svart takk skal du ha. Hadde satt pris på om noen gadd å fortelle litt om sjøkrigsskolen-Elektro og automasjon. Hvis de har noen erfaring. Takk igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå