Gå til innhold

Hvilken distro for Nforce2?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wil's uttalelse var noe intetsigende...

Nforce2-støtte er helt og holdent en kernel-sak, og hvilken distro du kjører har ingenting å si. Jeg anbefaler at du tar en kikk på posten "GNU/Linux låser seg med mitt nforce2-baserte hovedkort" her.

Når det gjelder lyd, vil jeg absolutt anbefale kernel-serie 2.6, da den inneholder frie lyd-drivere som ikke krever patching. For 2.4-serien trenger du nvidia sin egen patch.

Nvidias egen driver for nettverkskortet er fortsatt nødvendig i serie 2.6, og du trenger også en patch for at den skal kunne brukes der (send meg en melding her dersom du ikke finner den).

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at de eneste åpne nettverkskort-driverne er veldig alpha og er foreløpig kun en patch til 2.6.0-test9. Jeg har forresten hørt at folk har hatt problemer ved aktivering av apic i kjernen, jeg tror dette gjaldt 2.6.0-testN. Ellers kan det være lurt å prøve alan cox sine patcher til linux-kernelen, siden nye ide-drivere blir testet her først.

Lenke til kommentar
Mener du seriøst at man trenger ufrie binærdrivere for å kunne bruke nettkortet, eller leste jeg deg feil?

Ikke binær, men delvis ufrie - ja. Nvidias nett-drivere er open-source, men under den ufrie lisensen "NVIDIA License". Det gjør meg vondt å måtte bruke disse driverne, men arbeidet med frie drivere er på gang, og dessuten er allerede kernelen min besudlet av NVIDIA License pga. skjermkortdriverne (sorry, frihet er best, men jeg går til ufrie drivere for overlegen OpenGL-ytelse).

Lenke til kommentar
Lisensen er ikke Open Source med mindre den er listet på http://www.opensource.org/licenses/ , siden Open Source er et beskyttet navn (men jeg skjønner hva du mener).

Det har du rett i - burde sagt åpen kildekode.

GNU-avataren din blir vel nesten som da Wil hadde Tux-avatar, så lenge den viktigste programvare på systemet ditt er ufri ;)

Kernelen min er ikke ufri bare fordi to av modulene er det. Disse kan lastes ut, og systemet vil allikevel fungere. I hvert fall skjermkortdriveren er for meg et nødvendig onde, som jeg håper jeg kan gå bort ifra i fremtiden.

Jeg kjører fortsatt et system der 99% av programvaren er lisensiert under GPL eller andre, kompatible lisenser, så jeg synes ikke at det å ha GNUen som avatar blir som da wil hadde Tux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...