ATWindsor Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Jo, vi har rett til å klage på andre, skal man være ufeilbarlig før man kritiserer andres moral så vil det aldri noengang skje. AtW 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Kulturrelativismen kan folk pakke unna i mine øyne, det er svært lite nyansert å late som det ikke finnes noen kulturer eller type moral som er verre enn andre. AtW Ikke enig. De henrettelsemetodene som f.eks. USA har benyttet opp gjennom tiden (for å fremstå humane utad) har alle vært verre enn halshugging, spør du meg. Nevner; Den elektriske stol, gasskammer, og nå giftsprøyte. For å si det sånn, skulle jeg bestemt henrettelsemetode "på min verste fiende" for at vedkommende skulle lide mest & lengst mulig, "ville" jeg valgt giftinjeksjon for stakkar'n. USA er ikke en døyt bedre enn Saudi-Arabia på det punktet, heller verre. Jeg syntes det er litt avgjørende hva man har gjort for å fortjene å bli tatt livet av jeg.. Med tanke på at USA henretter massemordere mens Saudi-Arabia henretter uskyldige mennesker (ja jeg ser på meg som uskyldig i alle sammenhenger på tross av at jeg er en troløs hund som nedsnakker religionen deres, det samme syntes jeg homofile er, altså hundre prosent uskyldige), så er det en viss forskjell på disse to lands moralske kompass noe som burde være relevant for hvordan man stiller seg i en slik debatt. Dødstraff er uansett ikke greit, men du verden hvor mye mer legitimt det er å dømme en drapsmann til dødstraff enn det er å dømme utroskap og gudsbespottelse til det samme. Kan ikke skjønne at noen ved sine fulle fem og som er født og oppvokst i vesten ikke ser den. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Så du har mao definisjonsmakten på hva som er verre og ikke av henrettelse? AtW Nei, jeg er bare min stemme. Den allmenne oppfatningen derimot, som man har blitt podet inn med, er at USA sine henrettelser er mer humane enn Saudi-Arabia. Det ligger forøvrig videoer på henrettelse (grilling) i elektriske-stol på Live Leak Selvfølgelig, når du mener noe om det er det "bare din stemme", men når andre mener noe om det "så har de definisjonsmakten"? AtW Jeg mener ikke "andre" i forstand av enkelt-mennesker (som deg og meg), men den offisielle "vedtatte" definisjonmakten der ute. Ingen kan vel ikke benekte at den gjengse oppfatning i så måte, utpeker Saudi-Arabias halshugging-praksis som barbarisk, mens USA's ulike metoder liksom representerer den "siviliserte" metoden. Det er dette jeg reagerer imot. Min mening er at den elektriske stol, gasskammer, og giftinjeksjon, hverken er mer sivilisert eller humant. Derfor syntes jeg som sagt, at en "sammenligning" med USA hadde vært (prinsipielt) mer interessant for å belyse det groteske. Forøvrig kan jeg godt være med på å kritisere Saudi-Arabia, både hva angår type forbrytelser de gir dødsstraff for, og praksisen med amputasjon, som jeg er helt imot. Men jeg går altså ikke med på at "sverdet" er verre enn det andre som er nevnt, eller bør "fremheves" spesielt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg syntes det er litt avgjørende hva man har gjort for å fortjene å bli tatt livet av jeg.. Dødstraff er uansett ikke greit, men du verden hvor mye mer legitimt det er å dømme en drapsmann til dødstraff enn det er å dømme utroskap og gudsbespottelse til det samme. Kan ikke skjønne at noen ved sine fulle fem og som er født og oppvokst i vesten ikke ser den. Jeg er helt enig med deg. (som du ser at mitt forrige svar) Ingen tvil om at Saudi-Arabia er det verste landet mht. straff. Men hva slags "forbrytelser" som straffes er egentlig en annen diskusjon enn det jeg grep fatt i, nemlig selve henrettelse-metode, som belyses i første post med en karikatur av sverdet. Vi kan i sakens anledning gjøre et tankeeksperiment, -USA (som stadig lanserer "siviliserte" metoder å ta livet av folk på) lanserer nytt konsept; en vakumpumpe som suger ut hjernen på den dødsdømte på 2/10 sekund. Dette er da "sivilisert", for liket er like pent og helt, og lite søl. I mellomtiden har Saudi-Arabia "modernisert seg", og gått over til den Elektriske stol. Og det dukker opp diverse videoer etterhvert fra ørkenlandet der folk blir "kokt" til døde av 2000 volt. I neste omgang, blir det nok et skifte i den offentlige definisjonmakten: nå er bruk av stolen barbari, mens USA nok en gang representerer det "siviliserte" Poenget mitt er altså at det hoppes fra skanse til skanse, mens man forsøker å utpeke barbarene. Men egentlig er det like trist alt sammen uansett hvor det skjer. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg syntes det er litt avgjørende hva man har gjort for å fortjene å bli tatt livet av jeg.. Dødstraff er uansett ikke greit, men du verden hvor mye mer legitimt det er å dømme en drapsmann til dødstraff enn det er å dømme utroskap og gudsbespottelse til det samme. Kan ikke skjønne at noen ved sine fulle fem og som er født og oppvokst i vesten ikke ser den. Jeg er helt enig med deg. (som du ser at mitt forrige svar) Ingen tvil om at Saudi-Arabia er det verste landet mht. straff. Men hva slags "forbrytelser" som straffes er egentlig en annen diskusjon enn det jeg grep fatt i, nemlig selve henrettelse-metode, som belyses i første post med en karikatur av sverdet. Vi kan i sakens anledning gjøre et tankeeksperiment, -USA (som stadig lanserer "siviliserte" metoder å ta livet av folk på) lanserer nytt konsept; en vakumpumpe som suger ut hjernen på den dødsdømte på 2/10 sekund. Dette er da "sivilisert", for liket er like pent og helt, og lite søl. I mellomtiden har Saudi-Arabia "modernisert seg", og gått over til den Elektriske stol. Og det dukker opp diverse videoer etterhvert fra ørkenlandet der folk blir "kokt" til døde av 2000 volt. I neste omgang, blir det nok et skifte i den offentlige definisjonmakten: nå er bruk av stolen barbari, mens USA nok en gang representerer det "siviliserte" Poenget mitt er altså at det hoppes fra skanse til skanse, mens man forsøker å utpeke barbarene. Men egentlig er det like trist alt sammen uansett hvor det skjer. Ja ok, om man ser kun på selve avstraffelsesmetoden i seg selv, så sier jeg meg enig i at det ikke blir veldig avgjørende om hoder ruller eller sprøyter stikkes. Det igjen gjør at jeg syntes den andre delen av diskusjonen, altså hvorvidt en stat kan legitimere å ta liv av folk, er mer relevant enn akkurat hvordan det gjøres. Dette så lenge vi ikke snakker om seigpining eller tortur som ender med død da forståss, slik som IS faktisk våget å gjørde med norske Grimsgaard-Ofstad. Men nå må vel sadist-svina sies å være ett kapittel for seg selv, selv i Saudi målestokk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå