Laukhau Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Hallo! Jeg har to SSDer og tre harddisker installert i datamaskinen min. En SSD for OS og en for spill. Samtlige tre harddisker blir benyttet for "dum" lagring av bilde/video og inneholder ikke noe annet enn dette. Fredag som var kjøpte jeg inn tre nye harddisker for å erstatte disse (av forskjellige grunner). Jeg har nå nettopp tatt ut de gamle diskene og satt i de nye, men når jeg forsøker å starte datamaskinen nekter Windows å starte opp. I stedet kommer jeg rett inn i BIOS uten noen form for feilmelding. Da OS-disken står i akkurat som før og er helt uberørt av harddisk byttet bør jeg vel kunne komme inn i Windows på vanlig måte(?). Alle diskene (HDD og SSD) listes korrekt i BIOS og ser ikke ut til å ha problemer. Dette har jeg gjort/forsøkt: - Bekreftet at "boot priorities" er korrekt - Forsøkt å starte datamaskinen med kun OS-disken koblet til - Diverse innstillinger i BIOS (byttet fra AHCI til IDE, lastet standardverdier (default values) osv) - Sjekket at alt av kabler og øvrig maskinvare sitter fast/korrekt - Kjørt en reparasjon med Windows-USB (kommandoen "bootrec.exe /scanos" finner OSet) Noen som har peiling på hva dette kan være? Håper virkelig å unngå en reinstallasjon av Windows. Alle tips blir mottatt med takk =) Hovedkort: Asus Z-97 A Disker: 2x Samsung 830 pro (128GB) 1x Seagate Barracuda (4TB) 1x Seagate Barracuda (2TB) 1x WD black (2TB) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Det vanlige problemet er at det er en annen disk enn OS disken som booter. Så har du fjernet den, og da er det ingen bootfiler. Løsningen er som regel å kjøre Startup Repair. http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN151680/en Kjør den to ganger. 1 Lenke til kommentar
Laukhau Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Det var det jeg også tenkte og jeg hadde forsøkt dette før jeg skrev innlegget (dog ikke to ganger). Gjorde det en gang til "just for fun" og jaggu fungerte det. Hvorfor det fungerte nå og ikke tidligere aner jeg ikke, men du får ha takk for hjelpen! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 He, he ... Another mission successfully completed by Hårek the Hardwarible .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå