Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på avslag fra utleier?

karro12345

Anbefalte innlegg

Hei!

I sommer flyttet typen min og jeg inn i en hageleilighet, med utleiere som bor over oss. Lite visste vi at dette skulle bli et lite mareritt for oss..

Utleierne har 2 barn. Den gangen jeg var oppe hos de for å signere kontrakt, så var ungene stille og fremstod som ordentlige. Der tok jeg feil. Vi leverte oppsigelse 15.09(3mnd oppsigelse) pga. bråk. Ungene løper og skriker, og det går rett og slett ikke an å bo her. Vi sa ifra 3 ganger om at det er VELDIG mye bråk, og om det går an å kanskje forklare ungene at det bor mennesker under og man må vise hensyn. Dette fungerte da ikke og vi leverte oppsigelse. 

Etter leveringen av oppsigelse har det blitt verre. Kl.07 på hverdagen så løper ungene frem og tilbake, og det er heller ikke mulig å sove lenger enn kl.08 i helgene. Vi tror dette huset mangler lyddemping. I helgene er det så mye bråk at det går ikke an å være her. I tillegg så har nå utleierne hatt fest 4 helger på rad. For 4 uker siden var det barneselskap lørdag og søndag, 3 uker siden var det barneselskap på lørdag, 2uker siden var det julebord og nå i helgen var det fest for voksne. De har sagt ifra om selskapene sent fredag kveld/lørdag formiddag, men denne helgen her fikk vi ingen info. Fra kl.16 til kl.24/01ble det spilt HØY musikk, og det var så ille at øredotter ikke funket, og dermed måtte jeg flykte til skolen for å kunne øve til eksamen. Skal det ikke være nattro etter kl.23? Da typen i helgen gikk opp og sa ifra om de kan skru ned musikken litt og vise litt hensyn, så fikk han som svar: "Det er det ingenting jeg kan gjøre med. Ta deg en stripe", før han smalt igjen døren. 

Vi har vifte på soverommet som skal sørge for ventilasjon. For 2mnd siden la vi merke til at det en gang i blant var merkelig lukt på soverommet. Denne lukten kommer fra ventilasjonsanlegget når utleierne lager mat. Er det lov å ha utlufting på våres soverom? Jeg sa ifra om dette i begynnelsen av oktober. Ble bedt om å skru igjen ventilasjonen og heller ha vinduet åpent, så skulle han se på det. Til i dag er ikke ventilasjonen fikset, og det er så dårlig luft inne i leiligheten så vinduet/døren må stå oppe ganske ofte. Veldig kaldt nå om vinteren... 

Andre ting som forstyrrer vanlig ro er at de har vaskerom vegg-i-vegg med våres soverom, og det er ikke unormalt at de setter på vaskemaskin/tørketrommel kl.00/01, og er igjen nede og holder på med klesvask ca. kl.06. Prikken over i-en var når de forrige uke kjøpte seg en tredemølle som står vegg i vegg med stueveggen, og hele veggen rister når noen av de løper. 
Vi ble også lovet parkeringsplass når de solgte den ene bilen sin, men det har vi ikke fått for brått er det ikke plass til 2 biler i gården.

Alt dette bråket fører til at jeg har gjerne 10-12timers dager på skolen. Jeg bor på skolen for det er for mye bråk til å arbeide hjemme. Kan jeg kreve avslag på den siste husleien for det er rett og slett umulig å være hjemme? Dette her har gått sterkt utover mine eksamensforberedelser... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...