Gå til innhold

Prosjekt Store Nordiske Krigen.

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Så det har vært mangel på gode figurer for denne krigen, for bare et par år siden  fantes det bare et firma som lagde noen i min skala. og de var ikke så bra, eller figurene var bra nok, men de hadde bare en figur, så en battalion var laget av kloner, og det liker jeg ikke. Linja med figurer ble også aldri utbygd og det mangler fremdeles masse figurer. og alt var veldig stivt og lite animert. 

Men nå har Warfare kommer ut med svensker og Russere og de skal forsette å utvide linja. 

Dette er mye mer min stil med animerte figurer. 

Så langt har jeg fått malt en bataljon med infanteri, som er Kalmar regimentet.

Og 3 skvadroner fra Småland regimentet.

Det var 8 skvadroner fra Småland ved Poltova jeg skal male alle 8, så trenger 5 til, Til sammen blir det da 48 figurer.

Smaringland_zpssrjrfxdk.jpg

Smaringland3_zps6g5iytu5.jpg

Kalmar hadde bare en bataljon ved poltova. 

Kalmar_zpslj3hrhwe.jpg

kalmar2_zpsq8brkaud.jpg

kalmar3_zpssgchidur.jpg

Jeg har satt som første hovedmål 6 bataljoner og 16 skvadroner. Fordelt på 4 brigader. 

Første delmål jeg vil prøve å få gjort i løpet av vinteren, er å gjøre ferdig Småland regimentet, samt Drabantene(livvaktene til Karl XII)  Det er da 9 skvadroner tilsammen 54 figurer.

Og 3 bataljoner, (så mangler 2) Det blir 69 figurer, 

Russerne når den tid kommer skal ha ca. 50% flere figuerer, Så jeg tenker 9 bataljoner og ca. 25 skvadroner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Bra jobbet! Bruker du sort spray som grunning?

Husker jeg malte Warhammer figurer for mangfoldigende år siden.

Fikk lyst til å prøve å male figurer igjen, men denne gangen ville jeg prøve noe krigs-historisk. Kjøpte Zvezda's tysk infanteri fra WW1. (1914 uniformer med lærdækte pickelhaube) Men games workshop malingen min har for lengst stivnet og er ubrukelig. Har du noen tips til hvor I norge det selges maling og pensler for 1/72 skala figurer? :)

Lenke til kommentar

Bra jobbet! Bruker du sort spray som grunning?

Husker jeg malte Warhammer figurer for mangfoldigende år siden.

Fikk lyst til å prøve å male figurer igjen, men denne gangen ville jeg prøve noe krigs-historisk. Kjøpte Zvezda's tysk infanteri fra WW1. (1914 uniformer med lærdækte pickelhaube) Men games workshop malingen min har for lengst stivnet og er ubrukelig. Har du noen tips til hvor I norge det selges maling og pensler for 1/72 skala figurer? :)

Ja svart spray enten army painter eller citadel (GW)

Er ikke sikker på beste maling til myk plast figurer, men flere butikker har div akryl malinger feks. Outland,og GW sine egne butikker. Noen hobby butikker (som selger begge sett for fly, tanks og skip) har vajello akryl, som mange sverger til.

Det jeg vet er at alle myk plast figurer (airfix, zvezda ect) sliter med at maling kan falle av etter et par år. Malingen blir sprø og flasser av.

Jeg vet ikke om det er best med akryl eller si humbol olje maling (som er å finne i de fleste hobby bygge butikker) samt feks på fargerike.

Pensler finner man også på feks outland eller GW butikker.

Jeg bruker army painter sine pensler, langt fra spesielt bra. Men jeg behandler ikke penslene mine noe bra. Så gidder ikke kjøpe bedre saker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser meget bra ut. Må ha tatt tid.

Den første bataljonen og første 3 skvadronene gjorde jeg i løpet av Desember.

Så har jeg brukt siden slutten av Januar på neste bataljon og de 3 neste skvadronene.

Men det er fordi jeg har malt masse annet også da

I januar malte jeg 12 marine artilleri infanteriester. Så 12 Russiske Napoleoanske hussarer, 32 Russiske Napoleanske Jegere,

12 Fransk/tyskt infanteri fra 7 års krigen, 4 hesseain kavaleri fra 7 års krigen, 8 Fransk kavaleri fra 7 års krigen,  24 hanoverianske, 24 franske infanterister i 15mm fra 7 års krigen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da har Sverige fått fiender!

En brigade med Dansker, disse er egentlig baser på danske tropper ved Slaget ved Blenheim, men alle regimentene tok del i store nordiske krigen. Her har man Fynske, Livgarden til fods og prinds Georg regimentene. Fynske og livgarden var også begge ved Slaget ved Helsingborg.

Bielke%20brigade_zpshbrqiqqq.jpg

Bielke%20brigade%202_zpsx4qaw2y0.jpg

Bielke%20brigade%203_zps4rks0str.jpg

fynske_zpsclqywyww.jpg

liv%20%20garden_zpshjshp2xz.jpg

Prinds%20%20Georg_zps5r6s9l12.jpg

Også malt er tre skvadroner med sachsere. 2 skvadroner av Beust og et av Steinau/Damitz.

damitz4_zpsh3imgieh.jpg

damitz2_zpsh4aqgfnd.jpg

Jeg har også malt en bataljon med svensker til.

På vei nå har jeg 36 kavaleri og 20 infanteri. 6 av kavaleriet skal bli 6 sachsere fra Steinau/Damitz så det regimentet også blir 2 skvadroner strekt. 12 blir dansk kavaleri og 18 blir svenske. Når jeg jeg blir ferdig med svenske kavaleriet vil jeg ha nådd halvveis målet for svenskene.

De 20 infanteri blir til sachsisk infanteri.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Mer har blitt gjort, 

Dansk Kavaleri har kommet på banen, 

2nd%20sjaeliglandske_zpsyaglhebb.jpg

Noe som gjør at de allierte nå har 54 infanteri og 36  kavaleri 

GNWWSS3_zps1j9kloye.jpg

Og Småland   regimentet er endelig ferdig, regimentet jeg startet på øverst på sida  her.

Regimentet er 48 figurer stort.

liten%20%20smaring%202_zps8dzoo3vd.jpg

liten%20%20smaring%203_zpsz9qivwrp.jpg

Lenke til kommentar

imponerende ja,hadde nok fått panikk selv om jeg måtte ha malt så mange små figurer selv

Takk, som sparapus sier. Så går det fortere når man blir bedre, og spesielt når man maler uniformer.

Tar lengre tid om man Feks skal male en periode der soldatene er mer unike.

Jeg maler når noen 100 års krigs figurer. Og da er det mye individualisering. En orange hette her, grønn bukse der og blå bukse der. Så bør man jo variere litt på læret, noen får lyst lær, andre rødt lær og noen mørkt lær.

Så da maler jeg bare 4 og 4 infanteri.

Mens i GNW, maler jeg 6 og 6 noen ganger til og med 7.

Det tar meg en kveld med semi intens maling å gjøre da 4 eller 6 infanteri. Da sitter jeg litt på pcen, kanskje spille litt. Så på en 6-8 timers kveld går 1-2 timer til annet. Om jeg virkelig er i humør. Kan jeg male mer intenst og virkelig bare male og da kan jeg male dobbelt av vanlig.

Men selv når det kommer til uniformer kan det ta en del tid. Tidlig 1700 uniformer er simplere enn midten av 1700, som igjen er simplere Napoleons krigene.

Under Napoleons krigene har soldater på seg ryggsekk så det er jo ekstra å male og mange flere stropper. Samt mye annet små plukk. Så 6 figurer fra napoleons krigene tar ca. 50% lengre tid enn store nordiske krigen.

De fleste figurer uansett periode pleier å få 3-5 strøk på hoved delen så jakkene får oftest 4. Begynner med den mørkeste nyansen og legger på lysere og lysere. ansikt får mellom 4 og 6 nyanser mens på henda bruker jeg ofte bare 3. Stropper får 2-3. Mens svarte ting ofte bare får 2.

Jeg er elendig på hester. Og fant ut for litt over et år siden å jukse er greia. Hesten får hovedfargen sin. Så dynker jeg den i "blekk" det skyggelegger. Så maler jeg salen/sal teppet med 2-4 nyanser. Maler tøylene med 2 nyanser. Så øyne, pistoler, metal på tøylene. Og så "sokker og bless" de ser ikke så bra ut alene. Men i tett formasjon og med rytterne (som da er mye bedre malt) ser det fint ut.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Mer har blitt gjort, 

Siste er en skvadron av Russiske Heste Grenadierer satt sammen av to kopmanier, til sammen planlegger jeg minst 24 figrer av disse, kanskje jeg går for full 30 som da er hele Regiment nr . 40.

horse%2Bgrenadier%2B4.jpg

horse%2Bgrenadier%2B3.jpg

Svenskene fikk også en ny bataljon rett før nyttår det er deres første tilskudd siden i fjor våres.

Nyland 3mennige/5Mennige regiment.

5mennig%2Bnyland2.jpg

Sacherne fikk mer tilskudd også, 

En Sachsisk 12 punder kanon.

Saxon%2Bgun2.jpg

De fikk også en bataljon til denne gangen fra Kronprinsen regimentet, en morsom fakta er at i dette regimentet, tjente det en Svetisisk steinhugger, han var på en reise gjennom tyskland og ble tvunget inn i den Sachsiske hæren.

kurprinsen3.jpg

Sachsiske styrket har nå fått litt kjøtt på beina, jeg har fremdeles flere skvadroner å male både av dragoner og cuirasisers, og må kjøpe noe mer infanteri også. Tenker jeg skal ha 6 bataljnoer in the end.

kurprinsen6.jpg

Og sist men ikke minst, fikk Sachsen/allierte hæren, sin Øverst kommanderende general. 

Johann Matthias von der Schulenburg en Prøysisk født adel, som ble general for Sachsen og endte sine dager som kunst sammlende Felt Marskalk for Venezia. 

Schulenburg.jpg

Denne krevde litt modelering, en av hans liv vakter trengte en fjær krans og den veldig dårlige brønnen og kanonkulene er også et halvhjerta forsøk på å modelering.

Schulenburg4.jpg

Jeg har masse mer å gjøre, ved siden av 6 heste grenaderer til å male nå snart, jobber jeg med en Russisk bataljon, en svensk bataljon og har nok umalte figurer for 4 Russiske bataljoner til,samt 2 Russiske kanoner med manskap, og så klart det sachsiske kavaleriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...