Gå til innhold

Kjøpe ekstra ruter eller ikke?

btfredr

Anbefalte innlegg

Hei, opplevde nettopp at nettet mitt ble skikkelig dårlig. Jeg har pc og ps4 nede i kjellern. Altibox-modemet står i stua etasjen over.

Lurte på om det er noen som vet om det blir bedre internett hvis jeg kjøper meg en ruter og setter den nede. Tenkte at jeg skulle koble pc og playstation til med kabel da. Men ruteren er jo fortsatt trådløs.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er kabel fra modem og til evt. switch nede. Repeater er et alternativ men du får da kun halve hastigheten. Trådløs bro er også et alternativ.

To routere etter hverandre er som regel en dårlig idé med mindre du setter den andre som bridge, AP eller repeater.

Lenke til kommentar

Det beste er kabel fra modem og til evt. switch nede. Repeater er et alternativ men du får da kun halve hastigheten. Trådløs bro er også et alternativ.

To routere etter hverandre er som regel en dårlig idé med mindre du setter den andre som bridge, AP eller repeater.

Så det hadde ikke funka bra hvis rutern var kobla trådløst til modemet og enhetene kabla til rutern? 

Lenke til kommentar

Det du beskriver høres ut som en bridge. Ikke router.

Men det fungerer. Du konfigurerer routeren som en client/bridge og denne kobler du trådløst opp til routermodemet ditt. Så kan du koble andre ting til bridgen.

For eksempel:

post-18544-0-49101400-1448988847_thumb.png

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det du beskriver høres ut som en bridge. Ikke router.

Men det fungerer. Du konfigurerer routeren som en client/bridge og denne kobler du trådløst opp til routermodemet ditt. Så kan du koble andre ting til bridgen.

For eksempel:

attachicon.gifac68u.png

Ok, tror ikke jeg skjønner helt her. Men jeg har modemet fra Altibox, ikke sant. Så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe en ruter f.eks. https://www.komplett.no/product/803741/diverse/diverse/asus-altibox-tilbud-nr1for å forsterke signalet. Er det det du mener? 

Lenke til kommentar

Så det hadde ikke funka bra hvis rutern var kobla trådløst til modemet og enhetene kabla til rutern?

Med så få enheter du har koblet på, så tror jeg ikke det blir noen forskjell på slik det er nå, eller kun med en.

'nettet ble dårlig' kan være trådløst, men med så lite info som du gir ut så kan det også være linja til ISP. Du bør finne ut hva utfordringen er. (men trådløst er mer ustabilt enn med kabel uansett da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...